måndag, juni 11, 2007

Njuta?




Jocke hoppades att jag skulle njuta av varenda tramptag på min resa. Nja, jag tror inte det. Jag hatar uppförsbackar.
Det går inte att njuta av något som är så vidrigt som att cykla uppför dom här bergen. Lägg till brännande sol, ösregn och nerkylning på nerfarterna också så blir bilden komplett. Men man mår förbannat bra av det.
I bergen finns det bara en enda sak som gäller och det är uppför. Vatten och energi är nödvändiga drivmedel, resten räknas inte. Inget annat finns än pedalerna, smärta och en fantastisk miljö. Sen på kvällen kan man ju alltid njuta av mat, dryck och säng. Men om det bara var myset man ville ha så hade ju Danmark varit lämpligare.

Förresten, bilden är tagen av Carsten Clasohm. Se länk här till höger.

8 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Jag har inte riktigt fattat det här, enligt Obelix ska ju Alperna vara platta! Så vilka backar är det du pratar om?

Och om man nu verkligen hatar uppförsbackar varför åker man då till ett bergslandskap? Upplys mig!

Markus F sa...

Jonas, ta och titta ordentligt på bilden.. Inte direkt platt eller hur?

Och angående det där med varför man åker till Alperna när man hatar uppförsbackar: Jag undrar också.

Anonym sa...

Du vet att det finns liftar i Alperna? Med de slipper man uppförsbackarna vilket är himla fiffigt ;) Å andra sidan är en nedförsbacke aldrig så rolig som när man fått kämpa sig uppför en rejäl uppförsbacke först.

Apropå åska så är det helt rätt observerat. Det har mullrat ordentlig här på sistone och mer verkar det bli. Gissar att det håller på denna veckan också, sen kanske det blir bättre.

Anonym sa...

Glömde ju: Ha en grym semester!

Johan Mölleborn sa...

Du har verkligen ingen koll Markus. Backar är det bästa som finns ju. Snacka om tokbula när du vet att du har två timmar uppförsbacke framför dig. Sväng efter sväng, höjdmeter efter höjdmeter.
=D
/Big

Markus F sa...

Mölle, du är en djupt störd person.
Eller så ljuger du för dig själv.
Tänk att det är så få som fattar att det är en kick att hata backar.

Mickegillarcyklar sa...

Från en annan uppförsbackehatare: njut av smärtan i vartenda tramptag. Och ha en riktigt grum semester!

Nypan sa...

Aaaah! Backar är fint. Uppförsbackar är roligare att plåga sig i, än nerförsbackarna, som tar slut mycket snabbare. Man hinner fundera över livet i en lång stigning. Regn är underbart, Jag älskar regn - på riktigt. Det enda som är jobbigt är att det blir lite för halt på vägarna. Alltså - backar + regn = kärlek.