söndag, april 29, 2007

Äntligen MTB!


Jag tog en liten tur på singlespeeden idag efter alldeles för lång tids frånvaro från skogen. Jag har inte cyklat stig på riktigt sedan i januari (okej, jag fuskade lite med cyclocrossen men det räknas inte) och även den gången var det på en SS och på VM-banan. Nåväl, det var välkända stigar, men ändå så påmindes jag om varför jag älskar att cykla MTB. Varje cyklad meter är annorlunda, och det är ständiga växlingar i tempo och kraftuttag. Jag gillar verkligen att behöva titta på varenda centimeter av marken och planera varje pedalvarv. Att stigarna vid Sicklaskiftet är bäst i Stockholm gjorde ju inte dagen tråkigare heller, jag var på så gott humör att jag till och med gillade Lagomarslets Nimisbygge. Men även om stigarna i södra Stockholm inte kräver några växlar så är det uppenbart att jag måste skaffa växlar till cykeln igen. Så länge jag är hänvisad till SS så kommer jag inte att ha någon lust att cykla längre till skogen än dom 3-4 kilometer jag har hemifrån till Filosofens Grav. Utflykter till Fornstigen, Järvafältet, Roslagsleden och längre turer utefter Sörmlandsleden kommer min lathet att stoppa, så det behövs en växlad MTB.
Så planen nu är att Handjobcykeln ska få nya hjul och drivlina (XT borde funka). Tyvärr så blir det inte Shimanos flip-flop eftersom bromsarna funkar så pass bra så dom vill jag inte byta. Men om jag skaffar en riktig SS-ram så kan jag sätta Magurabromsarna på den hojen..
Javisst. Så får det bli: Min HT blir XC-utrustad med XT/LX med skivor och flip-flopreglage, och så byter jag bara nav till XT på den. Sen kan jag skaffa en SS-ram med excentriskt vevlager...
För övrigt: Armen höll. Det verkar som om jag är återställd från min tennisarm. Det är också en anledning att känna sig väldigt glad.

6 kommentarer:

Johan Andersson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johan Andersson sa...

Gott!
Både enväxlat och flerväxlat är ju nästan ett krav ;o)
Skönt att armen höll med, har haft samma problem men på den inre epikondylen, dvs golfarmbåge och det e ingen höjdare..
Då lär man se dig irra omkring i Sicklaskiftet nu då, härligt!
Gillar även din anledning till en ny ram "så kan jag sätta Magurabromsarna på den hojen" Helt underbart!!
Väl mött i skogen Markus!!

Mickegillarcyklar sa...

Det ÄR mulligt att hoja i skogen! Bara stigen i medvetandet, inget annat.
Kul att höra att armen håller!

Patrik Skolling Möller sa...

Du Markus,om det är bra till helgen så kommer en lövstaride annordnas. Du kommer va ? (Söndag)

//Skogling

Tobbe Arnesson sa...

Har du testet flip-flop? Om inte, gör det först.

Välkommen tillbaka till leran!

Markus F sa...

Jag gillar flip-flop på landsväg, och märkte senast jag var i skogen att jag försökte dra bromshandtagen upp och ner. Tänk på att jag har vant mig vid horisontella flip-flops på mustaschstyret.