onsdag, maj 23, 2007

Long shot kick de bucket




Jag är totalt ointresserad av spel och dobbel. Men ikväll har vi firat av en arbetskamrat som går i pension, så hela inköpsavdelningen på jobbet gick på Solvalla. Bord i finmatsalen, gourmetmenu med fem rätter (ja, Kalixlöjrom) och (någorlunda) matchande viner och en fantastisk utsikt över banan. Det är inte det stället jag skulle valt för en romantisk middag, men om man som jag har överdoserat på brittiska gangsterfilmer är det väldigt intressant, och att se hästarna springa bort ens pengar är en möjligtvis skruvad, men ändå bra form av underhållning.

Naturligtvis började jag fundera på vad som skulle hända om man ersatte hästarna med cyklar. Keirinracing, förstås. Svenska folket har blivit spelgalningar och ett ytterligare sätt att torska stålar skulle göra varken till eller ifrån. Bring it on. Ge oss Keirin.

(hur det gick? Jag vill bara citera dom odödliga orden från The Pioneers, "all we money gone a hell". Femtiofem spänn back, det svider. Och angående bilden här ovanför så var jag mycket väl att i Sverige så har man en fånig trailer bakom hästen, men det var en snygg bild och det är huvudsaken).


1 kommentar:

Tobbe Arnesson sa...

Jag har vart på midsommartrav i Rättvik och det var fan så mycket roligare att cykla runt den travbanan (även om det var rätt trist) än att se hästarna kuta runt.

Ett tag kunde jag uppskatta farten och hästarnas muskler, sen uppskattade jag publiken och hur galet engagerade de var. Men på det stora hela var det en låååång gäspning.

Visst, jag kanske skulle ha engagerat mig och satsat en slant på valfri kuse?

Bah!

Fast jag fick iofs. köa för en dålig hamburgare, så din upplevelse måste ha varit långt bättre än min.

Din iaktagelse är f.ö. korrekt, tyvärr. Enda anledningen att trav är intressant för så många är att de kan spela på det, det är väl bara det som får folk att engagera sig i annat än friidrott samt VM och OS i boll.