tisdag, maj 16, 2006

Hur ska jag cykla i Alperna i höst?

Så där. Nu har jag bestämt mig. Det blir en tur till Alperna i September. Exakt var har jag inte bestämt, men det kan vänta. Mer viktigt är att bestämma hur. Jag kommer att resa med minimal packning, jag skickar extrakläder och snus på ett paket på posten när jag jag har bestämt boende. Enbart ryggsäck eller budväska som kvalar in som kabinbagage får följa med i planet, så att jag kan börja cykla direkt från flyget. Men som sagt, hur ska jag cykla? Landsväg eller singletrack? Eller ska jag ta en cykel som pallar med både asfalt och lättare stigar men som varken är snabb eller bra i stöket? Nu kanske ni tycker att det bara är att dra lott, men om jag ska cykla asfalt så behöver jag en ny 105-grupp, och ska jag cykla MTB så behöver jag nya hjul. Kostnaden blir ungefär densamma, och jag har inte råd med båda. Jag måste alltså bestämma mig redan inom en månad för hur jag ska cykla. Hmm. Verkligen ett lyxproblem.
Stig eller LVG?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir ju lite avis, må jag säga. Min svenska bekvämlighet håller mig hemma... Något år ska jag göra som du, packa en lätt väska och ta cykeln till Arlanda.

Anonym sa...

Klart du ska tjacka nya hjul, att du ens behöver fråga kompis! :-=
M.

Markus F sa...

Jag har nog löst problemet. Nya hjul på MTB´n, med Whitenav och Mavicfälgar. Sen skaffar jag en kolfibergaffel typ Pace, och lätta XC-däck. Då kommer jag att få ner fronten på hojen och lättar den med över två kilo mot nu, och då funkar den till att pressa asfalt uppför men även att ta en stigtur uppe på topparna. Det är ju mixen jag är ute efter, då får man kompromissa. Min Surley är utmärkt om man ska cykla med tung packning, men dom långa kedjestagen och vikten gör att den är en usel klättrare så den får stanna hemma.