onsdag, juni 20, 2007

Uppförsbacke.. 20/6


Jag bestämde mig för att jag behövde en landsvägstur idag. Inga grusvägar eller stigar, och dessutom ville jag ha något att läsa. Det som finns här på hotellet är Tyrolens Historia och Goethes Italienska resa, och då på tyska. Tyrolens historia gick väl bra, men Goethe var värre. Fast den skulle jag nog gärna läsa på svenska. Att cykla till Innsbruck och köpa böcker var planen, men när jag skulle pumpa däcken så fullständigt avled min Crank Brothers-pump. Jag vissste att den var på gång att ge upp, men eftersom den hade ett bra ramfäste och var 50 gr lättare än min Topeak-pump fick den föja med. Tråkigt nog så stack all luften ur framhjulet när jag försökte pumpa, så jag stod med ett tomt däck och trasig pump. Dessutom hade jag glömt min pumpadapter hemma (så att det går att pumpa racerventiler med bensinmackskompressor. Det var inte bara den jag glömde, reservbromsbeläggen ligger kvar hemma på hyllan också). Lyckligtvis hade min värdshusvärd en bra pump som jag kunde låna, och det fanns ju en cykelaffär i Steinach 6 km från hotellet där jag kunde köpa en pump. Nåväl. En timme försenad cyklade jag mot Innsbruck. Farten var god och vädret vackert. Jag hittade lite slasklitteratur (Patricia Cornwell är läsbar, men det är laangt ifrån min uppfattning om bra Krimi, köpte vykort och frimärken och, lyssna nu: Ett paket Camel! Snuset är på upphällningen, och jag måste gardera mig. Med ett paket cigg så vet jag att jag inte kommer att behöva gå Cold Turkey..
Innsbruck var stekhett, det är varmaste dagen på året. Så efter lunch gav jag mig iväg.
Nu är det ju så att Innsbruck ligger på 523 möh, och Gries am Brenner på 1164 möh..
Däremellan är det 36 kilometer iofs väldigt trevlig och lättcyklad landsväg, och det är många vackra tyrolerbyar och en kul spårvagnslinje från Innsbruck till bergen och vackra vyer och broar och skit.. Men: Det var fortfarande eftermiddagssol, årets varmaste dag och UPPFÖRSBACKE HELA VÄGEN! Det var så varmt att jag gladde mig över att få motvind bara för att den kylde..
Men annars var det ganska behagligt. Bra rull, så det var nog en bra idé att ta det lugnt i början. Jag börjar bli uppvärmd. Det är ju faktiskt så att dom riktiga backarna har jag sparat till nästa vecka. Men det var ju inte riktigt "jag sticker till kiosken och köper cigg och något att läsa".

Sen har jag en fråga: Vad är skillnaden på dimma och moln?

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Dimma innebär att luften är så bemängd med vattenpartiklar att sikten är mindre än 1 km. Är sikten mellan 1 km och 1 mil talar man istället om dis.

Moln är iakttagbara ansamlingar av vattendroppar eller iskristaller i jordens eller någon annan himlakropps atmosfär.

Glasklart, eller hur. Nåt mer du undrar över?

Anonym sa...

Ger du fan i ciggen orkar du uppförsbackarna bättre.

Hare bra Markus!

Tobbe Arnesson sa...

Ska du smula ciggen och lägga under läppen? Ge fan i sådana där dumheter istället. ;)

Dimma sitter ihop med marken, så cyklar du genom ett moln som har markkontakt är det dimma... Enligt Göran, den där långhårige du träffade på OT i våras.

Anonym sa...

Moln och dimma är samma sak tror jag.

Assistent anställd

Mor