måndag, september 10, 2007

Com Hem och TV4 spytt


CUM HEM



Jag tänkte skriva om vad ComHem tycker jag ska nöja mig med i stället för Vuelta Espana.
Så här skriver dom:

-Anledningen att Eurosport lyfts ur vårt Analoga grundutbud är att vi regelbundet ser över vårt tv-utbud för att hålla det aktuellt. Våra egna undersökningar visar att en majoritet av våra kunder föredrar att se mer svenskt sportinnehåll. De nya kanalerna motsvarar våra kunders önskemål innehållsmässigt.

Nån mer än jag som ser minst två lögner i ovanstående text från Com Hem?

Dey dom visar är nämligen idiotkändisar, underhållningsvåld, våldsglorifiering, Hollywoodslask och gammal skåpmat som dom har köpt billigt. Dessutom har dom mage att sända dyngan i repris för att fylla ut tablån.
När jag fick reda på att Eurosport åkte ut trodde jag i allafall att det skulle bli en tråksvensk sportkanal, med fotboll, bandy, golf, hocky, handboll osv med normaltrista Jihde-wannabes´s som kommentatorer. Jag trodde det var en sportkanal...

11:15 Elixir
Svensk underhållningsserie från 2007. Del 1 av 12. Thomas Hedengran åker till Våldalen där han tillsammans med sin tränare, skidproffset Mathias Fredriksson, ger sig ut i spåren för första gången på många år. Paolo Roberto tar sig an en förkyld Jessica Folcker och Amanda Renberg beger sig till Göteborg för att få träningshjälp av häcklöparen Robert Kronberg. Även 16/9.

Jag tror Jessica Folcker är nån form av artist, och Paolo Roberto var Kungen av Kungsan, dörrvakt på Caféet och så boxas han. Men dom andra?


11:40 Fotbollsfanatiker
Brittisk dokumentärserie från 2005. Del 2. Om maskotar.
Freakshow. "Titta, Celtic har en Collie och Rangers en stor björn"


12:10 Ishockey: Nordic TrophyFinal. Repris från 9/9.

Okej, jag gillar inte hocky men det är ju åtminstone sport. Fast det är ju från gårdagen.


14:20 Den sista resan
Svensk dokumentär från 2007. Om tre legenders motorcykeläventyr tvärs över Asien. De före detta speedwaymästarna Varg-Olle Nygrens, Ove Fundins och isracingmästaren Posa Serenius äventyr tar dem genom det ändlösa Sibirien, Mongoliets väglösa slätter, Kazakstans öknar och Rysslands storstäder.

Hade passat bra på Discovery. Men hette inte kanalen TV4 Sport?



16:15 I brottets gränsland
Amerikansk action från 1991. Billy Maloney släpps ut från ungdomsfängelset, där han suttit dömd för bilstöld. Mamma Rosemary är överlycklig men storebror Joe oroas över att Billy förändrats under sin fängelsevistelse. Joe är en framstående löparstjärna i skolan och hoppas på stor framgång i distriktsmästerskapet. Billy behöver utlopp för sin energi och bestämmer sig för att också börja löpträna, dock i ett konkurrerande lag.

TV4 Sport eller Hallmark?


18:05 The ultimate fighter
Amerikanskt kampsportserie från 2005. Ultimate fighting är en stenhård kampsport, kanske en av de hårdaste och mest krävande sporterna. I The ultimate fighter möts Amerikas mest lovande kampsportsutövare för att kämpa om en åtråvärd plats i The Ultimate Fighting Championship. De har alla olika bakgrunder och stilar som karate, jiujitsu, boxning, wrestling, judo och kickboxning. I The ultimate fighter knyts kämparna samman av den gemensamma drömmen, att bli den bäste. Tävlingen hålls i Las Vegas där deltagarna är indelade i två lag som snart kastas in i den tuffaste träningsperioden man kan tänka sig. Under tretton veckor både bor och tränar de ihop. Lagen leds av UFC-legenderna Randy Couture och Chuck Liddell. Del 6 av 14.

Jag kan knappt tänka mig något värre. Gladiatorspel och dokusopa på samma gång.
Dessutom gammalt.


19:00 Huliganer
Brittisk dokumentär från 2002. I programmen ges en närgången inblick i en värld av våld, där ett växande nätverk av unga och medelålders män planerar och uppviglar till våld, uppror och sammandrabbningar över hela Europa, allt i fotbollens namn.

Jag har ingenting emot dokumentärer om fotbollsfans, men ämnet känns uttjatat. Och vad nytt kan en dokumentär från 2002 tillföra ämnet? Det känns mest som spektakulär underhållning och inspiration för copycats som köper Stone Islandkläder

20:15 Fotboll: Dam-VM
Från Kina. Kommentatorer är Daniel Kristiansson och Pontus Kåmark.

Hoppsan. Dom överraskar! 45 minuter aktuell sport.


22:00 Proffsen mot folket
Amerikansk realityserie från 2000. Tre vanliga killar tävlar mot varandra för att vinna säsongsbiljetter till sitt favoritlag. Den enda haken är att de också måste möta en rad professionella idrottare ur världseliten i diverse utmaningar. Även 11/9.

Alltså, en sju år gammal amerikansk dokusopa... Dessutom har dom mage att sända skiten i repris i morgon.


23:05 Fotbollsmåndag 2:a halvlek
Svenskt fotbollsmagasin från 2007. Livesändningen av Fotbollsmåndag fortsätter i ytterligare en halvtimme i TV4 Sport.

Oj, en halvtimme som fortsättning på ett program som visas på en annan kanal...



