lördag, februari 02, 2008

Allroundcykel?


Ja, vi tar väl en bild från i somras för att illustrera dom tankar jag har om allroundcyklar.
Först och främst så är det ju så att det inte finns någon cykel som kan vara bra på allt. Det är en omöjlighet. Cyklar är antingen kompromisser eller superspecialiserade. Dom cyklar som är bäst på det dom är gjorda för är usla så fort det kommer till någon annan form av användning. Som exempel kan vi ju ta trackfixies eller DH-slädar. Men jag har under några år försökt hitta en "allrounder" som ska fungera till allt, med olika resultat (och kul resultat också. Även om cykeln inte är perfekt betyder det inte att den är oduglig. Det är tvärtom väldigt intressant att dra lärdomar typ " om jag hade kunnat ha större däck i min ram hade den här stigen varit fantastisk" ,"cantibromsar suger verkligen hästballe i tre timmars ösregn , " om man byter riserstyret mot ett rakt får man plats med en styrväska", eller
"dämpade framgafflar ska ha lockout om man ska cykla 30 km asfalt med konstant stigning").
Det är liksom vägen som är målet på nåt vis. Det är flera hojar som har fått vara kandidater i min "allrounder"-tävling.
Cannondale T800 till exempel. Jag älskade den cykeln och skulle gladeligen köpt en ny istället för den som vart stulen 2004 om inte Cannondale hade förfuskat modellen så enormt numera. Kona Jake var mycket rolig att cykla på men hade risiga komponenter och tåöverlapp som störde och inte ordentlig plats för stänkor.
Surly Longhaul Trucker fortsätter att vara en älsklingscykel, och 559-hjulen gör att den klarar skog och stig och är lätthanterlig trots sin långa hjulbas . Men den är snigelseg i uppförsbackar.
Planet X Kaffenback hade varit utmärkt om den hade klarat bredare däck.
En vackertväder-cykel .
Förra året trodde jag att jag nått fram efter bygget av Uncle John-cykeln. En cykel för kreditkortstouring på grus och stig.
Men det hade jag inte. Jag nådde bara nästan fram.
Det är inget tåöverlapp trots att det är 622-hjul, men den är svårstyrd på stig. Och den har inte plats för feta däck och stänkskärmar. Kompaktvevparti och vid kassett räcker inte heller till. Fast skivbromsar fick jag till.

Så specifikationen är numera:
559-hjul
Plats för feta däck
Lödda öron för stänkor och pakethållare
Skivbromsar
MTB-utväxling
Brett bockstyre med flare
Långt topprör men låg standover
Långa kedjestag men gärna sadeln långt bak

Jag fortsätter att leta.

19 kommentarer:

Rikard sa...

vad är det som gör din lht så seg i uppförsbackarna? annars låter det som en sådan med skivbromsar skulle vara din melodi. kanske en a2z-adapter och en annan gaffel? Det finns sådant i högarna om du vill testa dig fram lite.

Vis av egen erfarenhet vet jag dock att det där med skivromsar och skärmar/pakethållare kräver sina kompromisser det också, men det går att ordna om man verkligen vill.

Markus F sa...

Troligtvis är det LHT´s extremt långa kedjestag som gör den slö. Det är lite bökigt på singletrack också. Men det kan jag faktiskt leva med. En LHT med skivbromsar vore den perfekta cykeln. Kanske.

Markus F sa...

Jo just det: Det finns två ramar som borde passa perfekt. Jag överlåter åt er att lista ut vilka jag tänker på.

Anonym sa...

Du skrev det själv. Det finns inte någon allroundcykel. Jag menar, hur kul är det att köra bockstyre och stel framgaffel i skogen? Säg heller inte att det känns lockande med en DH-släde å asfalt!

Vissa grejor går faktiskt inte att kompromissa med.....

Du måste köpa fler cyklar, Markus! ;-)

Markus F sa...

Jag behöver inte fler cyklar.
Jag behöver bättre cyklar.
En allroundcykel kan inte vara bra på allt, men man kan ju försöka skapa den bästa allroundern.

