onsdag, maj 17, 2006

Hur man gör


Jag har fått några frågor om hur man bär sig åt när man inte kan behärska sig längre och lusten att cykla i bergen tar över helt, och trots att det är tvärtemot den här bloggens idé att ge goda råd så gör jag ett litet undantag. Kom ihåg att det här är mitt sätt att resa, du kanske tycker att det finns andra sätt som är bättre.
Jag börjar med att fundera på vart jag vill åka. Sen kollar jag upp den orten på internet, köper kartor (Kompass och Tabacco är bäst) och läser vad andra har att säga. När det är klart kan jag göra en färdplan, och sen så letar jag flyg. När jag hittat billigaste flyget bestämmer jag när jag ska resa.
Sen bokar jag boende, så jag vet att det finns ett hotellrum som väntar.

Cykeln får åka opaketerad på planet, och har jag tur kostar det inte ett öre extra. De flesta flygbolag tillåter 20 kg sportutrustning som golfbagar, skidor och cyklar mot en avgift som brukar vara tvåhundra SEK, men om man checkar in med endast handbagage och en cykel så brukar dom strunta i extraavgiften. Använd leenden och charm. Cykeln brukar gå som specialincheckning. Sätt dig i baren och dämpa ångesten för att den ska skickas till Kapstaden med Bloody Mary.
(angående cykel på flyg: Pedalerna ska bort, och styret ska vara vridet åt sidan. Egentligen ska däcken tömmas på luft, men det struntar alla i. Påpekar någon det så är det bara att släppa ut en skvätt. Tryck hårt på däcket efteråt så att det ser ut som om du släppt ut jättemycket. Personalen på flygplatsen är inte heller jättesugna på att rulla cyklar med helt tomma däck. Pedalerna stoppas i sadelväskan som dessutom fästs med ett buntband. Tejpa blixtlåset på väskan också. Alla verktyg ska vara i sadelväskan, så ingen övernitisk säkerhetsvakt får för sig att du tänker kapa planet med hjälp av insexor, kedjebrytare och Torxnycklar. Pumpen får sitta på cykeln med buntband, liksom låset. Åker man som jag från Arlanda så cyklar jag till Centralstationen, fixar det sista på perrongen och åker med Arlanda Express till flygplatsen. Arlanda Express kräver nämligen också att man monterar av pedaler och vrider styret. )

Flygbiljetten ToR brukar hamna på 2000SEK om man bokar smart, och sen kostar hotell med middag och frukost cirka 50 Euro per natt. Lunch, fika och mineralvatten under dagen går på 15-20 euro per dag. Lägg till lite tågbiljetter.

Hjälm, cykelskor och kläder för två dagar åker med i handbagaget tillsammans med necessär, kamera, pass, kreditkort och telefon. Jag brukar tömma plånboken på allt som inte behövs på resan och nyckelknippan bantas tills det bara är dörrnyckel och cykelnyckel kvar. Resten av mitt bagage skickar jag i förväg till hotellet med posten. Att skicka paket från Sverige till ett EU-land kostar 260 SEK. Troligtvis är det billigare att skicka hem paketet, jag brukar lämna 30 euro på hotellet och be dom gå till posten åt mig.

Thats it. Om man kollar Deutsche Bahn och Trenitalias tågtider i förväg känner man sig dessutom mycket tryggare. Och att skriva ut en minneslapp med adresser och telefonnummer till sina övernattningar är jättebra. Om inte annat så kan man ju ringa och be dom hålla en portion Wienerschnitzel på värmning när man blir försenad.
(Bouna sera, this is Herr Markus F, ich bin am die Almwiesen. I have diciannove kilometri to the hotel, mi dia una birra e di una costoletta alla Viennese per piacere!)

3 kommentarer:

Markus F sa...

Angående flygbolag så skulle jag undvika Ryan Air, på grund av erafarenheter av hur dom behandlar rullstolar och barnvagnar. Med tanke på att båda dom sakerna är mycket viktigare än cyklar så skulle jag aldrig anförtro min hoj till dom..

Till USA har jag aldrig flugit, så där kan jag inte ge några råd. Jag är Europé, och stannar här.

Anonym sa...

När det gäller resande till och från USA regeln är att alltid försöker att byta flygplan utanför USA. Att ta med cykeln på domestic flyg (dvs. inom USA) kostar extra, men det är ingen problem på de flesta internationella flygningar.

Jag resar oftast till San Francisco eller Denver, så British Airways via Heathrow och ibland Lufthansa fia Frankfurt fungerar oftast bäst för mina behov.

Markus F sa...

Stopp stopp!
Nu börjar vi verkligen överskrida gränserna för vad den här bloggen handlar om. Den här bloggen ska inte innehålla användbara tips, utan är till för ogrundade åsikter och provokationer. Allmänna små meningslösa och lätt underhållande texter passar också in, gärna på temat cykling och alkohol.

Men det här är ju fakta. Jag vet att jag själv började det hela med att skriva en lätt "how to"-text, men jag gjorde den med flit otydlig.

Fakta och tips på Babylon by bike, vilken skam. Det är i ochförsig mitt fel,jag tar på mig hela skulden för att flodluckan öppnades. Jag lovar att skriva en elak, retsam och totalt oanvändbar text asap.

Daner, du får gottgöra dina råd med att ta hem en flaska handgjord amerikansk öl nästa gång. Fat Tire Amber Ale har jag länge varit sugen på.
(jag drack förresten en väldigt god Pale Ale från Oregon i går, önskar jag kunde komma ihåg namnet bara...)