måndag, december 31, 2007

Typ gott nytt år alltså..


Jag borde ha skrivit en "Årets lista" till Happy MTB... men både motivationen och tiden tog slut.
Och jag borde definitivt ha skrivit en årskrönika här på BBB. Men som sagt, det finns inte tid.

Det blir bara en kort sammanfattning: Jag skaffade en landsvägscykel med skivbromsar. Jag hade inte tid med mina vänner. Jag cyklade i Alperna. Jag fick lunginflammation. Jag hade inte tid med mina vänner. Tour de France var värdelöst. Jag köpte en jävla massa grejer. Jag byggde om (lät bygga om) min MTB till en fivespeed. Jag hade inte tid med mina vänner. Min osunda fixering vid handgjorda skor och måttsydda skjortor blev bara värre.

Årets bästa öl var Sierra Nevada Pale Ale, tätt följt av Anchor Brewing Co. Liberty Ale och Oppigårdens Slåtteröl. Signaturen "Nypan" kommer att få en faktura på de merkostnader jag har haft efter alla tips om finöl.

Årets hitlåt var "Pokerkväll i Vårby Gård" med Florence Valentin och på andra platsen kom "Allt som är ditt" med Säkert.

Årets utmärkelse för "waste of time" går till Fejsbok, och årets "Auld lang syne" går till Sånger från nedre botten. Årets "jag borde träffat dig oftare" går till Tobbe Arnesson.

Utmärkelsen för årets "Jernmann" delas mellan Jonas Larsson och Johan Mölleborn, men hade inte Mölle haft en bebis hade Larsson fått andraplatsen.

Årets julklapp var Antons Trikefixie som dök upp två veckor innan julafton.

Årets utmärkelse för "Loyal services far beyond the call of duty " går till Phil McNaughton.

Årets cykel borde ha blivit Surlys Big Dummy, men den får vänta till nästa år. Så Antons Fixietrike får den utmärkelsen också.

Årets uppförsbacke blir återigen vägen från Waidbruck till Ortisei. Den är fruktansvärd trots att det var tredje gången jag cyklade samma sträcka. Jag hatar den vägen och fattar inte att jag envisas.

Årets singletrack var en fin stig mellan Passo Sella och Val Gardena som jag hamnade på när jag insåg att jag var uttråkad på att cykla landsväg. Ganska spännande att köra med bockstyre och stel gaffel när andra cyklister körde heldämpat. Jag var dock glad för skivbromsarna, det var inte mycket kvar av klossarna när jag kom ner till dalen.

Årets Hamlet får väl bli Rasmussen. Det är länge sedan en dansk prins sörjde så mycket över att förlora sitt kungarike.

Titeln "Årets hycklare" får väl gå till alla som känner sig kränkta över att det förkommer doping inom cykling... Bespara mig er moralpanik. Ni ville inte veta, erkänn det istället för att stå och vara indignerade. Till alla som skriker om doping vill jag bara fråga: Hade du gjort annorlunda i samma situation?

Årets "Missbruk av varumärke" går traditionsenligt till Gore Bikewear för handskar som bara håller en halv säsong innan dom faller i bitar. Utmärkelsen "Årets godtrogna dumhuvud" går till mig själv som tror att Gore Bikewear har bättrat sig sedan förra året.

Utmärkelsen "Årets vänner" går ju naturligtivis till alla er som har brytt sig om att läsa här under året... tack!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du fick ihop en bra lista endå... Att orera om allt möjligt när det går att sammafatta allt så kort och koncist ! Gott nytt år / T :-)

Nypan sa...

Det blev ju en riktigt bra lista ändå Markus!
Jag har dessvärre ingen fakturaadress, men är övertygad om att mins små öltips ändå gjort dig till en lyckligare människa, åtminstone när det gäller öl :-)

Gott nytt år!

/Nypan

Johan Andersson sa...

Tack för den listan Markus!

Se till att få mer tid för dina vänner under 2008!

Vi ses i en skog nära oss alla..

Johan Mölleborn sa...

Bra lista Markus. Det känns alltid lite konstigt att summera ett helt år i ett inlägg. Men du fixade det galant.
Tack för Jernmannen. :)
/Johan

Sebastian sa...

Bra lista! Förresten, du kommer väl ner till cykelfilmfestivalen i Götelabörg?

Sånger från nedre botten sa...

Intressant med den skotska kopplingen. Jag placerade dig på en cykel runt Skottland igår...

"They wad me hals with hude and hutt,
Quhyle I wes riche and had anewch, About me friendis anew I gatt, Rycht blythlie on me thay lewch: Bot now they mak it wondir tewch,
And lattis me stand befoir the yett:
Thairfoir this warld is very frewch,
And auld kyndnes is quyt foryett."

One Love!

Markus F sa...

Jonas, du får nog översätta det där... Jag känner max två personer som skulle klara av att tolka.


Sebastian: VA? Ja, det vore ju en mycket vettig anledning till att ta sig till Ankeborg. Men info tack!

Tobbe Arnesson sa...

Jag vinkade till ditt hus igår när jag körde förbi. Jag får helt enkelt gå och ringa på dörren nästa gång jag är i Årsta. ;)

*kram*

Sånger från nedre botten sa...

Vassego:

De vadade min hals med hud och hutt
Kyla, jag var rik och hade annars
runt mig nya vänner fått
ryktet blödig om mig de lade
Men nu de undrar gör
Och grabbarna med mig står än
Därför denna värld är fräsch
Och gammal vänskap lever än

Jag skulle inte ta gift på översättningen eftersom att jag skrev vad det ser ut att stå om använder fantasin ;-). Men raderna är tydligen föregångare till Burns text.

Hjalti sa...

Nice Jersey.

Anonym sa...

Hade ju inte tid med dig heller 2007, så kärleken är besvarad. Puss, M.

Anonym sa...

Tack Markus för Schveriges bästa blogg om cykling och framförallt om allt som hör till!

Markus F sa...

Tack snälla Kaj för dina fina ord!