tisdag, januari 02, 2007

Min försäkring gäller inte för tävlingar med licens


Min vän Phil och jag satt och drack öl en kväll innan jul och funderade lite på hur det är i stora världen, och kom på att i alla länder vi känner till så finns det en organisation som ser till cyklisters intressen när det inte är tävling. CTC, ADFC, Syklistenes Landsforening osv. Organisationer där fokus är på cykling som rekreation, transport och pendling istället för träning och tävling. Starka och respekterade sammanslutningar som jobbar aktivt med trafikfrågor och turism. Den svenska motsvarigheten måste då rimligtvis vara Cykelfrämjandet, vilket vi mest tyckte var underhållande. Cykelfrämjandet associeras ju främst med kulturtanter med cykelkorg och skäggubbar med hängslen.. Vad kunde vi ha gemensamt med dom? Phil menade dock att det fanns en viss poäng med Cykelfrämjandet, så några dagar senare kollade jag in deras hemsida. Visst, det var inte det roligaste jag har sett. Men när jag läste Cykelfrämjandets 11-punktsprogram så kunde jag hålla med om allt som stod skrivet, och eftersom jag hellre deltar än gnäller så var det väl inte så mycket att göra. Dessutom så visade det sig att det ingick en cykeloycksfallsförsäkring i medlemsskapet, och villkoren verkade väldigt bra. Tandskador ingick till exempel. Mulligt. Men försäkringen gäller inte på tävlingar.. Jag får väl i fortsättningen avstå från att delta i i sanktionerade tävlingar .
Men cykelkorg och skägg tänker jag inte skaffa..

9 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Cykelfrämjandet here I come... Försäkringar som inte gäller på tävlingar duger gott åt lilla mig med.

Markus F sa...

Dessutom så är du väl redan försäkrad på tävling och organiserad träning genom ditt medlemsskap i en cykelklubb, så nu blir du helgarderad.

Mickegillarcyklar sa...

Cykelkorgar till trots, en anmälan om medlemskap är inskickad.
Programmet är ju helvettigt, varenda svensk cyklist borde vara med. Tack för att du uppmärksammade mig på cf Markus!

Anonym sa...

man är försäkrad på tävling genom licensen, antingen helårslicens eller engångslicens, inte genom medlemskap i klubb. du behöver inte vara medlem i en klubb för att lösa engångslicens. rätt ska vara rätt.

Markus F sa...

OK Fredrik, du har säkert fullständigt rätt. När det gäller idrottsbyråkrati så har du bättre koll än vad jag någonsin hade tänkt skaffa mig. Jag hade inte tänkt lösa någon licens heller. Men det var bra att du påpekade det, många tror nog som jag att medlemsskap i en förening automatiskt ger försäkringskydd.

I vilket fall som helst så är CF´s försäkring väldigt bra, just för att den skyddar alla sorter av friåkare. Tänk bara på alla som deltar i Åre Mountain Mayhem.

Anonym sa...

fredrikw said...

nä nä, du kommer snart att veta mycket mer än jag vet, du kommer inte undan. men CF:s försäkring var ju riktigt bra måste jag säga, även om jag nog aldrig kommer att åka upp till Åre under den där sportlovsveckan du pratar om...

Markus F sa...

Nä, jag tänkte inte heller åka till Åre. Jag semestrar bara i EMU-länder.

Johan Andersson sa...

Ansökan skickad.. Grymt bra att du tog upp detta Markus..

Spårvägen är jag bara med i för att få lite fler människor att cykla med, känns bra med lite mångfald men tävlingar har jag testat på och det var inte riktigt min grej... Ska dock köra Lida och Mörksuggan i år, men det e mest för att vi är ett gäng som åker till Rättvik. Sen blir det DbP med barnkärra hade jag tänkt mig och lite andra rejs som inte SCF har något att göra med... Jäklar vilken lång utredninge detta blev ;o)

Markus F sa...

En sak jag har funderat över är varför vissa mtb-åkare är så bestämda på att det behövs en separat organisation för att ta tillvara skogscyklisternas intressen. Jag köper stenhårt att den som tävlar har vissa fördelar av att vara med i SCF och att den som tar bilen till sin singletrack mer känner gemenskap med Friluftsfrämjandet, men själv känner jag mig inte ett dugg annorlunda vare sig jag cyklar på landsväg, stig eller grusväg. Faktum är att jag ganska ofta gör alla tre sakerna under samma tur, eftersom jag räknar vägen till stigen som en del av min upplevelse. Underlaget där jag cyklar förändras, men jag är ju fortfarande samma person. Om jag som cyklist har rätt att cykla rekreativt på en grusväg, varför har jag inte rätt att fortsätta cykla där grusvägen tar slut och övergår i stig? Förvandlas jag till en AM-cyklist så fort gruset upphör och trädrötterna börjar? Krymper mina baggyshorts och blir till lycra om jag kommer ut på asfalt?
Växer det fram en pakethållare på cykeln automatiskt om jag cyklar genom stan? Är inte trafiksituationen i södra Stockholm viktig för mig som vill cykla i Hellas? Är inte cykelförbud i Hellas viktigt för den som vill ta sin cykel med barnssits och bada i sjöarna med sitt barn?
Mina vänner, jag är cyklist. Inte grum freerider eller LVG-svetto.Den som vill definiera sig på det viset får gärna göra det. För mig är dock begreppet cykling något alldeles för stort för att inskränkas till tävling eller "fritidsysselsättning".