söndag, november 11, 2007

Cykeljacka?



Som dom flesta av er redan vet så tycker jag att merparten av dom cykelkläder som har dykt upp dom senaste 30 åren är tokfel... Nu har jag hittat en jacka som passar någorlunda in på min specifikation. Filson, som sedan hundra år gör jaktkläder har en intressant jacka, Double Macinaw Cruiser. 100% ull, ett antal bra detaljer. Dubbelt tyg över axelpartiet och en skärning som låter regnvatten rinna av. Ryggfickor! Jackan är förmodligen inte perfekt, men hellre det än något " TEX "-material som är kväljande fult och som ändå inte funkar...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du är galen på ett charmigt sett.
(

Hahaha, gillar ordveriefieringskoden: "sscxu" !!!)

Anonym sa...

Bruse, you took the words right out of my mouth!

Rikard sa...

tokfel skärning om man inte sitter spikrakt upp. allt vatten kommer rinna ner på låren, utom de som hamnar ovanför byxlinningen bak förståss. =)

själv fick jag ordferifikationen weasels are evil, wsezvl

Anonym sa...

Fan du är inte 50 ännu!
/Tom S

Markus F sa...

Vatten rinner ner på låren? Ja, men varenda cykeljacka jag har varit med om som stått emot regn har skickat vattnet mer mot midjan och benen. Så det blir ju i såna fall ingen skillnad.

Anonym sa...

Synd att man har en kroppsbyggnad som en apa så man måste prova allt innan man köper.

Fast jag skulle nog inte cykla i skogen (men det gör väl inte du?)med den. Men för lite nöjescykling på stan (eller runt era barträsk) så skulel den säkert passa.

/Mattias

Markus F sa...

I skogen har man ju ganska bra vind och regnskydd, så då är ju en sån jacka lite överdriven så länge det inte är svinkallt.

Men om jag skulle bli tokig och följa med Mölle och gänget på en vinterrunda så kan det nog vara mulligt. Eller pendling 10-20 kilometer i snöslask. Eller om man är ute på en vinterepic på hårda stigar. Eller om man är ute på blåsiga belgiska kullerstenar och inte vill se ut som ett svetto när man knackar på hos närmsta bryggeri.

Sånger från nedre botten sa...

Stopp och belägg! Har ditt långvariga sökande efter en juste ulljacka helt fått dig att tappa ditt estetiska omdöme? Detaljen med jackans överdel som hänger ned och ser större ut är ju rena rama muskelbyggardetaljen, med andra ord skitful och skitfånig oavsett om detaljen har ett syfte.

Släpp den och fortsätt leta.

Sånger från nedre botten sa...

Både Filson 95 Wool Cape Coat & Filson 110 Men's Mackinaw Cruiser Coat är snyggare. Känner du för att cykla runt som en ullcowboy, http://www.spirithorseenterprises.com/wool_coats.htm så går ju det också bra, även om vissa av rockarna kan vara lite opraktiska på just en jonne.

Anonym sa...

Jag har också sett snyggare jackor. Jag gillar hur du tänker, men jag har svårt att tänka mig hur man skulle kunna ha så korta ärmar under vintercykling. Långa ärmar med resår vid manschetterna är ett måste tycker jag. Men gärna en i ull.
Jag tänker mig en längre jacka med utdragen bakdel, muffar vid ärmsluten och halsen, i snygg herringbone tweed kanske?

Markus F sa...

Jävla tajt om "snyggheten". Ta en titt på hur cykelkläder brukar se ut... Cykelkläder är generellt apfula. Vidriga färger och äckliga material. Dom förslag jag har kommit med ser ju ut som kläder en sansad person skulle vilja sätta på sig.


Sebstian, ta en titt hos dom brittiska butiker som säljer ridkläder. Du kommer att hitta din jacka på nolltid. I Herringbone förstås. Bara att gå till din närmaste libanes och be dom sy på muddar.

Anonym sa...

Ridkläder låter apfett (eller valspäck?), ska testa det.