lördag, juni 23, 2007

Gherdeina 22/6


Så. Nu är jag i Urtijeï i Gherdeina (eller Ortisei i Val Gardena eller St Ulrich i Grödnertal). Lite jobbigt när orterna har tre olika namn. Gårdagen var omväxlande. Först var det pissväder under klättringen mot Brennerpasset, blåsigt och regnigt. Men när jag kom över på italienska sidan så upphörde regnet och det blev varmare. Fortfarande motvind dock. Färden genom Eisacktal gick förhållandevis snabbt, men motvinden gjorde att jag var tvungen att trampa i nerförsbackarna. Det var svårt att hålla högre rullsnitt än 22 km/h trots att det var nerför. På flera ställen stod det poliser som dirigerade trafiken på grund av vägarbeten. Ovädret dagen innan hade satt sina spår även på andra sidan gränsen, det var underminerade vägar och grus, lera och slam som behövde schaktas bort från vägarna innan dom kunde bli framkomliga.



Jag stannade för lunch i Brixen (spenatknödel med brynt smör och Parmigiano). Sen fortsatte jag på småvägarna längs floden, genom äppelplantager och vinodlingar. Vid Waidbruck vände vägen uppåt igen. Den vidriga uppförsbacken väntade på mig, och nu var det het eftermiddagssol. Inte ett dugg kul faktiskt. Jag hade missat att fylla på vatten i Brixen, så jag hade för lite vatten med mig också. Halvvägs på vägen låg Gasthof Stern, och där hade jag rastat tidigare gånger. Men nu hade dom semesterstängt.. Inget vatten alls..
Det sista vatten jag hade använde jag till att blöta huvudet och kläderna, jag utgick från att det gjorde mera nytta på det viset. Rent fysiskt så var det ju ingen risk att jag skulle bli dehydrerad, jag visste att jag hade druckit ordentligt hela dagen. Hellre använda vattnet till nerkylning. Lite då och då stannade jag när jag såg en skuggig plats och lät vinden kyla ner mig.
Till slut dök i allafall Gherdeina och Hotel Arnaria upp. Mat, käk och öl. Totalt blev det 93 km cykling idag, och jag är helt nöjd. Vägen från Waidbruck till Gherdeina har på sina ställen 16% lutning, och det är inte ett dugg kul. Att det var midsommarafton tänkte jag inte en sekund på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du får snart sluta gnälla om uppförsbackar. Var det inte det du ville ha? Gotland är ganska platt
och även Danmark. Estland med för den delen högsta berg ca 300 meter. Blir det nästa tur? FAktiskt spännande land det med, vet jag som nyss varit där. Ha det bra. Mor.

Anonym sa...

Bra där morsan=)
Själv åker jag ner delvis för att backarna finns där.
Du får ha bastun på med några iskalla klara den 29:e
/Kaijan

Markus F sa...

Alltsaa, om jag inte ville ha uppförsbackar och bara faa kommentarer fraan er tvaa kunde jag lika gärna stannat hemma..

Johan Mölleborn sa...

Jag kan bjuda på vatten när du kommer hem. Och tunnpannkakor. :)
/J