fredag, september 21, 2007

Wagyubeef


Nån som vill vara med och dela? Företaget jag jobbar på strävar efter att vara den bästa restauranggrossisten i Sverige, och när en känd Stockholmkrog skulle ha ett gästspel importerade vi ett parti Wagyukött från Chile. Inte hört talas om Wagyu? Nä, dom flesta säger Kobebiff och tänker på Japanska kor som är genetiskt disponerade att få enorma mängder intramuskulärt fett och som föds upp med öl och masseras. Men det får bara kallas Kobe om det verkligen kommer från Kobe i Japan. Och i Japan är det trångt. Flera uppfödare över hela världen föder upp japanska kor och exporterar köttet till Japan efter slakt. Så vi beställde en laddning från Chile. Den enda haken var att för att producenten överhuvudtaget skulle bry sig om att skicka sakerna hade dom en minimikvantitet som måste uppfyllas. Vi behövde ju bara så mycket som skulle räcka för några dagars gästspel. Så nu står jag med Sveriges dyraste nötkött på lagret. Inte så vansinnigt lättsålt, med tanke på att en portion kostar cirka 200:- enbart i råvarukostnad för den restaurang som vill köpa. Knappast något som kommer att dyka upp som kvällens tips på kvarterskrogen... Så om någon vill vara med på ett köp så delar vi. En entrecôte väger bara sju kilo och det blir personalpris om jag köper: 1156 kronor kilot. Som hittat efter en kall höstcykling, eller vad säger ni? Det är billigare än en SRAM XO bakväxel.

9 kommentarer:

Haningerox sa...

JA djävlar va smarrigt det ska bli med den kotten =P.
Landar hos mig på jobbet på Måndag

Rikard sa...

jag är lätt med och splittar notan om du fixar middag...

Daner sa...

Jag har skickat länken i ett meddelande till en kompis som känner många finsmakare. Vi får se om han återkommer

Markus F sa...

Jag kan tänka mig ett kilo själv, men mer har jag inte råd med. Om någon eller några vill köpa resten blir det affär.

Tobbe Arnesson sa...

Alltså, hur fan kan kött vara värt 1.000,- kilot i personalpris? Visst att det är ölmasserad ko och hela den biten, men ger det verkligen någon smakskillnad?

Det vore kul att prova, men sådant kött törs jag mig inte på själv. Så som rikard skriver, ställer du till med middag är jag intresserad av en portion. :)

Jonas sa...

Ett kilo till Rämensvägen :D

Markus F sa...

Just nu har jag totalt tappat intresset för Wagyu.. Har precis svalt ner den sista tuggan hängmörad biff från "Hälsingestintan" och det känna som om det är klart mer intressant och prisvärt att jobba med än lyxbiff som måste flygas in från Chile. Bland det bästa svenska köttet jag någonsin smakat.
http://www.halsingestintan.se/Templates/Article4.aspx?PageID=a5f77746-ff69-485c-847b-3293bffdb082

Johan Mölleborn sa...

Riktigt fin skäggbiff kostar bra mycket mer än 1000kr kilot.

Markus F sa...

Nu är det slutsålt i allafall. Skönt det. Jag tänker ägna mig åt ekoloisk korv från Eskilstuna, Vendelgris från Uppsala och hängmörat nötkött från Järvsö ett tag framåt. Kanske inte lika häftigt som att få jobba med internationella inköp av lyxprodukter för stjärnkockar, men det är en sektor av marknaden som vi inom grosshandeln grovt har försummat.