lördag, maj 06, 2006

Än har jag inte stängt butiken..


OK, tillbaka från Sjötungeland


Sebastian, jag är mycket tacksam för ditt stöd och hoppas på fler inhopp. Du kommer att få slita mera, var så säker. Angående sommarcykeln så funkar elväxlarna hyfsat, det är några skumma spökväxlingar när jag hoppar och när jag reser mig upp, men annars så gillar jag tekniken. En nackdel är när jag av misstag råkar snudda knapparna och byter växel när jag bara ville hålla hårt i styret.
Fast lika smutt som 105/Ultegra är det garanterat inte. Och bromsarna är ganska G-, undrar om det hjälper att byta klossar? Det är ju faktiskt 13 år gamla gummin..

Hela cykeln räddas av de underbara hjulen. Det är hjulpar nr 3 som Phil har byggt som jag har äran att cykla på under mindre än ett år* och jag är grymt imponerad av hur bra dom är. Trevligt ljud från naven också. Jag kommer endast under vapenhot att köpa hjul som härstammar från någon annan byggare.

* Hjul: Ja, på min Surly har jag ju ett par XT/Mavic 36-håls som är snabba och glada, på Titusen var det ju Whitenav och Mavic Open Pro och 28 ekrar, och på De Visinin är det ju Mavic/Mavic. Dessutom står det en Turner Flux på mitt vardagsrumsgolv med Hadleynav/WTB-fälgar som verkar mycket intressanta... Åtminstone surrar Hadleynavet som en ilsken bikupa. Alla hjulen är byggda av Dr Spoke, och jag har aldrig cyklat på bättre hjul.
Varför folk som har tillgång till så duktiga hjulbyggare går och skaffar sig fabrikshjul är för mig en gåta. (du vet vem du är, du som tror att du blir snabbare med ett par Ksyrium!)

För övrigt, tack alla som har saknat mig. Stor kram.

2 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Vi har ju inte bara saknat dig Markus, utan även alla tuffa cyklar som du har hemma. Nu när vädret är som det är ute kan man ju inte förstå att det faktiskt kan komma taskiga dagar.... Igår många km med många växlar, i morgon få km med en växel, och idag premiärplaskade jag i brorsans pool. Det tillsammans med sm-guldet i handbollgör det gött att leva nu. Jag är tamejtusan kär i alla nu, även dig Markus...

Haningerox sa...

Och nu leder vi Allsvenskan ett bra tag framöver=)