söndag, november 04, 2007

Ronde van Vlaanderen


Jag har funderat på Flandern ganska länge. Först och främst vill jag cykla en vårklassiker, och vartefter jag tog reda på fakta så lockade Flandern mer och mer. Man kan ju börja med Ronde van Vlaanderen-muséet i Oudenaaarde, och några mil öster om Bryssel har Hoegaarden ett bryggerimuseum. Strax utanför Oudenaarde kan man besöka Romanbryggeriet som tillverkar Ename, det finns cykelkartor för Peter van Petegem Classic och Davitamon Classic.
Massor med småhotell som är "vietsvrendlich" (jag tolkar det som cykelvänliga).

Sen så cyklar man RVV och stannar en extra dag och tittar på proffsloppet. Våren kan inte börja bättre. Massvis med kul saker på lagom cykelbart avstånd från varandra. Maten lockar också. Jag går i spinn på hur kul det kan bli.
Läs mer om Flandern här.

Lite senare: Nu är jag anmäld. Fan vad spännande. Den femte april står jag i Ninove och och är nervös av bara helvete.






10 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Grymma tips på saker jag inte visste om fanns. Du e en pärla Markus!

Vår plan är att åka ner några dagar innan, inhandla lite roliga öl (ett samtal till Westvleteren skall göras i veckan), köra loppet på lördagen och sen hitta en bra plats på söndagen för att vifta med en gul/svart flandernflagga och sen åka hemåt.

Markus F sa...

Gul/svart?

Johan Andersson sa...

Är dom inte det, gul bakgrund med ett svart lejon eller något sådant?

Klart man har en svensk flagga, om man nu har en.

Markus F sa...

Jo, gul flagga med svart lejon med röda klor. Så långt är allt korrekt.

Men jag tar med den grönvita flaggan i allafall.Tänk vad snyggt det blir på Eurosport.

Tobbe Arnesson sa...

I en av rondellerna i Borlänge finns en gigantisk fotboll, den är vit och grön.

Svetto.

Markus F sa...

Tobbe, missade jag att nämna att du ska med?

Tobbe Arnesson sa...

Ja, det har du helt missat att nämna. Så jag lever lyckligt ovetande vidare i min cykelfria bubbla. :)

Markus F sa...

Förlåt Tobbe, men nu vet du
i allafall.

Johan Andersson sa...

Riktigt roligt att du är anmäld. Då är det i alla fall två pers som jag kommer känna där nere den helgen.

Markus F sa...

Johan, det blir nog några fler.
Det finns andra som är på G.