söndag, juni 17, 2007

Radium?



Hallå! För att vara en som hatar uppförsbackar så går det ganska bra i allafall. Jag tog det lugnt idag och försökte hitta en så platt rundtur som möjligt.. det gick ju inte. Bara på dom första tre kilomterarna sa var det 200 höjdmeters klättring. Totalt 56 kilomter idag och 784 höjdmeter uppför.. troligtvis lika många höjdmeter tappade. Jag har nu fatt höra att det var den gamla romarvägen som jag tog, det är den äldsta vägen över Brenner. När nerfarten mot Steinach tog vid (sjukt brant) såg jag en skylt om en hälsokälla, så jag styrde in på en stig in i skogen för att fylla på vatten. Väl framme vid källan såg jag en skylt om att vattnet hade "högsta halten av Radium i hela Tyrolen", vilket tydligen var jättebra. Jag undrar om det räknas som doping?
Efter söndagsfirande Steinach (folkdräkter, blåsorkester, kyrklockor, helgonbilder i processioner.. All the works) fortsatte jag till till Gschnitztal, jag fick ett tips om att det skulle vara ett trevligt utflyktsmål. Det var det, Lapones Alm som restaurangen hette låg i slutet av dalen och var dramatiskt omgiven av branta gröna berg på tre sidor. Vattenfall och kor med bjällror osv.. Restaurangen var fullsatt och när jag hade druckit en halvliter mineralvatten och två öl(bra bira, Kaiser heter den) så orkade jag inte vänta på mitt käk som dom tydligen hade glömt bort utan cyklade hemåt. Nu var det paybacktime för all klättring på förmiddagen. 10 kilometer nerförsbacke på skogsväg. Jag kom upp i 54 km/h innan jag besinnade mig och tänkte på att det var proppat med barn, gamla och hundar på skogssvägen och bromsade in så att jag höll cirka 30 km/h resten av vägen.

När jag kom tillbaka till min lägenhet i det stängda hotellet så stod det en burk med köttfärssås och ett paket spaghetti på köksbaanken. I kylskåpet fanns det en 2,5 liters Coke och det hade dykt upp några ägg också..

(jo, kylen var ju laddad när jag kom igår. Öl, skinka, salami, bröd, sylt, jos, kaffe, mjölk... Men Thomas hade kommit på tanken att jag kanske skulle vara hungrig när jag kom hem. Han dök upp precis, han har tillbringat sin lediga söndag med att cykla på Grenzkammstrasse. Underligt folk här. Hela familjer cyklar MTB till en restaurang i bergen.. och jag menar HELA familjer, fraan 10 till 70 års ålder..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vem fan hatar inte uppförsbackar? Jag röstar på dig som president om du lovar att förbjuda dom?

Tobbe Arnesson sa...

Radium användes förr som det självlysande ämnet på klockvisare, men efter att en massa folk som målade dessa klockvisare dött bytte man till fosfor istället. Radium uppstår från uran (via thorium). Det är nog jättenyttigt att dricka om man vill bli självlysande...