fredag, oktober 05, 2007

Vad fan är hög standard?



Insikten att vi priviligierade människor i västvärlden måste ändra vårt sätt att leva för att överhuvudtaget kunna säkra överlevnaden för kommande generationer börjar så sakta slå rot hos folk.
Men den insikten åtföljs ganska ofta av panik, för det finns många som är så fantasilösa att dom blandar ihop en livsstil som bygger på förslösande av naturresurser, andra länders fattigdom och tillgång till extremt billig energi med verklig livskvalitet. Så är naturligvis inte alls fallet. En fruktansvärd mängd av dom saker vi tar för givet är bara ren skit. Vi behöver inte ha det så.
Eftersom den här bloggens fokus är cykling, så ska jag i dom här exemplen som följer försöka ge en uppfattning om hur det kan bli när vi har lagt konsumismen bakom oss . Vi förutsätter alltså att vi om några år lever i en värld där:

-det inte finns billiga transporter som baseras på förbrukande av ändliga naturresurser
-petroleum bara används där det är befogat
-energi är dyrt
-u-länder använder sina resurser till att producera för egen marknad istället för att tillgodose västvärldens lyxkonsumtion
-lokal produktion och näringsverksamhet återigen är lönsam efter mer än femtio års utlokalisering till låginkomstländer eller jätteindustrier

Här kommer några exempel på hur det kan bli om vi bestämmer oss för att göra något bra istället för att sörja över att en kort period av överkonsumtion går mot sitt slut:

Någon kan ju grina över att charterresan till Thailand inte längre blir möjlig... Nej, det är sant.
Men du och dina ungar cyklar till Jylland och tältar 14 dagar på sommaren. Eller så tar ni båten från Nynäshamn och tillbringar en vecka på pensionat på polska östersjökusten.

Du slipper ta bilen till kundbesök. Du tar tåget. Eller så cyklar du. Ingen kan gråta över det.
Du slipper för övrigt ta bilen till köpcentrat utanför stan, eftersom det inte längre existerar. Butikerna ligger på samma gata som du bor på.

Du kan inte längre köpa billig thailändsk skräpkyckling, broccoli från Guatemala eller dansk fläskfilé i köpcentrat som inte längre finns. Däremot har du och dina grannar ett eget hönshus där du kan hämta nyvärpta frukostägg och slaktaren på din gata erbjuder färsk nygjord Bratwurst.

Vi som cyklar i Nackareservatet får lära oss att stänga kreatursgrindarna ordentligt efter oss. Skogen erbjuder massvis med bete åt korna och fåren som tillhör Nacka Gård. Och när vi cyklar nerför backen mot Sickla får vi se upp för grisarna som mumsar ekollon.

Brooklyn Lager och Samuel Adams går inte längre att få tag på. Däremot så har Münchenbryggeriet på Södermalm börjat brygga igen och erbjuder Söder Strongbeer. Och för den som gör längre turer på söndagarna så har Sigtuna Stadsbryggeri och Strängnäs Stout intressanta produkter att provsmaka.

Du behöver inte längre skjutsa dina barn flera mil till hockyträning. Det är för dyrt att driva ishall, så dina ungar tränar fotboll året om på grusplanen som ligger där du bor. Och när dom växer ur sina fotbollsdojor (tillverkade i Örebro) går dom i arv till en annan unge för dom är gjorda i läder som går att reparera, sula om och underhålla. Fabriken i Kina som tidigare gjorde skräpdojor till dina barn gör något helt annat numera. Skomakaren på din gata får verkligen visa vad han går för. Och dina ungar får skynda sig hem från fotbollen för dom ska hinna med att rensa kolonilotten!
På lördagen cyklar din 12-åriga dotter ut med leveranser från specerihandlaren. Pengarna hon tjänar sparar hon till en ny cykel.

Du slipper hålla reda på en snygg trädgård. Du odlar morötter istället, och gräsmattan har du lånat ut till en bekants får. Räkna med en god fårost och en lammstek till hösten.

Det blir inget slötittande på TV. Du har inte tid. Du stoppar strumpor, kokar sylt eller river vitkål till din egen surkål. Eller så stickar du en ulltröja.

