tisdag, oktober 23, 2007

Skovård pt 2



För så där sex veckor sedan så beklagade jag bristen på anständiga cykelskor. Flera bra förslag dök upp, men frågan har åter aktualiserats och nya fakta har inkommit. Läs vad hedersmannen Niklas har att säga. Detta är vettig konsumentupplysning och på tok för viktigt för att hamna i bakvattnet bland gamla blogginlägg:

Niklas:
-Var i Berlin i helgen och besökte ett antal av stadens bättre cykelställen. På Radkunst finns Marresi "Eroica" i flera modeller. slät sula, mtb/spd och Look. Fantastiskt välgjorda och det enda som hindrade mig från ett direktköp var att jag inte kunde bestämma mig för om ja vill ha en slät sula för retrohojen eller om man skall satsa på mtb/spd för ett större användningsområde. Butiksägaren gick omkring i sina "Eroica" med slät sula som "vardagssko", med besök hos skomakaren då och då för att lägga på nya slitskikt. Mtb/spd och Look-varianten hade snygga ventilationshål den andra var helt slät. Storleken är för min del (41) samma som på Specialized och en storlek mindre än Sidi. Dock smal i modellen så har man en bred fot bör man kanske prova innan köp.
/Niklas

Jag tackar! Ett höstbesök i Berlin känns just nu väldigt angeläget.

10 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Fin sko, ser ut som nåt Benny Guldfot skulle kunna ha burit om man skruvar på några dobbar undertill.

Anonym sa...

Lätt att jag hänger på söderut. Kaffepaus i min kvart?

/M

Markus F sa...

Just Benny Guldfot är ju en stilikon när det gäller skomode.

Och angående kaffe, för vägarna mig till Halmstad så blir det garanterat ett stopp för fika och skoputs!

Markus F sa...

För övrigt, senast jag åkte utomlands för att köpa skor var 1982. Till Shellys, Carnaby Street. Jag köpte bowlingskor, chelseaboots och ett par fruktansvärt fula loafers i bordeauxfärgad mocca.

Anonym sa...

Markus, ta mig härifrån. Till Berlin, typ.

/En tentapluggande M

Anonym sa...

Vilken tur vi satsat på en fritidsaktivitet som vi kan bränna pengar på!

Markus F sa...

Bränna pengar? Nä, det var väl en missuppfattning. Jag har inte köpt några cykelskor sen 2004 (om man bortser från Fredrik W´s begagnade vinterdojor).Så om det verkar som att jag köper nya cykelskor stup i kvarten är det fel. Snarare är det väl så att jag förväntar mig att prylarna ska hålla länge.

Anonym sa...

Det finns massor med kul butiker i Berlin, var där förra julen och tipsar om båder Keirin Berlin och Cicliberlinetta som har massor med coola cykelprylar...
Keirin hade rätt mycket ylletröjor(secondhand men schyssta) :-) T

Tille sa...

Varför läser jag detta tre dagar efter att jag kommit hem från Berlin. Tur att man skall tillbaka snart...

Anonym sa...

Jag hänger också på, alternativt att ni plockar upp ett par i storlek 41, spd-varianten. De var riktigt snygga.
Kuriosa: jag har fått veta att Shelly's numera drivs av en galen indisk kvinna.