fredag, september 14, 2007

Innis & Gunn Island Cask

Bisarr bira. Lagrad på whiskyfat och säljs i lyxig pappkartong. Men efter den första chocken av röklukt när flaskan öppnas så är den riktigt bra. Det smakar gott! En fin syra och en tjärig smak som ligger bak i gommen och inte bara luktas. Och att det är ekfat råder det ingen tvekan om. Bourbonvaniljen ligger i mitten på samma sätt som Riojavinerna gjorde förr i tiden innan dom gick över styret på nya ekfat. Syran leder tankarna till äppelmust och det finns en ton av Botrytis. Mitt utlåtande: Den perfekta kombinationen av maltwhisky och öl, vilket jag inte riktigt trodde skulle funka.. Många smaker på en gång, och alla hänger ihop. Det är kul att dricka den här biran. Att den håller 7,2 % gör att man blir ännu gladare, men alkoholen känns inte smakmässigt.

För övrigt, efter en vecka med testande av Oktoberfestbier har jag min favorit. Paulaner.
Det är en av dom godare öl jag nånsin druckit och klart bäst av årets Oktoberöl. När en flaska är tom vill man ha mer. Och mer. Och mer.

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Å när det här inlägget skrivs, kl. 22.47, sover Markus gott...

Nypan sa...

Spännande! Har hört lite om den, men inte testat den ännu. Själv tyckte jag att Paulaner var snäppet bättre än Löwenbräu och HB och i klass med Spaten. Men bäst av dom jag köpte var återigen Samuel Adams. I Belgien firar man inte oktober :-o

Tobbe Arnesson sa...

Hm, kanske skulle prova den då. Den är ju tillfällig nyhet så passa på att köp ett gäng om du gillar den. Själv har jag undvikit den för att den är brittisk. :D

Sitter nu med Erdinger Weissbier - Oktoberfest och den är riktigt bra!

Sånger från nedre botten sa...

Tobbe, Erdingern åkte ned i slasken hemma hos mig, jag tycker den var rysligt tråkig.