Du cyklar till jobbet, vilket inte är något problem eftersom alla arbetsplatser ligger inom lagom avstånd till bostadsområden.

Det svenska öppna landskapet är inte längre bara skitsnack från Scan och Arla eftersom det blir ekonomiskt lönsamt att utnyttja kreatursbete även på små arealer. Alla små stigar i skogarna kommer att bli upptrampade igen. Det finns inga golfbanor eftersom ingen markägare är villig att släppa ifrån sig bra ängar.

Gore-Tex finns inte. Men det finns jättefina ulljackor från Bergslagen och cykelskor i Åländskt vattentätt sälskinn.

Det finns inget lösgodis. Visserligen så producerar dom skånska och gotländska sockerbetsfälten bra med socker, men det är dyrt. Så pass dyrt att du bara har råd med socker till din egen hallonsylt och rabarbersaft (och till dina hemgjorda powerbars på torkade äpplen och sviskon).
Dina barn får fem karameller och en lakritsrem på lördagen.

Din cykelsadel kommer att vara tillverkad av läder som sakta kommer att forma sig efter din kroppsform. Din cykel kommer att vara svetsad och lödd i Sverige efter dom bästa metallurgiska kunskaperna om hur man manipulerar svenskt stål. Troligtvis väljer du att få din cykel byggd av en av dom bästa rambyggarna eftersom du inte känner dig nöjd med det standardsortiment som erbjuds av dom andra inhemska tillverkarna. När du knäcker din bakväxel byter du inte ut den mot en ny, utan du lämnar den till en person kan reparera den åt dig. Din lokala cykelbutik alltid välförsedd med reservdelar eftersom dom håller lager numera.

Det är inte så varmt hemma i din bostad. +18° oftast. Men det kan bli 15-16° när det är kallt ute.
Det gör inte så mycket efterom du sätter på dig en extratröja, och förresten så kan du äta upp det feta på fläskkotletten eller ta lite riktigt smör på smörgåsen eftersom du har en högre energikonsumtion när du inte vistas i en inomhustemperatur på +22° hela tiden.
Du slipper käka Becel och Lätta.

Du slipper gå på gym. Dina barn slipper McDonalds, för det finns ingen billig köttfärs som är framställd under subhygieniska förhållanden på köttet från misshandlade kor och ingen industripotatis och ingen billig palmolja och transfetter. Det finns inga plastleksaker till Happy meal. Du och ungarna käkar matsäck istället: Limpmackor med stekt ägg.
Coca-Cola finns däremot kvar. Men den säljs i 25cl-flaskor istället för enorma papphinkar och den kostar lika mycket som öl.

Känns det som om det ovannämnda skulle vara negativt? Jag tror inte det. Det här scenariot var ju vardag för femtio år sedan. Din farmor skulle känt sig hemtam. Inte fan var det dåligt på den tiden. Och det var ju absolut ingen katastrof. Vi har överkonsumerat för att få saker som Happy Meal, och det är definitivt ingenting jag kommer att sakna.


23 kommentarer:

Anonym sa...

Dröm eller framtid, något att se fram mot i vilket fall :-)

Markus F sa...

Om vi slutar upp med att tro att vi måste ha billigt skräp kan det bli hur bra som helst.

Johan Andersson sa...

Håller med. Man blir rejält mer medveten nu med barn (konstigt men så är det, för mig iaf).
En jobbarpolares unge ville inte ha en moppe nu när han fyllde 15 eftersom det var dåligt för miljön tyckte han. Så han fick en lite finare cykel istället som han vårdar som en liten diamant.
Skönt att åtminstone ungarna har fattat det här.
Bilen gör jag mig inte av med (för jag anser att man har vissa behov av den) men den står ca sex dagar i veckan. Genom det tjänar jag pengar, får gratismotion och hjälper miljön lite iaf. Alla anledningar känns helrätt.

Haningerox sa...

Johan Hur går det till man tjänar pengar på en bil som står??

Johan Andersson sa...

Tjäna var grumt felformulerat men jag sparar pengar... Mina sopparäkningar har gått ner från 3000:- till ca 1200:-
Faan att du ska vara så petig Peter :oD

Johan Mölleborn sa...

