söndag, september 09, 2007

Mod Sunday pt 6

I del fem av vår populärkulturella serie har vi nu nått till det västindiska inflytandet på brittisk kultur.
Vi snackar skinheads. Både musiken och klädstilen är västindisk. Och det fanns gott om svarta skinheads i början.



Skinhead är mod. Så enkelt är det, trots att namnet har solkats ner av diverse högerextremister och musiken har urholkats till vitmaktpunk.



Precis som med senare former av svart musik så var reggae populärt hos dom på ståplatsläktaren som var beredda att stå upp för sitt lag. Kolla Chelseaklacken här. Vilken stil.



Och när vi ändå snackar Chelsea, varför inte ta och lyssna på Harry J Allstars och Liquidator!

3 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Såg filmen "This is England" igår, inte helt orelaterad och riktigt bra faktiskt. Det finns tydligen en fotoutställning på Medis Debaser som heter "This was Englad" också, kanske kan intressera herrn?

Markus F sa...

Jo, jag tänkte masa mig iväg till Medis och titta. This is England är en kanonfilm. Tyvärr så blir det väl en massa "copycats" efter den filmen, herrmodefirmorna har ju redan med skinheadmode i höstkatalogerna.
Men, vid såna här tillfällen gäller det att komma ihåg skillnaden mellan mode och stil.
Mode, det är vad pajasarna som inte har nån koll håller på med en säsong. Stil däremot, det är tidlöst.

Anonym sa...

Jag har en länk med massa bilder på snygga skinheads i England på 80-talet, men när jag skulle posta den sist försvann den. Jag ska se om jag hittar den igen.
Jag har nästan lärt mig uppskatta baktaktsmusik. I alla fall om den är över ett visst bpm och inte handlar om att man ska vara snälla mot varandra och röka jazztobak.
(såna texter passar mycket bättre till sitarer och cembalon, afroamerikaner är bäst på sex, skryt och danstempo)