fredag, juni 01, 2007

Needle in a haystack.


En gång förrförra sommaren som fick jag The Velvelettes låt "Needle in a haystack" i skallen när jag var ute och cyklade landsväg på Mälaröarna. Låtens rytm funkade skitbra för att trampa långmil, men det var en sak som var annorlunda. Låten som snurrade i mitt huvud hade inte det vanliga Motown/Girlgroupsoundet, utan istället var det en Merseybeatversion. Jämför Beatles och Marvelettes inspelningar av "Please Mr Postman" så förstår ni vad jag menar. Hela låten var komplett med ettrigt gitarrsolo, körer, Lennonskrik och pumpande Mc Cartneybas.. Tänk "I wanna hold your hand", "I saw her standing there" eller "Twist & Shout".
Jag kom hem från min cykeltur fullständigt övertygad om att jag egentligen borde varit skivproducent.

Nåväl. Jag vet inte om låten finns på riktigt eller om jag har hittat på den versionen själv.
Ingen Beatles-diskografi nämner den , även om det inte känns särskilt omöjligt att Beatles skulle kunnat ha framfört den live. Den dyker upp i min skalle ibland när jag cyklar.
Jag har i allafall hittat en annan cover i riktigt bra stompig Mod-version från 1966.
på You Tube.

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Va kul för dig då! Men du tycker inte att du borde lägga manken till å fiska fram länken till den braiga låten?

hälsar en bakisgubbe suråtvär.

Markus F sa...

Jo, jag hade faktiskt en länk till låten.
Men Blogger förbjöd URL:en. Jag kunde inte publicera förrän jag tog bort den. Nåt skumt är det.

Tobbe Arnesson sa...

Du hade bra röka i din ungdom va? :D

Anonym sa...

Har aldrig hört att de spelat in den låten, eller ens spelat den. Du har drömt vackert bara.