onsdag, april 11, 2007

Bad Tölz?



Jag håller på med sommarplaneringen. Idén just nu (jag har legat sömnlös några nätter och brett ut kartor över hela golvet) är att flyga till München och sen cykla ner till Italien. Första övernattningen tänkte jag ta i Bad Tölz i södra Bayern. Alperna börjar liksom där, och det är ungefär fem mil från München. Det måste ju gå att hitta ett hotell. Någon form av turistbyrå finns säkert, och bratwurst och öl också. Jag har ingen aning om hur det är i Bad Tölz, men det blir nog bra.
Nästa stopp får bli Gries i Österrike, precis nedanför Brennerpasset. Där finns det ett trevligt värdshus där jag säkert är välkommen. Dagen efter tänker jag mig att cykla över Passo di Pennes/Penserjoch till Sarnthein, och dagen därpå blir det fridfull nerförsbacke till Bolzano, avskyvärd stigning till Rittenplatån och en vidrig uppförsbacke till Ortisei i Val Gardena där jag tänker stanna några dagar för att bland annat knäcka Sella-rundan (familjen Hofer på Hotel Arnaria blev glada när jag frågade efter rum och erbjöd halvpension för 43 euro/dag. Troligtvis det mest prisvärda boendet i hela Europa). Jag tror att det är vettigt att ta några dagar med mild cykling i början i allafall. Efter lite slappande i Ortisei så tänkte jag cykla tillbaka österifrån, över Passo dell Erbe (jag såg en skogsväg där 2005 som är jättefin som bara måste testas) till Gries igen, och från Gries över Innsbruck till Jenbach. Där börjar en sträcka på 70 km grusväg från Österrike till Tyskland över Karwendelbergen (Trans Alp Challenge har haft den som förstaetapp några gånger så det är körbart fast då åt andra hållet) som slutar i Mittenwald. Därifrån är det 105 km tillbaka till München, och det är markerad cykelväg hela vägen och nerförsbacke.
I München är det "normala" hotellpriser, så där får jag bo på vandrarhem så att jag har råd att käka på Augustiner.
Deras potatissallad är grum. Inte ett dugg dyrt egentligen, men jag har tight budget.

Mysig tur, på min ära. Lagom mycket nya vägar, och sen några välkända som jag vill uppleva igen. Och dessutom gott om tid att ta en fika, stanna och titta på ett museum eller helt enkelt köra vilse.
Jag måste bara lösa några problem:
1.Hur många dagar klarar man av att cykla utan att byta kläder?
2.Hur mycket bagage får man in i en 7-liters sadelväska?
3.Ska man ha CX-däck som funkar på dålig väg och som är sega på asfalten eller touringdäck som aldrig är bra men som duger till det mesta?

Ett tillägg: Nypan tyckte det här var en riktig Tour de Ötzi.. Ja, nästan. Hade jag åkt över Timmelsjoch så hade det verkligen stämt.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Låter som en klart schysst runda. Ett fel bara, http://www.saint-jean.ch/legite/ erbjuder boende med halvpension för 28 Euro per natt ;) Bara dofterna från köket är värt priset... Visserligen vandrarhem men ändå klart konkurrensmässigt.

Markus F sa...

Ja, en tripp till Schweiz vore mulligt. Jag blev tvungen att välja..

Tobbe Arnesson sa...

Sell out! Du skulle ju åka tåg ner den här gången! :P

Låter som ett myspysprojekt, vad bygger du för cykel för turen? ;)

Anonym sa...

7 liter? om du ber snällt kan du använda min Carradice SQR-väska, då har du så att det räcker och blir över (16 liter istället)
http://www.carradice.co.uk/sqr-saddlepacks/sqr-tour.shtml

funkade perfekt när vi cyklade från Kiruna till Mora på landsvägscyklar, 16 mil om dagen boendes på vandrarhem.

Markus F sa...

Tack Fredrik. Men stora väskor gör att man tar med sig för mycket. Jag ska köra light-light. Dessutom har jag mätt, det blir trångt med den väskan på min ram.

Nypan sa...

Jösses vad läckert! Det kan man kalla en tour de Oetzi! Har harvat omkring med bil i dom trakterna. och fick nu ett ruggigt sug efter både korv. öl och berg. Det där med däcken är ju knivigt. Men Vittorias CX däck rullar fint, och pajar "lagom" lätt. Känns mer "smooth" än dom conti och schwalbe jag har testat.

Markus F sa...

Ja, Schwalbedäck är inte så vansinnigt lättrullade. Jag får klura lite. Angående öl så är det inte lika bra som det låter.. Syd-Tyrolens dominerande bryggeri är Forst i Merano, och dom brygger inte enligt Reinheitsgebot. Så den dagliga afterbike-biran är inte bättre än en San Miguel.

Anonym sa...

Kul tur du planerar!
Ser att du funderar på hur många dagar du kan cykla i samma kläder. Vi touringcyklar runt 3 veckor i sträck varje sommar. Vi brukar tvätta cykelkläderna varje kväll (tvål och varmt vatten i handfat när vi bor inomhus). En sommardag svettas då jag så att kläderna blir saltiga nog för att skava dag 2.
Byt till cykelkläder det sista du gör innan du trampar iväg, då gör det inte så mycket om de är lite fuktiga. Börjar dagens rutt i spöregn eller med en stor nedförsbacke (=tar tid innan man blir varm) så ta på ett lager extra kläder.
God tur! (Cykel-)Stina

Markus F sa...

Jodå, tvål och vattentvätt i handfatet varje kväll är ju standard, åtminstone för byxorna.
( när jag, Malin och Johan cyklade 2005 blev handfatet proppfullt)

Ulltröjor kan gå utan tvätt i 4-5 dagar utan luktproblem men till slut blir dom stela.. Och hamnar man i regn med en ulltröja tar det evighter innan den torkar. Bästa sättet är faktiskt att torka den på kroppen, även om den första milen inte är så behaglig.