söndag, september 30, 2007

Bögs Gård?



Jag har alltid varit fascinerad av ortnamnet Bögs Gård på Järvafältet. Så eftersom jag lyckades bryta mitt tabu mot att färdas norr om Slussen förra söndagen och jag dessutom hade lite längtan efter grusvägar i Attundaland bestämde jag mig för att cykla på Järvafältet idag. Rehab liksom. Jag cyklar mycket längre om det är en krokig grusväg än om det är spikrak asfalt, så jag lurar mig själv. Dagens facit blir alltså: Lövskog är mulligt. Småvägar längs vattnet är jättetrevligt. Bögs Gård ser ut som alla andra bondgårdar som är kommunala friluftsanläggningar med några Highland Cattle som ser raggiga ut och hästar och skit (jag hade iofs inte väntat mig något annat, men jag hoppas verkligen på utländskt besök nån gång så jag får översätta det till "Faggot Farm"). Och eftersom jag är en sucker för svensk historia i brytningstiden mellan järnålder och medeltid blev jag nöjd med att se några runstenar.
Och jag är fortfarande klen. 63 kilometer var nog för att knäcka mig idag. Jag var pinsamt klen, värre än på många år. Jag måste träna upp mig. Men det var en jätteskön söndag i lövskog, trots att jag hoppade över NICK-spåret på hemvägen.

13 kommentarer:

Markus F sa...

Jo förresten, dagens Afterbike-öl blev Sierra Nevada Pale Ale. Jag hade tre flaskor kvar sen lördagen, vilket tyder på en otrolig karaktärsstyrka. Det måste vara första gången jag har haft kvar pilsner på söndagen.

Anonym sa...

Kul att Du är på G med uppbyggnadsträningen igen. Järvafältet är jäkligt vacker en höstdag som den här. Men lite besviken är jag att Du inte hörde av dig eftersom det är min hemmaplan Du beträder.

Lika bra förresten, jag var ju på NICK-spåret och byggde mulliga alternativlinjer.....

Anonym sa...

Alla borde ha en runsten.

Markus Lindholm sa...

Jag som brukar undvika Bögs Gård.

Jag tror att bög betyder "vid skogsbrynet" eller något liknande.

Tobbe Arnesson sa...

Järvafältet? Är inte det djävligt svetto?

Markus F sa...

Järvafältet är jättesvetto. Fast jag cyklade sakta..
För övrigt funderar jag på om inte det vore en kul serie att jag cyklar runt och fotograferar runstenar.

Vi tar en quiz också: Var står denna runsten?
"Tola lät resa denna sten efter sin son Harald, Ingvars broder. De foro manligen fjärran efter guld och österut gåvo örnen föda, dogo söderut i Särkland"

Sånger från nedre botten sa...

Ingvarstenen vid Gripsholm.

Nypan sa...

Ganska trevliga vägar att cykla CX på tycker jag. Brukar fräsa omkring där emellanåt.Ska försöka köra lite kvällsturer där i höst, med pannlampa på skallen, och en kall öl som väntar i kylen hemma. Sierra Nevada är en mycket kompetent afterbike dryck.
/Nypan

Markus F sa...

OK, Gripsholm. Men det är inte "Ingvarstenen", utan en av många Ingvarsstenar som finns i Sörmland, Uppland, Östergötland och Västmanland.En mer utförlig redogörelse för Ingvarsstenarna (som dokumenterar det sista och otroligt floppade vikingatåget) kommer när jag har fått arslet ur vagnen och hunnit cykla omkring lite.

Sånger från nedre botten sa...

Markus, kolla länken om "Sö 179 Gripsholm":

http://wadbring.com/historia/undersidor/vittfarne.htm

och:

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/ingvar.html

och:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gripsholmsstenen

Så nog blev svaret mitt inte fel; jag hittar bara en Ingvarsten vid Gripsholm och därmed blir det 'Ingvarstenen vid Gripsholm'. Klart som nötköttsfalukorvspad!

Google (run-)rocks!

Anonym sa...

hej, detta kanske förstör det roliga...

Gårdens namn brukar väcka både munterhet och förvåning hos besökande skolbarn, eftersom de oftast förknippar ordet "bög" med homosexualitet, men det är ett namn som förmodas härstamma från bronsåldern, och ordet bög är här samma ord som idag heter böj, båge. Gården har förmodligen fått detta namn av att den ligger vid den södra buktiga änden av sjön Ravalen.


men båge kan lätt misstas med bånge osv.

Markus F sa...

Jag misstänkte nog att Bögs gård inte fått sitt namn efter någon tidigare ägares sexeullepreferenser. Tack för förklaringen!

Unknown sa...

Ser bra ut i Opera om du nu bryr big