tisdag, november 13, 2007

Ärtrock?

Efter 25 kilometer i snöslask med 16 kg oxbringa på cykeln så har jag kommit fram till att en cykeljacka ska vara dubbelknäppt. Alltså går Filson Mackinaw bort, trots ryggfickorna.
Min alldeles nyinköpta US Navy Peacoat är dock extremt mullig i det Stockholmska för-vintervädret.
Fakta: Ull värmer. Ull ventilerar. Ull står emot väta. Stora knappar är betydligt lättare att hantera än blixtlås. Speciellt med kalla, handskklädda fingrar. Blixtlås och kardborrband är dumma nymodigheter. Väljer man rätt material från början behövs inte sånt tjafs.
(ja, dom var inte helt koko när dom skulle speca kläder som dög att patrullera efter ubåtar på nordatlanten)

Jag funderar på att köpa ytterligare en Peacoat bara för att använda materialet och gå till en skräddare som får sy ryggfickor, ärmficka, höga bröstfickor och en stjärtlapp. Nån form av slejfar på ärmarna kunde vara bra för att dra åt med, eller så förlänger man ärmarna 5 cm och syr dit ett tumhål. Eller kanske muddar på insidan av ärmen? Stor sidoöppnad kartficka på höger bröst? En hållare för diodlyse på ryggen? Chief Petty Officers gradbeteckning på ärmen i reflexmaterial? Om någon har ett förslag så kläm fram med det.

8 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Skönt att du tog ditt förnuft till fånga. Benge är skräddare så eventuella förbättringar kan du med fördel diskutera med honom, kanske har han dessutom lite knappar utan ankare också!

Anonym sa...

Brrra val! Jag har länge gått och sugit på att tillverka schyssta, ganska ortodoxa kläder men med lite cykelfunktionalitet - ska vi slå våra okloka huvuden ihop?

/M

Markus F sa...

Titta! Två kloka förslag på mindre än en halvtimme! Att Benge kunde sy hade jag ingen aning om.

Micke, jag behöver din mailadress. Min är markus@happymtb.org. Jag litar fullständigt på din stilkänsla.

Anonym sa...

Har kollat runt lite grand och det finns mer än man tror.
Kan detta vara något? Loden-jacka från Ibex.
http://www.ibexwear.com/shop/ProductDetail.php?GID=825&VID=9306&Product=Guapo-Jacket
Mer matnyttigt om ullkläder och många länkar finner du på
http://www.ultracycling.com/equipment/wool.html
Ull är helrätt!
/Niklas

Anonym sa...

Jösses!Nu har ullhysterin gått för långt.Tröja,underställ och strumpor är ok ,men cykla i ullrock????!!=)
/Tom S

Anonym sa...

Skitsnygg och bra.
Men, lita för fan inte på Mickes stilkänsla. Uttalanden som "button-down ska bara bäras med knapparna uppknäppta" borde få dig att avskräckas.

Anonym sa...

Var har du köpt din peacoat? Är på jakt efter en!

Markus F sa...

Carl, eftersom jag hatar att gå i andra butiker än ICA Årsta eller Systembolaget vid Gullmarsplan har jag naturligtvis köpt jackan på nätet. Företaget heter Surplus & Adventure och är från Storbritannien.

Hyfsat billig och riktigt skön. Annars finns det flashigare modeller hos Ben Sherman, Uniqlo eller Oi Polloi, Schott osv. Men det blir ju lite dyrare.