onsdag, januari 17, 2007

Kära cykelkamrater



Jag har inget speciellt att skriva om idag, så jag tänkte ta tillfället i akt att be om lite synpunkter på Babylon By Bike trots att det är emot mina principer. Jag har plockat tillbaka räknaren som försvann när jag uppgraderade bloggerprogramvaran i december. 8335 besök eller nåt hade det varit fram till december -06( 10 månader), och jag har väl missat en månad nu. Men nu är det fixat igen och jag kan hålla koll på er. Hej Kungälv, hallå Cern och Uppsala! Det är faktiskt riktigt kul att så många läser.

I och med att jag uppgraderade programvaran så märkte jag att på laptop och med IE för XP så blir själva texten Babylon By Bike i headern här uppe lite underligt, det ser ut som korsstygn. Inte för att det gör något, korsstygn är helt okej. Men det kunde vara bra att få lite feedback, det är möjligt att någon annan webläsare tolkar om texten till hebreeiska och det vore inte lyckat. Hur är läsbarheten med typsnittet och färgerna? Berätta!

Jag har plockat bort Google och Amazonannonserna också. Det kändes trist att vara reklamplats, och jag var luspank när jag langade in dom och behövde varje öre. Det närmaste reklam som kommer att komma upp här är länkar till företag jag gillar, och det sker alltid utan motprestation. Ingen kan köpa plats här.
(jo, kanske att jag lägger en länk till Amazon om jag läser en bra bok. Kanske. Mina Amazonräkningar brukar vara ganska kraftiga. Men det är det jag prioriterar. Cyklar, böcker, skivor och filmer. Livets nödtorft)

En annan kul sak är att det börjar dyka upp flera svenska cykelbloggar. Senast såg jag att Liza Ljung hade länkat hit, men flera av mina vänner (eller folk som känns som vänner trots att jag aldrig har träffat dom) har börjat blogga. Jag försöker att lägga upp länkar så snart jag blir varse era bloggar, så om jag missar någon så säg till.
Förresten kan någon gärna få ta på sig att sammanställa en bra lista på svenska cykelbloggar. Jag har några här bredvid, men försöker att hålla det till folk jag känner eller gillar jättemycket. Någon annan får gärna sätta upp en utförligare lista på sin egen sida så länkar jag.
Någon borde göra något.

Sen har jag en fråga till som jag egentligen inte vill ha svar på, men i allafall: Jag har ju en liten bild som illustration till varje text. Det behöver inte vara en bra bild, men ändå så vill jag att det är något som tillför något till texten eller är kul för ögonen. Hur ska bilderna vara? Tänk på att den här bloggen handlar om text. Jag skriver hellre tusen ord än har med en bra bild, så det är bara illustrationer. Titta på Eddy Merkcx-bilden härovanför och titta på bilden från den 10 januari. Vilken föredrar ni?
Eller ska den se ut så här?
Jag skiter ganska mycket i grafisk formgivning och bilder, men är det inte snyggt och lättläst så blir det inte bra. Det finns tillräckligt många som har bra bilder att visa upp, jag är bara intresserad av att visa bilder som förstärker texten. Eddy Merkcx är aldrig fel. Kanske ska köra ett tema på "hur många sätt kan man photoshoppa en EddyMerkcxbild"?
(jag gillar serietidningsutseendet på den översta, kanske ska gå på detsom grafisk profil?)

Nåja, kram. Och förresten så var titanramen från TiArrow jättetrevlig. Det som kändes underligt var att den alltid blev varm när man tog i ramen. Jag var tvungen att fundera en bra stund innan jag fattade hur det låg till, aluminium och stål leder också värme bra så det borde inte vara särskilt stor skillnad. Men till slut förstod jag. Det handlar ju naturligtvis om att rören är så tunna att kroppsvärmen väldigt snabbt sprider sig i ramen. Med mindre material så blir röret varmt på en gång när man tar i det.. Mulligt.

Edit: Jag hade ju tvärfel om värmeledning. Titan leder värme sämre än stål och alu, och det är ju därför den bit jag tar på känns varm. Min kroppsvärme leds ju inte bort på samma vis.

5 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Tjenis!

Först och främst när det gäller bilder så är det trevligt med en liten bild till texten. Personligen gillar jag den undre (warholvarianten) Mercxxbilden bäst.

När det gäller innehållet tycker jag att du skriver riktigt bra texter. Dom fångar iaf mitt intresse varje gång. Lite lagom cyniska/elaka men även uppmuntrande beroende på ämne. Jag gillar upplägget skarpt, ändra inget för min skull!!

Annonserna har jag inte ens märkt av så dom gjorde nog inget större intryck på mig.

Anonym sa...

För mig, som iof har uråldrig variant på både windows och IE så blir det korstygn och skrivmaskinstypsnitt. Det är ganska trevligt också, lite punkigt.
Du skriver ju så bra och intressant så att det nästan är tråkigt att det inte skrivs oftare. För min del tycker jag att du borde skriva mer om musik och andra populärkulturella fenomen också om du vill och har tid. Det går ju alltid att hitta en cykelanknytning.

Markus F sa...

Seabastina, det finns massvis med folk som är bra på att skriva om musik och populärkultur. Om jag lyckas få till kopplingen med cykling så kommer det att stå här också.

Markus F sa...

Förlåt felstavningen.

Markus F sa...

Jag kom på att den där bilden på Eddy som ser ut som om den är fotokopierad ger en väldigt trevlig "Telexad efterlysning av misstänkt terrorist-look". Det, och Gazzetto della Sport-rosa vore ju optimalt.