23:30 IFL fight night
Amerikansk kampsportserie från 2007. IFL, International Fight Leaugue, är världens första professionella liga för så kallad mixed martial arts. MMA är en intensiv och strategisk sport där utövarna använder sig av en stor variation kampsporter, bland annat karate, judo, jiu-jitsu, boxning, taekwondo och brottning. IFL fight night visar i varje episod fem matcher mellan två lag. Även senare i dag.

Gladiatorspel.


00:30 Vroom vroom
Brittiskt motorprogram från 2006. Här testar man bilars förmågor på ett annorlunda och innovativt sätt. Testförare utsätter bilarna för tuffa tester för att se om tillverkarnas påstående stämmer. Det kan handla om allt från hur mycket luft man kan pumpa in i däcken till vilken höjd en bil kan falla ifrån innan den slutar att fungera.

Vuxna människor har sönder saker... En demonstration av frasen "för mycket pengar, för liten hjärna". När jag var liten och sprängde mina leksoldater med kinapuffar fick jag skäll för att jag förstörde saker som en vuxen hade betalat dyrt för.
01:25 Vroom vroom
Brittiskt motorprogram från 2006. Här testar man bilars förmågor på ett annorlunda och innovativt sätt. Testförare utsätter bilarna för tuffa tester för att se om tillverkarnas påstående stämmer. Det kan handla om allt från hur mycket luft man kan pumpa in i däcken till vilken höjd en bil kan falla ifrån innan den slutar att fungera.

Ja, det är sant. Dom reprissänder samma program med en gång...


02:15 IFL fight night
Amerikansk kampsportserie från 2007. IFL, International Fight Leaugue, är världens första professionella liga för så kallad mixed martial arts. MMA är en intensiv och strategisk sport där utövarna använder sig av en stor variation kampsporter, bland annat karate, judo, jiu-jitsu, boxning, taekwondo och brottning. IFL fight night visar i varje episod fem matcher mellan två lag. Även 14/9.

Repris från den 10/9 som också sänds den 14/9



03:30 IFL battleground
Amerikansk kampsportserie från 2007. IFL, International Fight Leaugue, är världens första professionella liga för så kallad mixed martial arts. MMA är en intensiv och strategisk sport där utövarna använder sig av en stor variation kampsporter, bland annat karate, judo, jiu-jitsu, boxning, taekwondo och brottning. IFL battleground bjuder på senaste nytt från ligan och höjdpunkter från matcherna. Repris från 9/9.

Ifall nu någon skulle tycka det var för lite underhållngsvåld så kommer här en repris...


Ja, det här var en av dom bästa anledningar till att slänga ut TV´n jag fått på många år.
Eurosport var inte alltid så förbannat bra, men dom höll sig åtminstone till ämnet sport och behandlade sin publik med respekt och hade kunniga och engagerade kommentatorer vad det än handlade om. Men det här, det är ett lågvattenmärke utan like. Meningslös smörja, en medial gröt som är kväljande usel. Tror någon person på allvar att folk vill se sånt här? Hur mycket hasch måste man röka för att denna skit ska bli tittbar? Det är billigt och fantasilöst och fyllt med förakt för publiken. TV4, Expressen och Com Hem skrattar fan åt oss. Det är dags att säga stopp. Det är dags att sluta titta. Får jag inte Vacchi får det vara. Då kan jag lika gärna göra mina egna TV-program.

8 kommentarer:

Peter sa...

tänkte mest bara tipsa om att du kan se vueltan live på eurosport.se, MED Vacchi.

Mattias S sa...

Gladiatorspel och underhållningsvåld, nej du.
MMA är mycket mer än så, det är en otroligt teknisk sport där många atleter i absolut världsklass deltar.

Johan Mölleborn sa...

Håller helt med di Markus. Vilken jävla dyngkanal. Com hem suger balle.
/J

Markus F sa...

"MMA är mycket mer än så, det är en otroligt teknisk sport"

Vad kul att du fick en TV-kanal som visar det du vill se. Vi andra är som sagt inte lika glada.

Markus F sa...

Jo förresten, p. har ju rätt.
Jag funderar på att skaffa en plattskärm och ha på väggen och koppla till datorn. Då kan jag slänga ut TV´n och titta på vad jag vill när jag vill. Broadcasting är historia.

Martin sa...

Det är bara att hålla med.

Anonym sa...

Vilken dj-la dynga!

Markus F sa...

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Det är tråkigt att du inte är nöjd med bytet, det är väldigt svårt att få alla nöjda då utbudsförändringar sker. Men Eurosport finns fortfarande kvar via digital form."

Jag fick det här mailet från CumHem.
Nej, jag förstår att inte alla kan bli nöjda. Men det är en avsevärd skillnad att byta Eurosport mot TV4Våldssport. Och jag vet att Eurosport är tillgängligt i digital form, jag har redan tittat på min dator idag. Det var liksom att få se Vueltan live som var huvudanledningen för mig. Så jag fortsätter nog att göra på det viset, dvs ser det jag är intresserad av på skärmen istället för på TV´n. Eurosport är inte dummare än att dom kommer att hitta andra distributionsformer, för dom vet att dom har det enda som räknas hos tittarna, dvs innehåll.

Jag får skaffa en bekvämare stol bara. Tack CumHem för att ni hjälper till att slå några av dom sista spikarna i TV-underhållningens kista.

Broadcastingen, där alla människor tittar på samma program samtidigt är nämligen stendöd.

Snart kommer vi inte längre att möblera våra hem efter TV´n. En stor extraskärm som fälls ner från taket får räcka när hela familjen ska se Sverige-Danmark eller Allsång på Skansen, program där direktsändningen är en grundstolpe i upplevelsen. Den som vill se burkad amerikansk dokusopa blandad med våldssport kommer inte heller att behöva en TV-kanal med fast tablå för att få sitt behov tillgodosett.