torsdag, oktober 18, 2007

L´Eroica



Dom flesta av er känner ju till L´Eroica, grusvägsloppet i Toscana där mustaschgubbar i secondhand-ull rejsar runt på antikhojar och pimplar Chianti. Ett slags fullvuxet Tour de Retard.
Trots att lajvande aldrig har känts särskilt attraktivt för mig ( jag skulle bara börja fnittra om jag var på medeltidsveckan i Visby och kallade mig för Riddar Benkt av Oxhufvud eller om jag skulle knata omkring i en skog och uppföra mig som en Orch som ska kidnappa en alvprinsessa) så har jag varit sugen på L´Eroica ett bra tag. Vem vill inte tillbringa några höstdagar på Toscanas landsbygd i sällskap med ett gäng törstiga cykelnördar?

Och i år har L´Eroica gått ett steg längre. 2000 cykelfånar i dammet fick någon att tänka till:

"Cycling needed something new and the riders need a motivation," explained Angelo Zomegnan, events director of RCS Sport, to La Gazzetta dello Sport during the presentation. "This race is unique, and is special."

There will be an expected 2000 cycling enthusiasts to take part in the eleventh edition of the amateur event two days prior to the professional race. "In the amateur event there exists a spirit, a brotherhood, that modern cycling is losing. The Monte Paschi Eroica [pro race] will be a way to refind the rays of the past...
(läs rubbet här)

Dom lade alltså till ett proffslopp också. Och det är här jag tycker att dom gjorde så otroligt rätt. Dom utgick från något som redan var etablerat som en gräsrotsföreteelse och såg att det kunde bli ett spännande och intressant proffslopp av det. Allt är rätt. Det ligger vid en tidpunkt då cykelsäsongen är ganska död, det ligger på en plats där det inte finns något stort lopp, formatet med 70% grusväg gör det annorlunda tekniskt för deltagarna och spektakulärt att beskåda och dessutom har man redan en hop glada cykelfans på plats för att bli publik.

Det blev en vårklassiker på hösten. Genialiskt. Dessutom är det målgång i Siena, staden där huliganismen föddes.

Hur det gick? Jag tror att Ljungquist var nöjd med sin andraplats. Läs mer här.

Och bara för att överpedagogiskt demonstrera varför jag är så entusiastisk över det här loppet när jag bara för några dagar sedan rackade ner på det mest ambitiösa proffsloppet någonsin så kommer här några bilder. Ni får själva lista ut vilken pizza som föreställer vilket lopp.






Alla rätta svar kommer att belönas med en stor portion Prosciutto crudo eller Jamon Serrano. Priset avhämtas hemma hos mig i Årsta. Ta med en flaska Chianti.

12 kommentarer:

jns sa...

Solklart val! Tunn botten, stenugnsbakad med mozarella och basilika - det är pizza det. Undra om proffsklungan fick lika trevliga depåer?

Sånger från nedre botten sa...

Den övre Tour of America, en jättepizza som bara amerikanska magar kan smälta; den nedre L' Eroica för att det är liten klassiker.

Anonym sa...

Den övre är nog gjord i Italien till en familjefest. Den nedre kommer från little Italy i San Fransisco där det finns massor av italienska kvarterskrogar.

Markus F sa...

Little Italy i SF... Ja, vad var det nu Daner skrev om Tour of California?

Tobbe Arnesson sa...

Hur många gissningar får man? En per flaska Chianti?

Johan Mölleborn sa...

Jag är ju väldigt svag för Chianti. Därför ska jag verkligen försöka anstränga mig att svara rätt.

Den stora pizzan blir man tjock av, och eftersom alla amerikaner är tjocka så förmodar jag att den symboliserar de tjocka amerikanska pretto-pensionärerna som åker till europa (italien) och cyklar L´Eroica.

Den lilla pizzan symboliserar summan som Tour of USA kommer lägga på dopingkontroller. Det kommer bli fritt fram att stjälpa i sig oxblod och testo till frukost. Ryggfickorna fylls med Epo, nandrolone och Winstrol istället för powerbars och gel. Varje etapp avslutas med en kanyl i låret. Grabbarna kommer vara så sprängfyllda med steroider så de har konstant ståfralla, 24-7.

I vilket fall så ska det bli kul att se vad det blir av den jättesatsningen. Kommer det visas i lilla fotbollfrälsta Sverige, eller kommer några mediakåta bögar sitta i morgonsoffan och göra sig lustiga över den här tävlingen också?

Om jag vinner Chiantin kommer jag svepa den och storma in naken på 4:ans fotbollskväll och pissa på experternas breda slipsar och flottiga kotlettfrillor.
/J

Markus F sa...

Mölle, du har just vunnit en stor dos Chianti.

Johan Mölleborn sa...

Oh jag blir så glad! Så glad! Vin är det bästa jag vet. :)
Jag tar med en liten kompis till chiantin, Maredsous heter hon.
/J

Ps varför får jag alltid helt vidriga ord i ordverifieringen?

Markus F sa...

Mölle, ditt verifieringsord ska vara "bögballe". Funkar inte det?

Johan Mölleborn sa...

Vafan jag såg just att man vann käk, inte vin. Snacka om blåsning. Jag känner mig kränkt.
/J

Ps. fortfarande vidrigt verifieringsord, inte ens i närheten av bögballe.

Markus F sa...

Jag förstår att du känner dig kränkt.
Men BBB har en nöjdkundgaranti.

Du har rätt att returnera ditt inlägg och få ett nytt.

Johan Mölleborn sa...

Chianti är nu inhandlat. Bara så du förstår att jag tar det här på allvar. :)