tisdag, juni 19, 2007

Ännu en misslyckad dag 18/6


Ja, med tanke på min avsky för uppförsbackar alltså. 799 höjdmeter blev det totalt igår. Bara 35 kilometer färdade, men riktigt bra cykling. Jag inledde med gamla romarvägen saa att det blev lite svid i benen, och sen tog jag av in på skogsvägen efter radiumkällan. Sjukt brant på sina ställen. Jag var på väg till Berger Alm, för höjdkurvan på kartan hade avslöjat en väg som gick tvärs över berget. Det visade sig vara rätt val, i över fem kilometer följde jag en slingrande lummig skogsväg som höll sig inom 1600 meterskurvan (det var förvövrigt en rekommenderad MTB-väg såg jag på skyltar). Snabbt, lättåkt och roligt. Strax innan Gerichtsherrnalm blev det brant, men sen dök det upp en skylt med "MTB-Weg. Schiebenstrecke" (led cykeln).
Jag förstod inte om det var en uppmaning eller ett påbud, för det var en väldigt trevlig singletrack som dök upp. Några smala träbroar över bäckar och smal stig. Eftersom jag inte cyklade på en MTB så ansåg jag att jag inte var tvungen att leda cykeln. När vägen började gå uppaat så insåg jag att jag inte behövde fler höjdmeter, så jag tog av på en omarkerad skogsväg neråt. Nu blev det hur mulligt som helst. Smal skogsväg som sjönk långsamt. Som gröna milspåret i Hellas fast med den skillnaden att det var en fallhöjd på 300 meter. Jag nästan skrattade mig ner. Dessutom så dök det upp en bäckövergång mitt på spåret, men jag hade så bra fart att jag körde rätt ut utan att kolla hör djupt det var.. Navdjupt, men jag kom över utan fotnedsättning. Bromsarna fick dessutom en åthutning, efter doppet skrek dom högt men slutade upp med att ligga och gnissla så det var förmodligen en kallsup som krävdes.. När jag slutligen kom ner i Gschnitztal så hittade jag ännu en skogsväg som ledde ner till Steinach, där jag hoppade in på en restaurang och käkade wienerschnitzel samtidigt som det kom en regnskur.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du njuter ju visst Markus! Varenda mening i dina rapporter skvallrar om det....

Ha en fortsatt skön semester.

Tobbe Arnesson sa...

Aaaargh! Och här sitter man på sitt kontor och låtsas jobba, tror det är bättre att jobba än att läsa det här. :(