torsdag, maj 31, 2007

To ride, shoot straight and speak the truth...


Det dyker upp många nya bloggare nu.. Den senaste är väl Bruse (se länk här till höger). Så det är ganska många som har startat cykelrelaterade bloggar på sistone. Och som nestorn inom svenska cykelbloggar (visst, det finns säkert någon som var före mig. Men jag är mest läst sedan 2004, OK?) så tycker jag att jag har rätt att kommentera.

Först och främst: Att blogga är ingen fluga eller en trend. Det är ett sätt att uttrycka sig på. Att många skriver bloggar är ett friskhetstecken. Jag har velat blogga i hela mitt liv, och det är först nu som tekniken har hunnit ikapp mina behov av att uttrycka mig. Alla kan skriva sin egen tidning numera. Ibland får man läsa kommentaren att "det är bara bloggare som kommenterar andra bloggar". Bra säger jag. Det betyder nämligen att det är många som skriver och läser det som andra skriver. Det är den totala motsatsen mot den passiva tidskriftskonsumtion som det är att läsa Aftonhoran.
Och förresten, några journalister som har bloggat ett tag meddelar att dom lägger ner.
Linda Skugge slutar för att hon får för många elaka kommentarer (if you cant stand the heat stay out of the kitchen) och Fredrik Virtanen slutar blogga för Aftonhoran eftersom han är tjänstledig. Tack, ni behövs inte. Blogformen är inte till för er. Ni har annonsfyllda papperstidningar att hålla er till.
Nej, jag lever hellre i en värld av Bruses funderingar. Bruse får inte betalt för att skriva. Bruse skriver för att han vill, precis som många andra av mina vänner.
Det handlar om att få berätta för världen om vad man tänker. Det är inte lätt.
Först och främst måste man ju ta reda på vad man egentligen tycker, och sen måste man förmedla dom tankarna. Ganska svårt. Fast det blir lättare ju mer man skriver.
Fråga mig. Jag har bloggat sedan 2004 och börjar precis hitta rätt. Snart blir det bra också. Och även om jag har som princip att inte ge goda råd, så är väl mitt tips till er andra att våga vara personliga. Eller för att uttrycka det med ett citat: To ride, shoot straight and speak the truth". Då blir det bra.

5 kommentarer:

Patrik Skolling Möller sa...

Håller med... Den värsta bloggaren är den självgode och osympatiska Alex Schulman. Maken till egocentrisk person har då jag aldrig sett. Visserligen kör han "sitt rejs" men i mina ögon helt utan finess ! Hans bror där emot är lite kul faktiskt. Men har inte Alex Schulman nog med utrymme här i världen för att få blogga på en av våra största kvällstidningar.
Nu skall jag kolla bruses blogg..

//Skogling men rätt att blogga

Tobbe Arnesson sa...

Min blogg är mer dagbok, borde styra om den mot åsiktspelare kanske.

Anonym sa...

Najs, mitt namn omnämnt 3 gånger i en blogg. Puss på Markus F! Jag försöker iaf knorra till det lite, inte bara vräka ned tankarna rakt ned, utan försöker formulera dom lite fyndigt och lustigt. Med blandat resultat. Hoppas det uppskattas av fler Markus F. Och mig.

Egentligen började jag blogga 1998 men slutade redan 2000. Långt innan företeelsen blogg eller ordet blogg var uppfunnet. Hittade dom och de var riktigt roliga och välskrivna. Om jag får säga det själv, vilket jag gör. Nåväl, funderar på att återpublicera dom med originaldatumen. Kan bli intressant. Blogg sen 1998!

Sånger från nedre botten sa...

För en som har skrivande i alla dess former som yrke får jag ändå säga att bloggandet ger mig mer frihet att uttrycka mig som jag vill och på mina villkor. Det är inte så dumt. Markus är dessutom inne på en viktig detalj; bloggandet är en skrivform, inte helt olik krönikan, men ändå inte densamma. Alltså krävs det träning för att hitta rätt anslag. Samtidigt, krångla aldrig till det. Tänk inte så förbannat mycket. Gå på känsla. Det blir roligast då.

Att sen andra människor läser och kommeterar det jag skrivit är mer än en bonus det är helt enkelt kanonkul.

Johan Mölleborn sa...

Jag klistrar in presentationen från min sura blogg.
"I den här bloggen hyllar jag mig själv och min egen förträfflighet. I min värld finns bara jag."
Precis som du skriver så måste man verkligen tänka till innan man skriver. Det är också skojsigt när man får kommentarer om nåt man skrivit. Det är ett kvitto på att folk faktiskt är intresserade. Blogg is da shit liksom. :)
/Big