fredag, februari 01, 2008

Konservativ?



Dane tror att jag håller på att blir Sveriges svar på Grant Petersen.
Jag har alltid varit skeptisk till Tolkieninfluenser (han har ju döpt företaget och minst två cykelmodeller efter namn i Sagan om ringen!) men kan i vissa fall inte annat än att hålla med:

-I don’t mind races, or racers, but I sure do mind the influence that racing has on equipment and riding attitudes. It seems like a big trick, to me. You flash it up and make it popular so you can fool new riders into going down this path of pain and not-fast-enoughness, and once you get them there, you assure them that they can go faster if only they ride your $800 wheels or the two-pound frame or chug the squeeze-gel you provide them. It’s like you’ve captured them like slaves, and now they’re serving you and can’t escape, and meanwhile, they’re missing out on the best kind of riding, which is just riding without comparing yourself to racers or wishing you were something you’re not, or not as good as you want to be.

Grant Petersen har ju profilerat sig som en "det var bättre förr"-kille som letar upp gamla konstruktioner och som vägrar att godta moderna saker som A-headset på styrstammar eller skivbromsar, men som samtidigt har påpekat att bra saker alltid kommer att vara bra saker och som har haft en sund skepticism mot trender och mode.

Och en ny titt på Rivendell Bicycles hemsida (som har blivit klart bättre sen jag senast avfärdade G.P. som en retrosurgubbe) visar klart att vi delar en gemensam ideologi.
Bivax och ullfett som cykelsmörjmedel är ju så BBB att jag inte ens kunde ha kommit på det själv!
Dessutom säljer dom en sydväst från Grundéns som cykelkläder. Alltså, när jag var och fiskade hummer utanför Smögen i höstas hade den skeppare vi var ute med Grundénsställ på sig...

Och sen... Jag har ju funderat en tid över varför mina skor som används till cykling ska vara några stinkande stenhårda plastprylar som inte går att gå med på plan mark. Faktum är att min pedalteknik har blivit mycket bättre sedan jag började pendla med plattpedaler. På MTB använder jag Shimano 647 som gör att jag kan klicka ur och flytta foten på pedalen när det behövs. Jag har tänkt på att säga adjö till SPD länge. Men det visar sig att den gode Grant redan har tänkt på det också: Shoes Ruse.
Varför cykla i obekväma plastskor när det egentligen inte tillför något? Klart som fan att sulan måste vara stenhård när all kraft ska koncentreras till en kloss på 30x35mm under foten...
Tack. Min nästa alp-överkrossning ska få ske med skor som passar en gentleman.

Sen var det ju det här med strumpor:
-I like the idea of wearing socks whose fabric and technology haven't changed ten percent in a thousand years, and my feet don't suffer for it. My all-wool sox get me through everything I ever do with them, and I always do everything I do with them.

Alltså, jag är med på hela resonemanget där också. Men jag vägrar att köpa en cykel som heter Legolas. Det räcker gott och väl med att jag för fyra år sedan föll för en stålram som heter "Runka av" om man översätter det till konungens svenska. Det är tillräckligt skämmigt.







7 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Tänk dig att runka av Legolas, mmm...

Förresten var jag på jakt efter bivax på Bornholm i somras. Vi behövde vaxa tråden när vi skulle sy ihop seglen igen efter den något stormiga färden från Visby (tre av fem segel blåste sönder). Det är svårt att hitta bivax men omöjligt att hitta färdigvaxad segeldukstråd. Folk handsyr inte segel längre...

Markus F sa...

Jag ska starta ett eget cykelföretag och döpa det till Törnrosdalen. Värstingramen ska få heta Tengil...

Daner sa...

Inte Katla eller Karm?

Markus F sa...

Tengil=XC racing top of the line. Allt ska vara i svart carbon.
Sen blir det två billigare XC modeller som heter Vedur och Kader.

Katla blir DH-modellen.
Karm=FR

Daner sa...

CX-modeller borde heta Stridsluren, eller hur?

Sebastian sa...

24-tummaren Jonathan och 20-tummaren Skorpan. Det blir fint.
Det är klart att du är en retrosurgubbe Markus. SPD har massa fördelar.

Markus F sa...

Nä, Skorpan ska va en rullstol.

Angående SPD så finns det en jättefördel, och det är att kunna lyfta pedalerna bakåt när det är trångt i skogen eller man behöver ändra balansen. Det gillar jag.