tisdag, november 27, 2007

Numera med växlar!

Klicka på bilderna så ser du bättre!
Så där. Skogscykeln har fått växlar igen. Det är den femte ombyggnaden av drivpaketet på den här ramen. XC, SS med spännare, XC, SS med magic gear och nu då femväxlat. Jag bad Phil om ett par nya hjul och en gaffelservice på samma gång. Styret var gammalt och slitet, så det byttes ut mot ett 685mm EA50 för en spottstyver.
Jag har inte hunnit prova cykeln i skogen ännu, men den känns mycket trevlig att cykla på.



32/32,24,21,18,och 15. Borde räcka till för det mesta. Funkar både i rotiga branta backar och på vägen till skogen. Sparar knän. Bra kedjelinje, men en styrare sitter där för säkerhets skull. Gammal XTR får sköta paddlandet i sidled.

Skönt med lite hävstång i styret. Ingenting fancy. Gaffeln är från 2004 men den behöver inte bytas än på ett tag, och 105 mm räcker för East Coast-cykling. Bromsarna är fullt tillräckliga dom också, rea på Chainreaction samma sommar. Styrlagret är ett PRO som Oskar satte dit förra sommaren för Happy´s styrlagertest. Yeti Lock-Ons som är urgamla.

Naven är XT Centerlock, samma som på mina andra cyklar. Nu kan jag byta hjul nästan hur jag vill mellan hojarna. Kan bli kul att slänga på 559-hjul på cyklocrossen. UST-fälgar om jag skulle vilja köra slanglöst. Mitt fjärde par hjul från Dr Spoke . Nej förresten, femte. Åttonde om jag räknar in dom cyklar som jag har lånat för att testcykla...

(när jag räknar efter så har jag ägt 11 cyklar sedan 2004 och jag har testat tre stycken lånecyklar under längre perioder. Åtta av dessa har alltså haft hjul byggda av Phil. Tur att jag inte läser tyska tester)

5 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Varför fem växlar?

Jag skulle ha nöjt mig med tre; en för tunga backar, en för skogen och en för transport.

Kommer bodyn att hålla nu när det är lösa drev som gnager på den?

Anonym sa...

High 5 ;-) T

Patrik Skolling Möller sa...

Kul att du skriver något om cykling för en gångs skull. :)

Vi kanske ses i Lövsta i vår igen, eller i Hellas. Då vill jag se dig cykla upp för åtminstone någon kulle. En liten bara...

//Skogling

Patrik Skolling Möller sa...

...om din cykling menar jag så klart. :)

Markus F sa...

Ja, jo, jag tänkte ju skriva nåt om cykling. För mina julklappstips, klädfunderingar och tankar om Flandern runt har ju inget med cykling att göra, i motsats till dom som skriver om att kakla badrum.