lördag, juli 07, 2007

Lycrasvetto no more


Ni har ju sett bilderna på mig i min fancy Cinzanotröja några gånger.. Visst, jag gillar snygga kläder. Men jag gillar praktiska kläder bättre. Efter den här sommartrippen är jag ännu mer fast i ullträsket än nånsin. En tjock svart ulltröja i sommarsolen, det verkar ju knasigt! Eller? Nä, det är faktiskt väldigt bekvämt och skönt. Kombinerat med en Ullfrotté tröja från Jämtland för dom kalla kvällarna och en ullt-shirt så hade det faktiskt räckt i över 14 dagar. Nu slänger jag ut all syntet från cykelgarderoben. Syntetmaterial funkar sämre än ull, håller sämre och är framförallt tillverkade av råvaror som inte är förnyelsebara.
Att man sen slipper se ut som clown är ju också en fördel. Proffscyklister är väl en sak, deras kläder är ju gratis och dom får betalt. Man varför vanliga Sune-cyklister ska se ut på det viset är en gåta. Jag fick mer än nog av adrenalinstinna hobbysvetton i Alperna och tänker inte se ut så själv.
Tror ni mig inte kan ni ju läsa om vad Mallory hade på sig på Everest. OK, han dog. Men han var snygg. Nu börjar letandet efter en cykeljacka i Harris Tweed.
Tills vidare kan man ju kolla lite här.

Förresten, snuset har kommit. Posten vägrade skicka det eftersom jag hade packat ner en sprayburk med vit färg i paketet för att kunna uppmuntra Kaijan och Glennarna som trampade Sella Ronda. Nu fick jag ju aldrig tillfälle, men jag tror att "Hammarby", "Sehr Stark" och "STHLM" hade sett fint ut på asfalten vid Passo Gardena.

10 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Ull är som vi alla vet helt underbart. Varför inte vara snygg om man ändå ska ge sig ut. Själv beställde jag en sådan här förra veckan. Kanske lite mycket färger för vissa men jag gillar den skarpt. http://spindelbenen.blogspot.com/2007/06/stlarna-brinner-eller-hur-man-gr.html

Markus F sa...

Jag var på vippen att köpa den där Cynartröjan idag, det var ju faktiskt rea.. Men jag köpte en annan, kom på att jag ville ha en långärmad i mera Bajenfärger.

Anonym sa...

Underställ och cykeltröja samt strumpor i ull har jag. Men finns det cykelbyxor i ull? Inte för att jag ska jojna din klubb, men är mer nyfiken.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Andersson sa...

Markus... Du är nästan elak..
Vadå "i mera Bajenfärger"?? ;o) Hade det funnits hade jag redan köpt en grön/vit.

Bruse, jag tror inte att det finns. Skulle tro att det sliter för mycket när man sitter och nöter. Till och med Rapha har sina i lycra... Men som vanligt har jag säkert fel.

Anonym sa...

Markus, Du kommer att bli skitsnugg i helylle!

Jag kan ta hand om dina lycrakäder eftersom jag är ett XC-fetto. ;-)

Markus F sa...

Jag har beställt en grönvit tröja.

Anonym sa...

Det var det jag misstänkte att spraüburken skulle valla problem

Anonym sa...

Woolistic gör matchande Cinzanobyxor i 94% ull. Har själv en handfull tröjor i ull men är mer tveksam inför byxornas förträfflighet.

Anonym sa...

Åh jävlar, nu blev jag sugen på ull igen. Inte så mycket på grund av texten som av vintagevelo-länken. Form går alltid för funktion. Frågan är om man ska snålköpa en Cynar, eller köpa med hjärtat? Vittadello känns helt rätt (66-67), men San Pellegrino är ju väldigt gott. Orange är i alla fall snyggast.
Var byxorna i ull på den gamla goda tiden? Isåfall är det ju ingen tvekan, halvhjärtat retropretto är ju sjukt töntigt.