torsdag, maj 24, 2007

Ny väska.


Så där ja. En Carradice Nelson-väska dök upp på posten idag. Snart har jag alla möjliga kombinationer av cykelbagage. Och väskan är fin och står i hallen och stinker kromgarvat läder och vaxad bomull, vilket är en väldigt trevlig doftblandning. Men jag är ändå skeptisk. Väskan är skitsnygg, och håller förmodligen i ett halvt sekel. Jag gillar saker som kan åldras med värdighet. Problemet är att jag är ganska övertygad om att jag kommer att åldras snabbare än den här väskan, jag har liksom inte tid att vänta 10-15 år på att den ska sätta sig. Stenhårda läderremmar och metallspännen är stilfullt, men jag kommer förmodligen att hata dom när jag står dyngsur och iskall efter en hagelskur på 2000 möh. Suck. Brittisk kvalitet förvisso. Dom är inga finlirare på moderna tekniska lösningar, men när det gäller saker som har sett likadana ut i ett sekel blir det perfekt.
Jag har ett par skor som nu efter 15 år börjar visa tecken på att bli ingångna och har fått en lagom patinering. Synd att det är om tre veckor jag behöver använda den här väskan.

9 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

MF. Har du verkligen ett par Brighton Oxblood? Ursäkta mig, men fransar var inte ens snyggt på åttiotalet, jag lovar...

Anonym sa...

Fransar? Kör Du med vita tubsockar och lite för korta byxor också? ;-)

Angående kvalitetsprylar så gillar jag det också men är för rastlös för att vänta. Det blir billiga plagiat som får patinan på nolltid och jag svär åt när de går sönder alldeles för fort. Men tack vare det, efter kvaliteten, låga priset är det bara att gå och köpa nytt!

Markus F sa...

Nej, inga loafers. Jag har ett par Brogues, men svarta. Och när vi snackar vinruda tofsloafers så vill jag bara nämna två namn, två stilikoner:
Jerry Dammers och Suggs.

På tal skor så är det nog läge att skaffa nya dojor. Det får nog bli något från Loakes. Jag funderade på Dr Martens men dom har börjat med syntetläder på insidan. Vidrigt
Nä, det blir nog dom här:
http://www.petersshoes.com/acatalog/Buy_English_Shoes_Loake_Royal_Brogue_45.html

Sånger från nedre botten sa...

Not my cup of tea, mate, but go ahead.

Anonym sa...

Skulle gärna höra lite åsikter om din väska när du fått prova den ett tag. Läste någonstans att den inte satt så stadigt, men utseendet kan kanske väga upp för nackdelarna (om de finns).

//Kalle

Markus F sa...

Väskan kan säkert hänga jättelöst, läderremmar under en sadel är inte det stadigaste. Men det finns knep:
"There are two straps that must wrap around a wooden dowel inside the saddlebag, then go out of the bag through holes in the fabric which are spaced just wide enough apart to align with the loops on the back of a Brooks B17 saddle, (or a Carradice clamp) and then go back inside the bag. So, start with the straps inside the bag. When you're finished the strap buckles should not be outside the bag. If they end up outside the bag, you can't get the bag attached tighly enough, and it will wobble around back there. Slide the end of the strap through the hole in the fabric, then through a loop on the saddle, then back through the hole in the fabric and around the dowel. Pull it tight, buckle the strap, repeat the process on the other side and you're done.

For some strange reason, there are several internet web sites showing how to mount these bags to saddles with loops. And they all show the leather straps with the buckles outside of the bag, betweeen the bag and the saddle lops. This is silly, since the longer distance that results between the bag and the loops can only result in more movement between the bag and the loops, allowing the bag to sway."
Saxat från http://www.peterwhitecycles.com/
carradice.asp

Scrolla ner på sidan så finns det bilder på hur det ska gå till. Kom alltså ihåg att remmarna på översidan är extraremmar för jackor, slangar osv, dom är inte till för att sätta fast väskan.
Men något stöd behöver den i alla fall, främst för att väskan ksa hamnna bakom istället för under sadeln. Carradice säljer ett stöd som tyvärr var slut men jag var nere hos Dr Spoke och Phil uppfann en rudimentär minipakethållare som fästes på sadelstolpsklämman. Skitbra lösning, nu liggger den på balkongen efter en första strykning Hammarlack.

Markus F sa...

Förresten, Phil applåderade mitt väskval. Angående stela läderremmar så tyckte han att "Aww, it should be alright in 15 years"...

Anonym sa...

Jag har också börjat rocka brogues nu. Hittade ett par svarta från det gamla goda tyska komfort und kvalität-märket Obermain för 100 spänn på myrorna. Jag kan inte bestämma mig för om jag känner mig gubbig eller gangster i dom.

Anonym sa...

Ooooh! Snygga!