söndag, september 23, 2007

Nordväst




Jag blev utlockad i Lövstaskogarna idag. Patrik och Dane ville ha med mig på en tur i Nordväst. Helmulligt, trots att jag lyckades köra fel och hamna i Spånga istället för Hässelby på ditvägen. Patrik hade en jävla kraft i benen och Dane hade en bisarr Slingshot med stel titangaffel och tre växlar (22-32-44).



Det är ganska långt från Årsta till Lövsta... och ännu längre blir det naturligtvis om man kör fel. Så jag var lite orolig på hemvägen, närmare två mil med singlespeed.
( jag tror i allafall att det är så långt. Någon som orkar kan ju ta reda på sträckan, med Essingeleden från Alvik till Gröndal). Tip-Top även om benen var ganska stumma när jag kom hem.
Dagens öl blev en Erdinger Oktober Weissbier som grannen bjöd på. Första gången jag har gillat en Weissbier, så något är helt klart fel.

13 kommentarer:

Nypan sa...

Det var ju fan så trist att jag hade bokat upp hela dagen. Annars hade jag slagit följe i mina hemmaskogar. Var faktiskt på familjepromenad just på röda spåret mot brukets skidbacke. Nästa gång är jag med. Då avslutar vi med Valeir istället :-)
/Nypan

Johan Mölleborn sa...

Lövsta är riktigt fint så här års. Synd att de har mördat rodelbanan bara.
Jag tror att det är snäppet mer än 2 mil till Årsta. Du har alltså varit ute och äventyrsrandonnerat idag. :)
/J

Patrik Skolling Möller sa...

Det var riktigt mysigt ! Nu hittar du till Schenker i sömnen då Markus. :o)

Vi tog "rodelbanan" ner Johan. Om än lite långsammare än vanligt. Men det går att ta sig ner.
Skön tur som sagt. Vi kanske skall försöka oss på en tur til helgen igen.

//Skogling

Johan Andersson sa...

Hm, point taken Markus...

Sånger från nedre botten sa...

Hur i hela glödheta helvetet lyckas man cykla fel när man ska ut till Hässelby/Grimta/Vällingby? Från Alvik är det raka spåret. Det finns ingen rakare väg i hela Stockholm. De enda svängarna är vid rondellerna. Var det din stig-adhd som slog till igen?

Markus F sa...

Nej, det var min vän Dane som lurade mig på fel spår. Jag uppfattade det som att jag skulle följa Bergslagsvägen så jag gjorde det och vips så var jag i Spånga.

Sånger från nedre botten sa...

Hmm (skeptiskt).

Johan Mölleborn sa...

Ha ha man ska aldrig lita på amerikanare. Du skulle följa bergslagsvägen till Vällingby, sen följer du Lövstavägen. Konstigt nog så kallar man även Lövstavägen för Bergslagsvägen.
Men ändå, Lövstavägen förklarar sig själv liksom.
Det man inte har i huvet får man ha i benen. =D

Daner sa...

Jag sade "Ta Bergslagsvägen mot Hässelby", men glömde att nämna att vägen byter namn. Tog det för givet att man skulle fortsätta raktfram av bara farten även om just Bergslagsvägen svänger typ 75 grader till höger just väst om Vällingby.

Egentligen ville jag bara har lite mer tid att mecka med cykeln så jag skulle inte vara sist till starten. ;)

Markus F sa...

Ja ja. Jag vet mycket väl var Hässelby och Lövsta ligger, men jag trodde att ni hade någon form av "secret trail" som startade längre in från sjön. Om jag hade fått en vägleding som gick ut på "kör mot Lövsta avfallstipp" hade jag aldrig gett mig av mot Schenker.

Sånger från nedre botten sa...

Förklaringen till att Lövstavägen kallas Bergslagsvägen av infödingarna är att den hette det fram till 70- eller 80 talet. Vilket kanske - om man vill vara välvillig och det vill man idag - kan förklara att Markus cyklade fel. För jag tror att Bergslagsvägen gick hela vägen hem till Hässelby Gård när Markus bodde hos mig ett tag i slutet på 70-talet.

Att han sen börjar leta efter hemliga stigar är bara en del av sjukdomsbilden, inget att bry sig om.

Markus F sa...

Jag tänker skylla allt på amfetaminsommaren 1979.

Tobbe Arnesson sa...

Jag sa ju att Oktober Weissen var bra, se bara till att den är ordentligt kall och ha ett glas med tjockt gods som också är kallt. Najs.