lördag, februari 16, 2008

Adjö SPD

Hej då hårda, obekväma och stinkande plastskor. Hej då till idén att sitta fast med skon i ett enda läge och att trampa med framdelen av foten hela tiden. Hej då till att ha en metallklump under foten som leder bort kroppsvärmen och som gör att man går som en skadskjuten anka när man kliver av cykeln. Dom här ska få sitta på långturscykeln. På pendlarhojen sitter det redan korgpedaler, och på MTB´n ska jag testa med plattisar och mjuka sulor.
(fast där ska det erkännas att jag gillar dom pedaler jag använder, SH 647. Där är det clownskorna jag vill bli av med. Jag är fortfarande inne på att modda ett par riktiga skor med SPD-klossar)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du blir ju bara härligt extremare och extremare. Vad ska du hitta på härnäst?

Johan Andersson sa...

Det där är väl inte så extremt. Att slippa psykelskor, speciellt på asfaltshojarna är ju helt logiskt. Åtminstone om man vill kunna finhoja in till stan och sen gå in och ta en kaffe på något fik och kanske promenera lite. Har gjort samma sak. På fixien sitter det korgpedaler och på Dew sitter det ett par Shimano 324 som jag aldrig har använt SPD-sidan på.

Skulle gärna köra med vanliga skor i skogen med men där tycker jag det känns väldigt säkert att sitta fast, men det kan ju vara en vanesak.

Markus F sa...

SPD känns bra i skogen, ingen tvekan. Det är dojorna som är fetvärdo.

Hector sa...

Jag använder aldrig SPD utan har alltid korgar. Dock använder jag svarta sneakers när jag cyklar då korgar sliter på ovansidan av skorna. Jag har gärna brogues på jobbet men undviker att cykla i dem. SPD för pendling till jobbet lämnar jag till svettona i spandex.

Markus F sa...

Det där med slitage på ovansidan av dojorna är jag lite oroad över faktiskt. OK om man har ett par speciella skor för cykling, då blir det ju patinering. Men jag känner mig lite tveksam till att utsätta alla mina skor för den behandlingen.
Förhoppningvis löser jag cykelskoproblemet nästa helg.

Hector sa...

Hittar du en bra lösning på slitageproblemet så skriv det gärna, egentligen vill jag ju inget hellre än cykla i mina Loake brogues :)

Markus F sa...

Man kan ju ha plastkorgar... Nää.
Just brogues måste ju vara en total katastrof med korgar.Jag kan tänka mig hur dom skulle se ut efter några veckor.