tisdag, oktober 30, 2007

Proppmätt..

Jag väger ungefär 10 kg för mycket. Inte så jävligt med tanke på hur andra människor kan se ut, men med tanke på att jag äter en otroligt liten del "skräpmat" så är det kanske på tok för mycket. Chips, läsk och hamburgare är inte riktigt min grej. Men hela mitt liv är präglat av god och (oftast) riktig mat. Mycket, dessutom. Det blir på det viset när man jobbar med käk. Avsmakningar hala tiden. Dagen inleds med en caffé latte i Illybaren på jobbet, och sen fylls det på. En ny sorts rökt skinka på frukostmackan. Efter lunch en dessert eller chokladtryfflar från en leverantör. En biff ska provstekas. På eftermiddagen besöker jag en charkproducent och får med mig hem ekologisk prinskorv och isterband. Nästa dag ska en Talleggio eller en Parmigiano avsmakas. Ja, ni förstår..

Så här var det idag:
08:00. Caffé Latte. Iväg till restaurangen för att köpa en macka. Nya rökta skinkan på mackan.
0830. Förbereda provlunch för 60 pers. Det blir förrätt med 9-månaders Manchegoost gjord på fårmjölk, 12- månaders Serranoskinka, spansk tortilla och marinerade oliver med oxblodssallad och mangoldskott. Varmrätten ska bli hängmörad Hälsingebiff, tomatsallad med basilika, rödlök, Balsamicovinäger och Jungfruolja, en ny sorts pommes frites och BBQ-Bearnäs. Dessert blir några nya glassorter som SIA-glass introducerar..
09:00. Skinkan och osten till förrätten är uppskuren. Jag friterar några pommes för att kolla hur lång tid dom behöver i fritösen. Testar dom med våran "mediumprisade" majonnäs.
10:00. Tomatsalladen klar. Smakar av, plommontomaterna vi har använt är väldigt goda. Såsen klar. Smakar av.
11:00. Dags att servera lunchen. Alla lyriska över Hälsingeköttet.
12:30. Jag käkar lunch. Nya glassen smakar bra till efterrrätt.
13:00. Snor lite smågodis av en av våra innesäljare som har hämtat på våning tre.
14:00. Hämtar upp fyra sorters olivolja från lagret för avsmakning.
14:30. Springer ihop med en kollega från grönsaksavdelningen som kommer och kånkar på sex sorters torkad frukt. Smakar. Jättegott.
15:00. Skriver några mail. Hittar varuprover på en lufttorkad skinka som någon ställt på mitt bord och stoppar in dom i kylen för senare test.
15:30. Förbereder för visning av månadens varor. Ställer fram olivoljan och skivad baguette för att folk ska kunna doppa och smaka olja mot olja.
16:00. Våra leverantörer anländer för att visa sina varor.
16:30. Avsmakning med innesäljarna. Jag testar alla fyra olivoljorna, prinskorv, fläskfilé, mintchoklad, prästost, kavring, julköttbullar, skogsbärstårta, brie, rosenbröd, gula korinter, torkade aprikoser, struvor, hjortroncider (4,5%) och julcider med smak av mistel(?). En av leverantörerna har med sig Bourbonvaniljstång som jag dock bara luktar på och stoppar i fickan. Jag struntar i Carlsberg och Baileys.
16:50. En dryckesleverantör anländer med en kartong Samuel Adams i famnen. Hon är försenad och jag gör plats åt henne, plockar fram spottkoppar och provglas. Smakar Samuel Adams Boston Lager (helt i onödan, jag vet mycket väl hur den ölen smakar) och Red Stripe(ny för mig. God lager). Provsmakar Samuel Adams två gånger till eftersom det är precis det jag har velat i flera timmar.
17:30. Produktvisningen avslutas. Avplockning. Upptäcker en halvdrucken flaska Champagne.
Överväger att cykla hem med den men inser det omöjliga och nöjer mig med ett glas.
18:15. Städat och diskat. Hemgång.

Okej, det var en extrem dag idag. Men jag arbetar i smakernas rike, så egentligen är det inte så konstigt att jag väger 10 kg för mycket. Egentligen borde jag inte kunna röra mig.
Och för övrigt så skulle jag inte vilja ha det annorlunda. Smaker är en så viktig del av mitt liv så jag har otroligt svårt att föreställa mig hur det skulle vara att jobba med något som inte hade med mat och dryck att göra. Och förresten, det handlar inte bara om smaka på goda saker. Det är ganska ofta tvärtom. Många korvtillverkare skulle fått näringsförbud om jag hade fått bestämma.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmmm, Markus!

Det där lät ju som en helt OK dag. Får jag komma och hälsa på dig på jobbet? ;-)

jesperC sa...

Du lever ett hårt liv =)

Är inte mistlar skapligt giftiga förresten. Vad blir nästa lansering, julöl med än lätt flugsvampstouch?

//j

Anonym sa...

Droool!

När är det lucvh, jag blev just jättehungrig.

Johan Andersson sa...

Småäta är väl bra för att hålla blodsockerhalten på en jämn nivå? :o)

Själv blir det en lunch på ca tio min och sen tillbaks till datorn, jätteskoj!

Anonym sa...

Hur fan kan en reggaeälskare missat Red Stripe?=)

Anonym sa...

Ajaj, akta så SKV inte får för sig att straffskatta dig!

/Mattias

Markus F sa...

Alltså, Red Stripe har varit ganska dåligt lanserat i Sverige. Men jag har känt till biran i över 20 år. Har druckit den nångång på en bar, men aldrig "provsmakat".

Och Mattias: angående skatteverket så tror jag inte det. Däremot så borde jag få min övervikt klassad som yrkesskada... Och för övrigt, mina tänder borde också få reparation på Försäkringskassans bekostnad. Jag fattar inte att tänderna sitter kvar överhuvudtaget.

Jesper:
Mistlar är giftiga. Men enbart om giftet kommer in i blodomloppet. Det går utmärkt att käka eller göra avkok på både växt och bär och misteln har urgamla traditioner som medicinalväxt. Om man däremot doppar en en pil i mistelsaft så har man en giftpil, vilket borde vara upphov till legenden om hur Loke lurade Höder att skjuta en mistelpil mot Balder och av misstag döda honom.
Det finns teorier om att stenåldersjägare har använt mistelgift för att kunna nerlägga stora byten som uroxar och mammutar enbart med pil och spjut.

Anonym sa...

Jag hade förmodligen ätit ihjäl mig med ditt jobb, men kan överväga att vara prao en regnig dag om det är ok ? T

Ram Jak sa...

Jag kom på mig att dregla.

Tobbe Arnesson sa...

Hamburgare låter klart nyttigare än pommes och majo Markus... ;)

Markus Lindholm sa...

Det är tur att jag inte har ditt jobb, min cykel skulle skrika när jag satte mig på den.