måndag, mars 31, 2008

Frihet


Söndagen tillbringades på grusväg på Planet X-cykeln. Mycket nytt måste testas. Väskhållare, culottes och korgpedaler.
Överhuvudtaget en väldigt trevlig upplevelse. Brallorna uppförde sig perfekt. Vindtäta, bekväma och snygga. Lerstänk togs lätt bort med klädborste efteråt. Avsaknaden av dämpande blöja var inget jag märkte, men Brookssadlar är ju faktiskt kända för att vara cykelbara även utan att man har nåt som påminner om Libresse Maxi insytt under arslet. Så jag avvaktar med åsikt tills jag har hunnit cykla några rundor till.

Väskhållaren var ... bra. Ett problem är dock att sadelväskor (med tillbehör) nästan uteslutande är gjorda för fullvuxna cyklister. Storleken hob verkar inte existera. Så sadelväskor hänger fult på 52cm ramar. Jag får fundera där.

Dagens största överraskning var dock korgpedalerna. Jag har lite från och till använt korgar, men mitt cykelintresse startade på allvar först när SPD var ordentligt introducerat så jag har alltid använt SPD så fort det blir allvar. Men attans vad bra! Först och främst kunde jag ju ha ett par riktiga skor på fötterna, och korgen gav stöd när det behövdes och var klart lättare att kliva i och ur än SPD.
Men den stora kicken kom när jag insåg att det gick att flytta på fötterna!
Prova. Det är faktiskt svårt att förklara hur bra det är att kunna röra foten gentemot pedalen och hur mycket det påverkar cyklingen.
Men en sak är säker: om jag nånsin får för mig att cykla en 200 eller 300km-tur kommer jag aldrig mer att låsa fast fötterna i ett enda läge. Jag är väldigt övertygad om att en ergonom skulle hålla med.
Att kunna använda ett par bekväma läderskor som andas och som går att göra rent med en borste och underhållas med bivaxbaserad skokräm får ju ses som bonus i sammanhanget.

Jag hade alltså rätt. Än en gång. Jag har faktiskt nästan alltid rätt. Men för att sammanfatta var det frihet från blöja under röven och frihet från en hård metallkloss under foten. Freeride, om uttrycket ursäktas.
(sen finns det ju nackdelar med korgpedaler också. Låt oss gå in på det en annan gång. Just igår övervägde dock fördelarna)

7 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Djävla retro-hippie!

Markus F sa...

Äsch, du vet att jag har rätt. Retro är ett fult ord. Tidlöst är ett fint ord. Vissa saker är tidlösa, som AC/DC låtar. Dom var bra för 30 år sedan, dom är bra nu. Till och med så bra att man kan använda dom som nick utan att skämmas..

Tobbe Arnesson sa...

Vintage då? ;)

I helgen är jag i din by igen, ska försöka knacka på.

Markus F sa...

Kom hit och krama mig. Jag har en stor Tobbe-brist.
Angående vintage: Nä. Vintage betyder gamla prylar i orört skick. Så är det ju inte. Inget är bättre för att det är gammalt. Däremot finns det saker som har utmärkt funktion som fortätter att vara lika bra år efter år. Bevis: Bluestolvor och Brookssadlar. Varför försöka förbättra något som redan är perfekt? Och framförallt... varför ersätta något som bevisligen funkar utmärkt med tekniska lösningar som i bästa fall är lättare, men obekväma och fula?

Nja. En Fender Stratocaster nådde sin tekniska höjdpunkt 1962 och är fortfarande eftersökt av gitarrister.Fender har ägnat 25 år till att återskapa vad om gjorde då fast med ny teknik. Kan inte samma sak gälla för cyklar?

Hector sa...

Hade du nått under byxorna? Jag tycker de känns ganska tunna för vädret just nu.

Markus F sa...

Hector skrev:
Hade du nått under byxorna?

Ja. Det kallas kalsonger. Testa nån gång. Jättebra pryl. Känns hygieniskt på nåt vis. Du borde kunna få någon butik att ta hem det till dig. Kolla med Veloform, dom har det mesta.

Olle sa...

tjena markus
korgpedaler heter väl igentligen pedaler med tåclips och clipsrem.
/olle