måndag, oktober 29, 2007

Ny hjälm


Så där. Det tog mig bara drygt två år att skaffa ny hjälm. Min gamla Met Stradivarius har varit med sedan 2003 och det har samlats en hel del svett i den trots att jag har bytt ut alla kuddar och vaddering flera gånger. Så varför har jag hållit fast vid en gammal hjälm så länge? Ja, först och främst så har den passat. Sen så var den ganska nätt och lätt och snygg. Jag skulle gärna köpt en ny likadan men dom har bytt modell och tyvärr har designern på Met en lite udda smak när det gäller mönster.
Men till slut så insåg jag att om jag tycker den är äcklig och bara tar på den om jag planerar att bli blöt, lerig och svettig så är den förmodligen mogen för att få stanna permanent på hyllan.
Catlike Kompact fyllde mina utseendekrav (inga bjärta mönster, ingen skärm, inte för många vinklar och vrår som samlar skit, grundfärger, inte för mycket svetto men aaabsolut inte frirajd). Den ska passa när jag cyklar i kavaj också. För om den är äcklig och ful så tar jag inte på mig den när jag pendlar/gör kundbesök/handlar/hälsar på morsan osv.

Så. Nu har jag ingen anledning för att nobba hjälm längre. Och förhoppningsvis så skyddar den bättre om jag skulle behöva kliva av cykeln med huvudet före, för fem års svettningar kan aldrig vara bra för frigolit.

(första intrycket är att Catlikehjälmen passar väldigt bra, och justeringssystemet är snarlikt det jag vant mig med från Met. Och som sagt, den är mattsvart och väger lika mycket som min gamla hjälm. Det känns skönt att byta.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kör alltid med nåt på huvudet, under hjälmen. Dels för att slippa få all svett i ansiktet, har ju inget hår som stoppar. Dels för just det du beskriver, slippa få en insvettad å äcklig hjälm. Så det är buff, keps eller mössa som gäller. Året runt.

Sånger från nedre botten sa...

Kan en hjälm vara snygg? Jag tror inte det. Den enda hjälm jag kan komma på som varit snygg är wermachthjälmen.

Även om en del skulle påstå att min skalle inte tillhör nån viktigare del av mig har jag ändå gärna en hjälm på den. Man får nöja sig med en mindre ful. Och den du har köpt Markus tillhör bland de minst fula jag har sett.

jesperC sa...

Hittade du Catlike hjälmar någonstans i Stockholm?
Använde min hjälm för nån vecka sedan så nu är det dax för en ny. Är lite sugen på en liknande men vill inte köpa oprovat.

Johan Andersson sa...

Den där såg ju faktiskt riktigt bra ut. Själv gillar jag min Gira Monza skarpt men den ser ju inte klok ut, ser ut som att huvudet är 40cm högt, men den sitter ju bra iaf.