söndag, maj 06, 2007

Problem. Och samvetsbetänkligheter.



Jag har fått ett problem. Det består av att jag inte kan motivera för mig själv varför jag ska flyga ner till min sommarcykling. Det är liksom som om det sitter två små figurer på mina axlar. Den ena är röd och har horn och sitter på den vänsta axeln. Han säger "Det är klart att du flyger till München. Det går snabbt och är billigt, du har ju faktiskt inte så mycket tid för dig själv och du är värd det". Den andra har vingar och är klädd i ljusblått och vitt och säger "Det är klart att du ska tåget. Du vet att det är rätt även om det betyder att du får längre restid och det blir mer bök för dig. Dessutom är det bekvämare och du får ut mer av resan trots att den tar längre tid".

Till den röda på vänstersidan säger jag "håll tyst, flygresor dödar världen" men då svarar han "jaja, men du är ju en sån jävla miljömupp annars. Du förtjänar en resa, och du ligger ju redan på plus med tanke på hur du lever. Det är andra som måste ändra sin miljöbelastning, inte du. Ta ett snabbt flyg du. Det är du värd"

Den ljusblå invänder då snabbt "Men borde du inte kunna planera lite bättre? Och menar du på allvar att två dagar av din semester är viktigare än vår miljö? Ta längre semester i såna fall".
Då säger till båda två att jag faktiskt inte har så mycket pengar, och att jag inte fattar varför det ska vara så jävla dyrt att åka tåg när flygresor som borde miljöstraffbeläggas är så billiga att bara en idiot tackar nej. Den röde ler förnöjt och gnuggar händerna och börjar göra vågen men den där ljusblå får något besviket i blicken.
Jag pustar ut och ska precis börja kolla biljettpriser på Easyjet.com när jag känner en tung hand på min högra axel. Det är den blå figuren igen. Fast den här gången är han mycket mycket större och ser dessutom ganska arg ut:
"Du, nu måste vi snacka. Jag är väldigt besviken på dig. Jag har gett dig alla chanser, och du vet mycket väl vad som är rätt och fel. Och bara för att du oftast gör rätt så betyder det inte att du har rätt att göra fel som någon form av belöning. Ett snedsteg i ren dumhet är väl en sak, men lathet och bekvämlighet ursäktar jag inte. Du vet vad som gäller. Ta tåget. Tyvärr, det kan kännas hårt. Men jag tycker att jag har rätt att kräva lite mer av dig".

Då blir jag sur."Men alla andra får ju flyga! Varför ska jag behöva sitta ett och ett halvt dygn på ett tåg när alla andra reser på 10% av tiden?
Den blåe bara tittar uttryckslöst på mig. Sen kommer det: "Därför att du vet att det
är så det ska gå till. Vad andra gör ingår inte i mitt ansvarsområde, men jag kan be mina kollegor att titta på den saken. Dessutom finns det restaurangvagn. Du hinner med ganska många öl på en tågresa genom norra Europa".

Den röde, som har stått i ett hörn och hoppat av förtrytelse en bra stund piggnar till och sätter sig återigen på min axel och börjar skrika "Bira bira bira! Bärs bärs bärs!"
Den blå snubben ler, säger "jaja" och försvinner.

16 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Haha!

Rikard sa...

Har du nån aning om hur mycket brunkol det har gått åt för att göra all den där tyska rälsen????? Att bygga järnväg är inte en miljövänlig verksamhet. Dessutom så bidrar partikelutsläppen från flygplanen till att minska växthuseffekten genom att reflektera solljus.

Flyget har också fördelen att det inte påverkar landskapsbilden eller skär stora fula sår genom städerna som är omöjliga att cykla över.

Boka in dig på en MD90 och du kommer släppa ut mindre CO2 än om du åkt sträckan på moped.

Markus F sa...

Nänä. Rälsen ligger redan där och har påverkat landskapsbilden i över hundra år. Dessutom är stenkolen vid ståltillverkningen redan förbrukad och tåg är en mycket energieffektiv transport. Flygplan drivs inte på T-sprit, så jag tycker att det lilla petroleum som finns kvar kan användas till vettigare saker än att eldas upp. Vi har större användning av petroleum som förnyelsebar råvara i form av plast.

Tobbe Arnesson sa...

Det blir en tom flygstol färre om du flyger. Planet kommer att gå oavsett om du sitter på det eller ej. Räknat per passagerare sänker du alltså miljökostnaden med din närvaro, även om du har extra tungt bagage.

Rikard sa...

Räls slits fort, så det är en miljökostnad för räls när man åker tåg. Visst kan man argumentera att flyget är felbeskattat map utsläpp, men rent generellt så ger faktiskt priset en ganska god fingervisning om hur mycket energi som går åt för att utföra en tjänst/bygga en produkt. Tåget är dyrt trots att det är personal- och energieffektivt. Flyget är billigt trots att flygplan är dyra och piloter har hög lön. Hela skillnaden kan inte förklaras med skatten, så tågets miljöbelastning är högre än man först kan tro.

Anonym sa...

Rikard.

Ibland lönar det sig i att tänka INNAN man talar eller skriver. Testa, vettja.

/Jörgen

PS. Markus, jag är med dig, ta tåget! DS.

