söndag, juli 08, 2007

Landsväg? Nej tack.


Jo som sagt, jag kom ju hem från Tyrolen med en kraftig övertygelse om att jag inte gillar landsvägscykling. Eller så här då: Som ett sätt att ta sig från punkt A till punkt B så har jag inget emot asfalt. Att cykla fram genom ett nytt landskap med mycket att se är en väldigt trevlig form av transport. Och att sitta framför tv´n och glo på TdF är skitkul. Men själv tycker jag att svettocykling på asfalt är fettråkigt. Det är samma sak varje gång jag försöker mig på det. Blicken vandrar åt sidan och jag ser en grusväg eller en stig som är tiotusengånger roligare än det jag håller på med. Det blir som nu när jag hade cyklat asfalt till Passo Sella och satt och käkade en skål minestrone på restaurangen. Två killar på fulldämpade cyklar stod och tittade på kartan och gav sig iväg på en vandringsväg. Skulle jag behöva cykla asfalt tillbaka till byn? Nänä, jag hade också karta. Och jag cyklade iväg på gruset till ett ställe där jag kunde få överblick, och bestämde mig för att stigen faktiskt såg åkbar ut. Efter några hundra meter fick jag bära och klättra genom ett väldigt stenigt parti, men sen följde smal, kurvig och kuperad stig längs foten av Saslonchmassivet.



Vid Rifugio Comici (underligt namn) träffade jag igen på killarna som körde fulldämpat och dom såg lite förvånade ut över att jag hade kommit samma väg. Här fanns det flera vägval, men eftersom dimma började sänka sig bestämde jag mig för att grusväg ner till Wolkenstein verkade vettigast för min del. Jag slet ordenligt på bromsbelägg och bakdäck på serpentin-nerfarten och hade hur kul som helst. Sen hittade jag dessutom några småvägar som gick längs med Gardena -bäcken på hemvägen och jag stortrivdes. Återkomsten till asfalten skedde inte förrän den sista kilometern innan jag kom in i Ortisei.


Nä. Landsvägscykling är transport. Jag cyklar enbart landsväg för att komma från ett ställe till ett annat. Det är okej, resande är alltid roligt. Men ska jag cykla för cyklandets skull kräver min kropp grus och stig. Det finns alltid en bra stig vid sidan av vägen. Det är den jag vill hamna på.

7 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Visst e stig härligast men jag kan inte låta bli att tycka att susa fram på vägen (asfalt) och titta på omgivningarna är helt underbart. Självklart iklädd min rosa Mortirolo Raphatröja (som sitter pinsamt tight runt midjan)

Sånger från nedre botten sa...

Är inte citatet, "Det är samma sak varje gång jag försöker mig på det. Blicken vandrar åt sidan och jag ser en grusväg eller en stig som är tiotusengånger roligare än det jag håller på med.", ett skolboksexempel på nån bokstavskombination?

;-)

Markus F sa...

Jonas, där hängde jag inte med..

Sånger från nedre botten sa...

Hämtat från sjukvårdsrådgivningen om ADHD, andra stycket:

"Adhd är en diagnos som används för svårigheter inom tre huvudområden. Den som har adhd har svårt att

*hålla kvar uppmärksamheten
*kontrollera sina impulser
*vara lagom aktiv.

Mickegillarcyklar sa...

Jag skriver in mig i samma kategori som dig Markus. Tur för mig att jag har den stora förmånen att kunna cykla stig till/från jobbet :-)

Markus F sa...

Stig-ADHD? Ja kanske. Själv har jag alltid trott att jag hade någon Foxterrier-gen, typ "Vad är det här? Ett spår! Det måste kollas!"
Faktum är ju att jag specade min cykel just så att det skulle vara möjligt att hoppa in på närmaste stig , så det är ju knappast någon överraskning för mig. Singletrack är roligare än asfalt, och frånvaron av dämpning gör ju bara att man får anstränga sig lite mer.

Tobbe Arnesson sa...

Freeroading is da shit!