söndag, juni 24, 2007

Tvaa bra cykeldagar

Jepp. Två bra cykeldagar, med alla former av väg/stig under hjulen. Men det tänker jag inte skriva om ikväll. Nej, jag tänkte skriva om rockhistorien än en gång.

För jag befinner mig på historisk mark. Här i Ortisei dräller det av folk som heter Moroder, och mycket rikigt så är det så att den Oscarsbelönade musikproducenten Giorgio Moroder växte upp här i Ortisei. Och det var här, på Café Demetz mitt i byn som den unge Giorgio gjorde sina första framträdanden som Elvis-imitatör. Efter några års turnerande Italien, Österrike och Tyskland slog sig Giorgio ner i München som låtskrivare och producent (bland annat Agnetha Fältskog) och det var 1974 påbörjades samarbetet med Donna Summer som resulterade i den 17 minuter långa stönorgien "Love to love you baby" och den banbrytande " I feel love", världens första synthdiscolåt. En genomlyssning av "I feel love" idag visar att låten fortfarande håller måttet.
Det är fräscht, det är dansbart och det låter bra. Tidlöst. Efter succéerna med Donna Summer stod alla dörrar öppna för Giorgio Moroder och han vann en Oscar för soundtracket till filmerna Midnight Express, Flashdance och Top Gun. I Musicland studion i München stod artister som David Bowie, Human League, Sparks, Freddie Mercury, Blondie och Janet Jackson på kö.
Giorgio Moroder är inte mitt förstahandsval när jag väljer skivor att spela. Men rockmusiken hade låtit väldigt annorlunda idag om inte Giorgio hade gjort "I feel love" till Donna Summer i 1976. Och håll med om att det är spännande att den här gången ändrades fokus från Memphis, San Francisco eller London. Den nya rocken kom under några år från München, Düsseldorf och Berlin.

(själva låten "I feel love" är inte särskilt nyskapande. Lägg på en funkrytm så kunde det lika gärna ha varit James Brown & the JB´s som låg bakom. Nä, det är produktionen och sången som är genialisk. Samt synthljudet.)

7 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Jag förstår att du blev tvungen att skriva ur dig det där. Ditt inlägg måste nog kunna kategoriseras som själva 'Fundamentet för onödigt vetande'. Känns det lite bättre nu?

Anonym sa...

Giorgo heter egentligen Hansjörg Moroder.
Var det efter mitt mess du forskade fram infon?
Kaijan igen;)

Tobbe Arnesson sa...

Hade inte hört talas om någon av dem tidigare, det är nog för att du är gammal Markus.

Johan Mölleborn sa...

Jag har alltid gillat systrarna von Trapp.
/Big

Markus F sa...

Tobbe, Giorgio Moroders största hits var samtida med Status Quo.. Donna Summers I feel love kom ungefär samtidigt som AC/DC släppte TnT.
Jag må vara gammal, men du är nostalgiker.

Anonym sa...

Well, jag skulle snarare vilja säga att I feel love kom samtidigt som en viss subkultur nådde sin peak i England och det stora äpplet. Men det beror ju på hur man väljer att läsa historien.
Behöver jag nämna att jag föraktar fenomenet "nydisco" och alla som ägnar sig åt sådant?

Markus F sa...

Sebastian, problemet med din inställning till musik är att du är rasist och homofob. Musik som framförs av svarta artister och som inte är inriktad mot vita straighta medelklasskonsumenter faller helt utanför ditt synfält.

Om du kunde din musikhistoria lite bättre skulle du veta att hela Londons punkscen 1976 har sitt ursprung hos ett gäng soulkids som gillade att klä sig i dom konstigaste kläder dom kunde hitta. och dom enda ställen dom kunde gå på var gaydiscon.