Jag tänker inte sluta med min överkonsumsion av alkohol. I övrigt håller jag med.
/J


Ps varför står det "musarsle" som verifieringsord?

Markus F sa...

Johan, jag kan ändra verifieringsord speciellt för dig om du vill. Hädanefter ska du skriva "bögballe"

Martin sa...

Jag är med. Åt hemgjorda burgare på ekologisk gotländsk lammfärs igår och det är bara att konstatera att det behövs mindre antal gram kött för att bli mätt om råvaran är bra. Begnade plattor lär det ju finnas så det räcker till att upptäcka mer eller mindre ny musik resten av livet.

Markus F sa...

Med tanke på att vin har varit en importvara i Sverige sedan romersk järnålder så tror jag inte att Johan behöver bli orolig. "The vinfyllo lifestyle is not negociable" för att travestera George W. Det gäller att prioritera. När transporter blir dyrt så är det klart mer givande att frakta rödvin och Whisky än leksaker till Happy Meal.

Och att slösa energi på att transportera musik lagrad på plastskivor är väl ingen intresserad av egentligen? Plastskivor i plastfodral är ju så passé att det närmst känns pinsamt.

Patrik Skolling Möller sa...

Hela familjen bojkottade McDonalds idag. Vi gick på Burger King.Sedan köpte jag ingen ny snygg klocka. Ingen ny mobiltelefon. Jag har även beslutat mig för att köra mina DT-hjul på räsern i fortsättningen.Jag tycker jag har gjort mitt för ett tag.

Skämt å sido så tänker jag som rätt ofta. Jag lägger till och med in det ökande våldet i samhället Ohh alla barn som käkar chips och Cola till lunch istället för skolans mat. Och så tänker jag på min egen konsumtion. Men inte blir jag lyckliare för det ?
Visst, man kan ha åsikter om allt men man blir fan knäckt av det till slut. Jag cyklelpendlar och cyklar mycket ialla fall. Och det är ju bra både för mig och miljön.
Jag har t.o.m. plastgran. Fan vad den suger... :o

Om en timme skall jag ut och testa min UPPLADDNINGSBARA pannlampa. Det blir till Kallhäll och tillbaks.

//Skogling

Markus F sa...

Patrik, jag menade inte att skriva någon på näsan vad som ska göras eller inte. Jag ville bara säga att det inte är någon katastrof som väntar oss när vi går över till ett resurssnålt samhälle. Men om man förknippar tio sorters chips med livskvalité lär man få det jobbigt i framtiden.
Och angående klockor så kanske det blir så att den klockan man fick i 20-årsåldern är den som sitter på armen när man dör. Din farfar hade tyckt att det var fullt i sin ordning.

Anonym sa...

Är verkligen lädersadel framtiden?
Hade det inte varit bättre att äta upp spannmålet själv istället för att göda kor?
Funkar det inte med remmar av hampa istället för läder på väskan?

Om det skall bli ett hållbart samhälle kanske mer än happymeal-människorna måste anpassa sig. Inklusive mig själv.

//Kalle

Markus F sa...

Jo, hampa går utmärkt. Går ju att odla i Sverige till skillnad från bomull. Jag har ju redan en cykelväska i hampfiber.

Men en inhemsk svensk livsmedelsproduktion går inte utan animaliska produkter.
Vi kan inte odla tillräckligt med vete, råg, raps och bönor utan att hamna i ett resurskrävande och miljöförstörande industrijordbruk.

Spannmål till djuruppfödning är en väldigt dum idé, men om du hade läst ordentligt så hade du sett att jag pratar om betesmarker och slåtterängar. Vi kan inte äta gräs, vass och sly, men korna kan.

Hector sa...

JO, visst har du rätt men det är dock lite konstigt att någon som åker på cykelsemseter i Italien, importerar egna cykeldelar ocg prylar klagar så mycket. Kanske du borde börja bygga upp ett nät för de som vill handla inhemska delar och saker till att börja med? De flesta cykelnördar jag känner slår sig gärna på bröstet för sitt miljötänkande med cyklar alla på utländska cyklar med massor av specialbeställda delar och klagar gärna på inhemskamärken.