Sånger från nedre botten sa...

Hej Markusmannen!

Jag har en utmaning till dig, och till alla andra bloggare också. Check it out:

http://sangerfrannedrebotten.blogspot.com

Nypan sa...

Ha ha. Fan vad kul skrivet, och vad skönt att det är fler som har småjävlar på axlarna.
Ta tåget, och skriv en jävla massa roliga bloggar om den resan.

Markus F sa...

Lite fakta om vaför jag kännre mig tveksam till att flyga. Från Svenska Naturskyddföreningen:

Jämförelse av utsläpp mellan tåg och flyg för en resa Stockholm-Göteborg.

ÄMNE TÅG (gram) FLYG (gram)

Koldioxid 2,6 66380

Kväveoxider 0.01 180

Kolväten 0,01 32

Utsläppen gäller för 1 passagerare. Flyget har en beläggningsgrad på 65 % och tåget (X 2000) på 50 %. Tåget kör på Bra Miljöval el. Uppgifterna kommer från SJ:s miljökalkyl. Observera att av flygets klimateffekt svarar koldioxidutsläppet bara för ca en tredjedel.
Räknat per passagerarkilometer är flyget det transportsätt som påverkar miljön mest. När det gäller den viktigaste växthusgasen koldioxid (CO2) står flyget för 12 procent av världens trafikrelaterade utsläpp. Det betyder att flygsektorn står för 2-3 procent av de totala utsläppen av koldioxid i världen.

Kväveoxider (NOx), som bildas vid all förbränning, har olika effekt beroende på vilken höjd de släpps ut. Nära marken bidrar de till försurning, övergödning samt bildandet av marknära ozon (till ozonbildningen bidrar även en annan grupp av ämnen i flygavgaserna, nämligen flyktiga kolväten). Ozonet skadar såväl växtlighet som människor.

Utsläppen ger även upphov till bildning av ozon på högre höjd, som här fungerar som en effektiv växthusgas. Flygets utsläpp av kväveoxider beräknas ge upphov till lika stor klimatpåverkan som dess utsläpp av koldioxid, eller möjligtvis strax därunder.

Sammantaget kan flyget svara för 5-15 procent av de samlade, globala utsläppen av växthusgaser år 2050, enligt den internationella klimatpanelen IPCC.



Läs resten här:
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/tackforattduinteflyger.htm

Anonym sa...

Du har alltid flugit ner förut, eller hur? Dags för något nytt.

Plus att du gillar tåg, eller hur? Bra med plats och lite omväxlande utsikt... Och hade svenska tåg haft cykelkrokar så hade den diskussionen aldrig uppkommit - då hade det varit tåg varje gång.

Åk tåg i år Markus!

/Dewe

Tobbe Arnesson sa...

Stockholm-Göteborg är ju en jätteknasig sträcka att jämföra på, det är starten som är "värst" för miljön och flyg. Dessutom är det nedförsbacke för tåget hela vägen och svensk kärnkraft istället för tysk kolkraft.

Markus F sa...

Hörni, det här börjar likna ett cykelforum jag stundtals besöker.Det går helt emot den här bloggens princip. Ni får skriva på era egna bloggar att jag har fetfel och är en flummig bakåtsträvare eller nåt, det är inte meningen att ni ska tycka här..

Skriv typ så här: "På Babylon by bike håller Maskros F på med en massa miljöfjanterier och ojar sig över att flyga, vilket bara betyder att han inte kan tolka dom fakta som finns. Mjäkiga miljömuppar är det värsta jag vet"

Vi måste hjälpa till att hålla den här bloggen (och alla andras förstås) fria från en rak diskussion. Ska ni fortsätta så här ber jag Bruse komma till min hjälp.

Och för övrigt, Johan Dewe har fullständigt tippat över vågskålen med två bra argument.
Det blir tåg för att jag inte har:
1)gjort det förut och 2) för att jag gillar järnvägsstationer mer än flygplatser.

Markus F sa...

Dessutom, mitt vimsande på diverse järnvägstationer kommer att ha "good entertainment value".
Hur kul kommer det vara att läsa om att jag cyklar upp och nerför alperna om det inte händer nåt knas på vägen dit?
Då kunde ni ju lika gärna läsa om när Skogling cyklade på Mallorca, och det är ju ingefär lika underhållande som att titta på färg som torkar.

Markus F sa...

Det var ju faktiskt ett väldigt dåligt exempel att ta upp Skogling, eftersom hans blogg är både välskriven och med bra bilder. Jag ber om ursäkt. Titta själva, jag har lagt en länk här till höger på sidan.

Nypan sa...

Nu är jag ioch för sig reda ganska gammal. Men när jag blir riktigt rikigt gammal, ska jag nog ta tåget till Tyrol för att cykla. Och då ska jag kliva av i alla städer som har eget bryggeri, och dricka en öl. vad serverar dom på flyget förresten? Heineken som smakar kiss, eller Spendrups old gold som smakar gammalt kiss.

Markus F sa...

Ärligt talat så är biran ganska kass så snart man har kommit söder om München. Stiegl i Salzburg är väl sista utposten, sen är ölen bryggd på mögligt hö och melass.