söndag, januari 14, 2007

Skivbromsar


Ni som brukar läsa här vet ju att jag länge har velat skaffa en CX-cykel med skivbromsar, och i december så köpte jag ju en Planet X Uncle John som nu ska byggas upp.
( CX förresten, jag tänker ju inte använda den så. Jag vill bara ha en tålig landsvägscykel som funkar i ur och skur och på dåliga vägar. Freeroading om man så vill)
Tyvärr får jag nog vänta lite med hydrauliska skivbromsar, men mekaniska skivor duger nog också. Förresten så tror jag att mekskivor kan ha vissa fördelar på en cykel som ska köras på landsväg. Alla som har sett en hydraulisk broms som ryker efter en lång alpnerfart vet att olja kan ha vissa nackdelar också. Och den där värmen för ju med sig lite andra problem, till exempel vilken framgaffel man väljer. Om bromsen blir varm måste värmen ta vägen nånstans, och kolfiber är en usel värmeledare och jag har ingen lust att utsätta en aluminiumgaffel för temperaturer upp till 140°C. Alltså blev det en stålgaffel, en ganska simpel variant från Cyclecomponents. Så när det var klart (och hjulen bokade, Open Pro fälgar med trekors och XT centerlock-nav) så var det dags att hitta bromsar. Avid har slut på mekbromsar i hela Europa, och Shimanos mekbromsar skulle enligt erfarna rådgivare funka dåligt med STI-reglage. Vad göra?
Hedersmannen Dane Thomas klev snabbt in på arenan och erbjöd mig att bli försökskanin för I.R.D. Dual Bangers.
Jag blev lovad full support och returrätt om jag inte var nöjd, så det var väl inget att diskutera. Släng på bromsarna bara. Att det är vanliga Deorebelägg gör det ju enkelt att hitta reservdelar när dom blir utslitna också.
Vad fan, om Mike Pfaltzgraff på Dirt Rag gillar dom här bromsarna så borde jag också bli nöjd. Han är ingen skitsnackare. Snygga är dom också, oken är vackert XTR-grå och det är otroligt läckra Yokosuna-höljen till wirearna. Förhoppningsvis så blir den här cykeln lika snygg som funktionell. Thomsonstyrstam, Salsastyre, Brooksadel och som avslutning ett par SOMA Everwear-däck. Resten av utrustningen blir 105-växlar och reglage, FSA Megaexo kompaktvevparti och en Ultegra kassett med 27 som största krans. Mitt gamla FSA-styrlager från 2002 hänger med en runda till, nu är det inne på sin fjärde ram.
Kan bli hur bra som helst. Det kanske inte blir perfekt, men det är jag som specar den här cykeln efter hur jag vill cykla och det betyder väldigt mycket. Jag har hunnit skaffa mig så pass många förutfattade meningar om hur jag vill att en cykel ska vara så att jag kan nog inte längre köpa en färdig hoj. Jag skulle bara vilja byta ut saker efter en vecka.

(men nu invänder någon att på MTB så har man inga problem med carbon, aluminium och skivbromsar, varför skulle man ha det på en landsvägshoj? Enkelt. Man bromsar kanske oftare och hårdare på en MTB, men hastigheten är mycket lägre och bromsen används en kortare tid. Hur ofta har man en nerförsbacke som består av 20 km grusväg när man cyklar MTB? Och ta en titt på en dämpad framgaffel. Hur mycket material finns det inte som värmen kan fördelas i? Dessutom har man större kontaktyta på däcken och mer kontroll genom dämpningen, så man kan bromsa på ett helt annat sätt.)

8 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Lyx att få agera testchaufför för sådana finsaker.. Den där hojpan kommer bli überbra.... Och vädret är ju som gjort för en sådan "bastard" ;o)

Markus F sa...

Lyxigt.. jag vet inte. Jag betalar faktiskt för bromsarna. Det skulle aldrig falla mig in att snylta på mina vänner.
Om bromsarna inte är bra så går köpet tillbaka och jag får börja leta efter några Avid från Ful-Britannien.

Rikard sa...

Jag hittade en review från bikemag på bromsarna:
http://bikemag.com/gear/081705_IRD/

Det blir nog skitfint det där. Men shimanos nya mekaniska ok kommer att funka med stireglage.

Sen undrar jag varför dui har en dura acekassett? Är det för att fylla upp titankvoten?

Markus F sa...

Dura-Ace kassetten är köpt billigt från ful-Genève. Förresten har jag hämtat ut gafflen nu. För att vara en fulgaffel som är tung är den ganska snygg och lätt. Producent är QBP, ägaren till Surly. Kolla upp QBP. dom verkar som goda människor.

Rikard sa...

QBP är väl quality bike parts? Det är väl cykelvärldens motsvarighet till elfa?

Johan Andersson sa...

Allt mellan sadel och däck?

Anonym sa...

Jag som trodde det var en Ultegra-kassett jag sålde. Det var iallafall det jag köpte när det begav sig :)

Nåja, skönt att den kom fram iallafall.

Markus F sa...

Ja visst jävlar.Det går ju inte att hålla reda på alla olika Shimanogrupper. Jag blandar alltid ihop Ultegra och DA. Varför kan dom inte kalla dom för 105, 110 och 115?