måndag, mars 03, 2008

Ny sadel


I höstas blev vännen Nypan rädd om klockspelet och skaffade ny sadel.
Själv tror jag dock att problem med domningar i genitalregionen mer beror på fel sittställning, för smala sadlar och dåliga blöjbyxor än att det ska skäras ut hål på speciella ställen , men det är ju jag. Dock tipsade Dane om Selle AnAtomica, och jag blev nyfiken. Inte för att jag tycker att det behöver vara en massa hål i en sadel, men Selle AnAtomica har faktiskt lyckats med lite produktutveckling som sorgligen har saknats hos Brooks. Dom hävdar nämligen att lädret är vattenskyddat, och undersidan är laminerad med vattenavstötande material. Perfekt på en MTB och jag behöver dessutom en sadel till. Så jag beställde och nu har den dykt upp. Första intrycket är att den är väldigt "rå" i finishen. Läderkanterna är inte polerade, mässingsnitarna är repiga (dom lär nog bli slipade tids nog) och lite slipskägg sitter kvar på metallstommen (som för övrigt är en kopia från Brooks). En bra sak är att justeringsskruven har insex-hål och är lätt att komma åt.
Nåja. Snygg är den i allafall. Rapport kommer.

6 kommentarer:

Hector sa...

Jag köpte min Selle AnAtomica i Maj förra året och har haft den på min vardagshoj sedan dess. Den är väldigt bekväm men har sjunkit hop väldigt mycket och jag har varit tvungen att sträcka upp lädret allt för mycket, får väl skicka en bild....jag har naturligtvis inte skickat in garantisedeln så jag kan inte byta. PÅ det hela taget ser sadeln inte så mycket ut för världen men den är fortfarande jätteskön att sitta på.

Anonym sa...

Ska bli intressant hur den håller, finns en fin tråd på MTBR om sadeln, hälften tycker det är världens skönaste sadel, hälften har böjt railsen. Jag väntar nog till TI-versionen

Markus F sa...

"Jag väntar nog till TI-versionen"..
Skulle titanrails vara tåligare än stål?

Angående att sträcka ut lädret så ar jag hört det också. Ska tydligen funka bra i allafall.

Tobbe Arnesson sa...

Titan är hållbarare än stål, givet att man har samma dimensioner av de tu. Men titan har man i cykeldelar för att kunna använda mindre material för att få lägre vikt.

Då kommer titanets nackdelar fram tydligt, dvs. att det är sprödare och går av snarare än böjs. På en sned sadel kan man cykla hem hjälpligt, på en med trasiga rails får man i värsta fallet stå och trampa hela vägen...

Jag kommer nog köpa en Specialized-sadel härnäst, inte för den anatomiska skåran utan för att de finns i olika bredder i samma modell.

Sossen sa...

Hi-ten titan finns det? Nope. Stål finns i allt från skräp till Reynolds 953 vilket har en sträckgräns på ca 1900N/mm^2. Selle anatomoca verkar använda rikigt sunkigt stål och därför deformeras deras rails. Kona (producerat av Velo) har riktigt sunkiga rails också, har pajjat tre par rails under ett års tid där. Min WTB sadel med titanrails har hållt i drygt två år trots misshandel, tung cyklst och hardtail. Titanrails brukar vara gjorda i 6/4Ti vilket spöar de flesta stålsorter i hållfasthet.

Nypan sa...

Eftersom jag är omnämnd, får jag väl också kommentera :-)
Det där med sittställning och byxor är lite knepigt, men faktum är att jag inte haft några större problem, förutom efter den där 54 milsrundan. Och det finns ju dom som får problem efter kortare turer än så. Men sadeln ser ju rätt så genomtänkt ut, och jag ser fram emot en rapport från din röv :-o

/N