Tobbe Arnesson sa...

Jag har ju försökt mig på det här med allround MTB, men det är bara att inse. Det funkar inte.

Så nu tänker jag skaffa en av varje istället.

5" FS har jag ju sedan länge och en grusvägstouringhoj. På väggen hänger en lyxplast-lvg och väntar på komponenter. En DH-släde samt en helstel 29er SS är beställda.

En fixie för "åka ned på stan' och ta en fika" har påbörjats.

Å så har jag ju en enhjuling också. ;)

Håller man dem bara rejält åtskilda i användningsområde tror jag inte man behöver fundera vilken man ska ta eller ångra sitt val väl på sadeln. Det är väl SS 29er och 5" FS som överlappar lite men där får valet avgöras om man känner för fikacykling eller ta ut sig blå när man inte kan bestämma sig.

- Hur många cyklar ska du ha!?
- En. Av varje.

Markus F sa...

Nä visst. Det går inte att hitta en cykel som är bra på allt.
Bara det där med touring förresten...
Jag vägrar ju tält och sovsäck, så min hoj behöver ju inte ha plats för enorma packväskor både bak och fram. Alltså vore det ju dumt att skaffa en hoj där konstruktören har lagt ner tid på att cykeln ska uppföra sig väl med lowriders, backrollers, tält, vattendunkar och eventuellt en BOB-trailer på släp. Nån sån cykel behöver jag inte.

Men man kan kanske hitta en cykel som fungerar till mycket? Man får ju offra två saker:
1- Snabbhet på asfalt
2- Komfort och fart på singletrack

Daner sa...

Gunnar Rock Tour

http://www.gunnarbikes.com/rocktour.php

WTB dirt drop styre som jag har på min Ibis
Avid BB7 bromsar
Tubus Carry Ti packethållare

Markus F sa...

Dane, det där är fusk. Du vet mycket väl att en Rock Tour var med bland kandidaterna redan 2004. Jag hade sparat buntar med tusenlappar om jag köpt den redan då.

Nå, vilken är den andra ramen?

Daner sa...

Just nu kommer jag inte på någon annan produktion 26" MTB med långa kedjestag, skivbromsfäste, braze-ons för packethållare, reducerade stål rör och sloping top tube.

Rikard sa...

Inbred? speciellt originalinbred som var gjord för vettig gaffellängd.

Daner sa...

Denna Inbred har nästan samma kedjestagslängd som en Handjob och väger mer. Nästan lika mycket som en naken LHT. Nej, det måste vara en annan...

Anonym sa...

Singular Peregrine faller på hjulstorleken

http://www.singularcycles.blogspot.com/

http://www.singularcycles.com/bikes.htm

Markus F sa...

En SS är ju inte heller optimal som allround..

Anonym sa...

men den är ju möjlig att bygga upp med växlar, antingen vanliga eller rohloff

Markus F sa...

Som sagt, Singular har fel hjulstorlek. Och jag har för mig att snubben som gör Singular avstår från att göra sina hojar i små ramstorlekar just för att han tycker att det blir fel geometri med små ramar och 29"-hjul.

Och angående Rohloff:Det känns trist att skaffa ett sånt avancerat nav och sen ändå behöva ha en kedjespännare. Nu blir det väl ändå så på Big Dummyn, men Rohloff/excentriskt vevlager tror jag är det ideala. Dessutom gör ju Rohloffväxlar att man får mer plats på styret för lampor, GPS, styrväskor, ringklockor, cykeldator och all annan skit man behöver på långtur.
(hint hint)

Daner sa...

http://www.thorncycles.co.uk/rohloffexp.html

Daner sa...

Eller en sådan: http://www.thorncycles.co.uk/ravensterling.html

Med WTB Dirt Drops, Salsa Bell Lap el dyl.

Markus F sa...

Av någon anledning hade jag på känn att Dane skulle vara först med att gissa rätt.