Anonym sa...

Många håller med, men hur vore det om just DU försakade några av dina favoriter på den lista som nu presenterades?!

Lätt att skriva, svårt att göra.
Fler goda förebilder behövs, och då inte bara kändisar som sett "ljuset", utan vanligt folk som engagerar sig och försöker sprida budskapet.

Läsvärt inlägg, som alltid på denna blogg.

Markus F sa...

Hector, du har uppenbarligen inte fattat ett skit. Jag klagar inte, jag försöker förklara att vårt välstånd idag bygger på konsumtion av en massa skitprylar som vi utan problem kan klara oss utan.

Vilka inhemska cykelmärken tänker du på förresten? Skeppshult?
Gå och läs någon annan blogg.

Markus F sa...

Anonympajas, dom saker jag presenterade bygger på en hållbar ekologisk utveckling, lokal ekonomi och minskat energiberoende.

Jag tycker inte att jag behöver försaka nånting när det jag vill ha uppfyller dom premisserna.

Ta och läs igenom det jag skriver en gång till och försök tänka lite.

Anonym sa...

Satt du med i fikarummet på jobbet igår? Jag hävdade att det var billigare totalt (tid och pengar) att trampa till den lokala affären för att veckohandla, istället för att köra bilen ut till köpcentrat och irra i timmar i en köplada. Jag fick rejält med mothugg.
Det tar en dryg timme att fylla cykelkärran till bristningsgränsen (med mycket Krav-varor) och hålla familjen mätt och ren i över en vecka.
Jag gillar din vision, men du får lova att det finns riktig lakrits (från lakritsrot), mörk choklad, vin och calvados i framtiden. :)
(Cykel)Stina

PS: Calvados-liknande brännar vi själva, i Skåne och på Brunneby musteri.

Markus F sa...

Exakt Stina. Jag har aldrig kunnat förstå varför man ska betala dyra pengar för en bil för att kunna handla billigt på en köplada.

Erik H sa...

Fyy fasen, tillbaks till 40-talet och tjeeenare-stickan-sverige alltså, rakt av.

Försök förresten att få anti-SUV-gänget att offra sin egen årliga backpacking i Thailand, Laos och Kambodja. Nä, det går ju inte. Så det är kört alltihopa. Jag ska göra som Tom Cruise och bygga en alien-bunker i trädgårn.

Tobbe Arnesson sa...

Orkar inte med all text, men jag har för mig att du inte gillade Peps?

Markus F sa...

Erik:
Du förknippar 1940-talets förhållningssätt till ekonomi med 1940-talets kultur, vilket är tokfel.
Tro det eller ej, men jag är född på en tid då backpacking i Asien ansågs som ett stort äventyr, inte som någon form av rättighet. Faktiskt var det så att flygbiljetter var så pass dyra att Trans-Sibiriska järnvägen genom Sovjet med var det bästa alternativet. Så gammal är jag.

Jag är också uppväxt under oljekrisen när OPEC drog åt kranarna så att det fanns bensinransoneringskort i Sverige.
Så jag vet att när den bistra ekonomin drar åt så har man inget val.
Jag berättar inte för folk vad som måste göras. Jag berättar för folk att dom kan klara sig bra, förutsatt att vi slutar upp med att köpa en massa skräp för våra pengar, för det blir vi snart tvungna till.
Du kan fortsätta vara undergångsromantiker och pessimist om du vill. Framtiden kommer inte att räddas genom några fantastiska nya energikällor eller genom några nya tekniska framsteg. Framtiden kommer bara att räddas genom att vi börjar spara nu. Det enklaste sättet är väl att vi alla bestämmer oss för att Happy Meal är något som är totalt onödigt.

Anonym sa...

Jag ryser av välbehag när jag läser din "Vad fan är hög standard" Markus F.

Den är välskriven och du skriver relevant och trevligt.

Jag och min familj försöker att dra ner på överflödet och leva sunt och nyttigt. Vilket är mycket svårt när samhället ser ut som det gör.

/Jerka