söndag, oktober 07, 2007

Måste skaffa växlar

Traktormakt, Ulvsjöslingan och Blåa till Saltis kändes fint idag. Jag tog en lång lunchpaus i den inte alls tysta skogen (jävla liv på fåglarna faktiskt) och mumsade på en macka med Serranoskinka. Däremot kroknade jag som vanligt på hemvägen från Erstavik, på något sätt är det mer knäckande med dom spikraka grusvägarna än att cykla på stig. Jag måste skaffa växlar så att transportsträckorna blir uthärdliga. Toppendag på det hela. Dessutom stötte jag på några goda vänner nere vid Sickla på hemvägen.
Är det någon som har ett tips på en fultysk komponentgrupp kan ni väl meddela mig. Inga bromsar dock, mina Magura duger utmärkt.

7 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Har tyvärr inget bra tips på fultyskar men jag känner igen mig till 100%. Oavsett om man kör lite transportsträckor i Hellas eller grusvägarna på Mörksuggan så nog fasiken är det där man kroknar. Jag skulle vilja ha en trippel-speed, en 34-klinga fram och en 18, 20 och 22 bak. Det borde gott och väl räcka för mig i Hellas. Fast nu har jag ju ingen fäste för växelöra så jag struntar i det för tillfället.

Anonym sa...

Jag har lite växel i plånboken.

Jonas sa...

36/16 funkar även på transportsträckorna. Man får ta i lite mer i stöket men det är det värt.

Markus F sa...

36/16... Nä nä. Ingen XC-svettohoj för mig. Jag har varit hos Phil idag och diskuterat. Det blir sixspeed. Typ 32/13,15,19,23,27 och 32. Trailbike alltså. Nya hjul (XT/717) och gaffelservice.

jesperC sa...

Kör själv treväxlat på en av cuklarna. 36/14-18-22, en transportväxel, en stigväxel och en backväxel.
Fungerar perfekt, knappt något kedjeslammer alls och tillräckligt rak kedjelinje för att det aldrig ska vara något problem med att kedjan hoppar av framklingan.

Sixspeed låter som ett bra val tror dock att du kommer behöva något som håller kedjan på plats fram.

Markus F sa...

Vi diskuterade en kedjestyrare också.

Tobbe Arnesson sa...

Jag tror på två eller möjligen tre klingor fram och ett drev bak.