söndag, juni 03, 2007

Hey Ho, lets go!



Freeroadercykeln* har fått dom sista tillbehören för Alpresan och väger nu ett ton.
Jag blev tvungen att sticka och köpa en styrväska, jag lyckas inte hitta min gamla. Fan vet var den är. Jag har letat skiten ur mig i förrådet, klädkammaren och i alla skåp här hemma. Totalt bortblåst. Visserligen verkar den jag köpte vara bättre än min gamla Ortlieb, men jag hade hellre använt 950:- spänn till något roligt på resan. Sen blev jag tvungen att skaffa en cykeldator också. Jag har åtminstone tre stycken som ligger och skräpar i skåpen, men det saknas givare, kablar är av, fästen är borta osv.. Jag skulle säga att en cykeldator har en livslängd på tre veckor i mina händer. Jag brukar köpa en billig för att kunna hålla koll på kilometrarna när jag är utomlands, annars är dom fullständigt ointressanta för mig. Jag cyklar snabbt eller sakta och har inget behov att få reda på hastighet. Egentligen borde man skippa cykeldatorn och skaffa en Suunto GPS-klocka istället, för det blir trångt på styret. Ringklocka, lyse, cykeldator och väska tar plats (det är inte bara för att jag gillar att ha bra hävstång när det är svårkört som jag har ett 54 cm styre. Man måste ha plats med allt jox också. STI-reglage och styrväskor måste kunna samsas om utrymmet).
Den här cykeln är en Overlander. En Ûberquerer. En Duppy Conqueror. Fast den känns inte längre överbyggd. Det är nu, när den börjar tyngas ner med en massa jox som cykeln känns helt rätt. Förut var den tung. Nu är den up to the task. Det perfekta fordonet för Gentleman Touring.

* Freeroader var ett fånigt uttryck som Specialized försökte lansera för nåt år sedan. Själv funderar jag på att införa termen RUB, road utility bike.

(detta inlägg skrevs medan jag lyssnade på Tough Alliance nya "A new chance" vilket är den bästa musiken från Göteborg sen Sillstryparn.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Cykeln är fin. Men ser lite överbelamrad ut. Får du plats själv?

Markus F sa...

Ibland undrar jag varför jag har en kommentarsfunktion här. Bruse, om du hade benödat dig om att läsa på den här bloggen INNAN jag nämnde din blogg så hade du förstått varför den här cykeln ser ut som den gör.

Markus F sa...

NU vet jag. Jag tar bort ordverifikationen för kommentarer, och bara dom som kan svara på en fråga som jag ställer får skriva kommentarer. Popquiz.

Sätt igång att öva. Några exempel på frågor är:
- Vilken Them-cover framförs av The Amboy Dukes på dubbelplattan Nuggets, vem satte ihop den samlingsplattan och i vilken grupp spelade den personen gitarr?

- Vad heter gitarristen på Booker T & the MG´s hit "Green Onions", vilken sorts gitarr använde han och i vilken film kunde vi se honom?

- Aretha Franklin, Dusty Springfield och Jimmy Cliff har spelat in i samma studio. Var låg den studion? Dessutom vill jag att du nämner en låt från varje av dom ovannämnda artisterna från deras inspelningar i den studion.

-Vilken skivproducent uppfann discomixen och tolvtumsingeln, och varför tackade han nej till att remixa Abba´s "Dancing Queen"?

- Vilken sextiotalssångerska sjäng in en låt med The Smiths, vad hette hennes bidrag i ESC och vad var det för uppseendeväckande med hennes klädsel när hon gjorde debut på Top of The pops?

OK, den här då: Mickey Foote, Lee Perry, Sandy Pearlman, Guy Stevens, Vic Coopersmith-Heaven.
Vad är dom, vem ska bort och varför?

Tobbe Arnesson sa...

Jag skiter i dina frågor, men cykeln är fin! Och du får gärna ta bort ordverifikationen ändå, den är bara jobbig.

Sånger från nedre botten sa...

Det här var en utmaning i Benges klass! Den sista frågan tror jag att du specialskrivit för att jag skulle greja nåt också, det var snällt! Vican ska bort. De övriga har proddat The Clash.

Håller förövrigt med föregående talare. Bokstavsverifikationer, ord är det ju inte, suger. Bra att ta till om det börjar spamas, men bara då.

Markus F sa...

Okej, då testar jag med att ta bort bokstavarna.

Jonas, du som har en musikblogg kan ju sno frågorna. Jag har en känsla av att dom frågorna gör sig bättre där. Tobbe borde dock öva på gitarriffet från Green Onions.

Johan Andersson sa...

Den där RUB'en e jäkligt go...

Anonym sa...

Jag orkar inte fuska med google, så här kommer vilda chansningar:

1: Gloria? Iof borde ju The Shadows Of Knights version vara med och då kanske inte Ted Nuggent & co medverkar med samma. Baby Please Don't Go är det nog, men den borde för ordningens skulla benämnas "Big Joe Williams-cover". Lenny Kaye kompilerade och han spelade gitarr med Patti Smith (jag har inte nuggets men satt precis och lyssnade på lite blandat därifrån, senast The Strangeloves - Night Time)

2: Har ingen aning och gissar på en Fender Esquire

3. Herregud. Jag har en rosa Stax-frisbee straight outta Memphis tennessee, kan jag muta dig med den?

4. Jag känner för att citera andra raden i första bryggan från Bad Boo Bands klassiska hit här.

5. Jag har det på tungan.

Anonym sa...

Puss på dig Markus F, jag tycker om dig också!

Haningerox sa...

Jag kan en av frågorna Sandie Shaw som var barfota.Låten hette Puppet on a string
Fråga 4 var jag tvungen att Googla Tom Moulton
That record doesnt need me

Markus F sa...

Ni är duktiga, speciellt Kaijan som visste att Sandie Shaw uppträdde barfota.. Men jag har nog fel om TOTP, det var förmodligen Ready Steady Go som hon uppträdde på.

Okej, en ny fråga: Från vilken låt snodde Lou Reed introriffet till "There she goes again"?

En till:
Vem handlar The Specials låt "Gangsters" om, och nämn dessutom två andra band som denna person samarbetade med?

Haningerox sa...

Hitch-Hike.En Marvin Gaye cover av Rolling Stones
Bernie Rhodes Subway sect The clash

Haningerox sa...

http://www.last.fm/music/The+Velvet+Underground/_/There+She+Goes+Again

Anonym sa...

Det där visste jag inte. There She Goes Again-riffet är ju det bästa med hela låten. Får kolla upp hitch-hike.
Nu kan du sno min IP. Hoppas det inte visar sig att jag har ett virus som har spammat happy eller nåt...

Anonym sa...

vilket mys det var här då!

Markus F sa...

Seb, det har ju aldrig varit så att rocken började eller slutade vid en viss tidpunkt. Rockmusiken bara är.
Vid ett visst tillfälle så övertog Lou Reed ett riff från Marvin Gaye och gjorde en ny låt från det.

Anonym sa...

Det har jag aldrig påstått vad jag vet. Jag sa bara att det var ett bra riff och att jag skulle kolla upp låten.