torsdag, september 06, 2007

Mer om cykelsadlar

Jag tillägnar den här texten till Nypan. För den som vill ha mer info om hur man moddar en Brooks så finns det mycket hos Wallingford Bikes, där jag också hittade texten.


Bike Seat Link to Impotence Rests on Disputed Evidence

Author: Roy Furchgott; Special to The Washington Post
Washington PostAugust 28, 2001, Page: F1

For a fitness story with legs -- and real public impact -- it's hard to top the one that ran in a 1997 issue of Bicycling magazine.

The article cited an unpublished study by nationally prominent urologist Irwin Goldstein suggesting that bike seats crush the main artery to the penis, causing permanent impotence.

Soon the story was picked up by "20/20" and an impotence warning was appearing in just about every article about biking and injury. Goldstein, whose comments in the initial article were somewhat guarded -- "I cannot say that sitting on a bicycle seat causes impotence," he told the magazine, and "I can't claim that long-term compression causes impotency, but I kind of think it does in a very small percentage of cases" -- was soon dispensing irresistible quotes, such as, "There are two kinds of cyclists: those who are impotent and those who will be." Even a single ride on the wrong seat can do major and permanent damage, he says, and the only safe way to cycle is on a recumbent bike.

Anxious to quell fears raised by these remarks, manufacturers rushed to produce anatomically contoured bike seats for both sexes. (Goldstein says women cyclists also face reproductive health concerns.) These presumably safer seats are now sold widely, but consumers still worry... Läs hela artikeln här.


Copyright 2001 The Washington Post

Local note; This article was reprinted in the New Orleans Times-Picaynue under the headline "Channeled bike seats made to prevent numbing" and a large picture of a Tricot Split Rail saddle was featured.






Edit: BBB´s Technical Editor tipsar om Selle An-Atomica. Fina sadlar och dom verkar ha tänkt till lite. Det får bli nästa köp, när jag har skaffat läderskorna.


9 kommentarer:

Daner sa...

Om man är ute efter att modda en Brooks, varför inte skaffa en uppgradering som har åtminstone lite veteskapligt rigor bakom sig?

http://www.selleanatomica.com/

Markus F sa...

#

CONGRATULATIONS to 2007 RAAM finishers riding Selle An-Atomica; Brenda Barnell, John Jurczynski, John Spurgeon, Patrick Autissier.
#

Paris Brest Paris - Ride in comfort, finish without worrying about saddle discomfort. Recent testimonials: "I finished Boston Montreal Boston in record time on Selle An-Atomica Titanico LD Watershed saddle without any concerns for my bottom." "I started and finished RAAM on a brand new Selle An-Atomica Titanico LD Watershed saddle in 2006. My female naughty bits have never ridden so far without worries in such sublime comfort. Only wish these wonderful saddles were available when I rode BMB and PBP in years past."

Nypan sa...

Verkar ju rätt så klokt. Vilken tur att jag har cyklar i drivor. På nån av dom kanske det hamnar en sån sadel nångång :-)
Man jag hittade inga viktangivelser på dom sadlarna?

Markus F sa...

Dom verkar inte lätta. Men det som är intressant är ju att dom uppenbarligen inriktat sig på ultracykling som testområde. Det är ju ett ämne som har viss aktualitet i bekantskapskretsen.

Jag kanske skulle köpa på mig några och starta en webshop som bara säljer läderskor och lädersadlar.

Nypan sa...

Och du: Men tanke på din förkärlek till Bayern, oktoberfest mm, så kan du sälja Lederhosen också :-)
( jag hade såna som liten grabb. Morsan polade med en tysk läkare i några år, så jag var en del i bayern som liten parvel )

Markus F sa...

Lederhosen.. Snyggt. Jag hade ett par med en Edelweiss framtill när jag var liten. Funderade på att köpa ett par till Atle A i somras.

Förresten, cykelbyxinlägget heter ju "Chamois" på engelska. Alltså Gems, eller Stenbockskinn. Dom första cykelbrallorna måste ju ha varit gjorda i sämskskinn. Nästa mission blir då cykelbrallor i ledur. Tack Nypan. Allt börjar falla på plats.

(cykelbrallor i Harris Tweed med sämskskinnsrumpa?)

Anonym sa...

Mohair.

Jonas sa...

Förra Tour de Retarden körde jag iförd cykelbyxor med inlägg av äkta sämskskinn. Jätteskönt, när de mjuknat dvs - har ingen specialkräm till just skinn.

Hector sa...

Jag har en Selle An-Atomica och jag är nog nöjd...tror jag. Lädret har töjt sig ganska mycket och det är ju ganska illa, dock är sadeln väldigt bekväm vilket gör att jag tror jag gillar den.