torsdag, december 13, 2007

CP-cykel



Månge av er som läser här har träffat min yngste son Anton. Anton är CP, så det har varit lite bök med att hitta en cykel som funkar för honom. När han var liten så hade jag barnsits, och en gång i tiden hade jag till och med en tandem med barnsits bak och storebror Calle som stoker. Vi hade helmysigt, men Anton har växt och hans trehjuling med 8-tumshjul var inte bara för liten, den var trasig. En bra arbetsterapeut på Barnhabiliteringen förstod att det skulle vara viktigt för Anton med en fungerande cykel. och skrev ut en Skeppshult-trike åt Anton.



Lyckan var stor på testfärden. Vi hade skitkul! Men Anton var helt slutkörd efteråt. Han har aldrig färdats så snabbt tidigare för egen maskin. Tänk dig själv, hur kul tycker du att det är att cykla? Tänk om du fick uppleva den känslan för första gången igen!

Leftside drive. Ja, det är en fixie. Arbetsterapeuten ville att det skulle vara rullbroms bak, men jag argumenterade emot. Jag vill inte att cykeln ska stoppa om Anton råkar trampa åt fel håll. Nu driver pedalerna Antons fötter i rätt rörelse istället, och det går att backa denna väldigt stora cykel. (jag har tidigare märkt hur rullbromsnav ställer till problem för spastiska ben)
Så nu vet ni. Fixies är alltså handikapphjälpmedel.
Anton hade inga problem med att hålla emot när det behövdes.



Tyskt touringstyre för att få många ställen att hålla händerna på. Bakåtriktat dessutom för bästa "fixiweirdo" stuket. Går väl dessutom att ställa in på tusen olika sätt.
Frambromsen har parkeringsläge, vilket är väldigt bra vid av och påstigning. Sadeln är en "Bananlimpa" av värsta modell... hindrar från att glida framåt, men vi ska i allafall testa med att sätta dit en Brooks för att se om det funkar.

19 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Den där första gångenkänslan är ju helt fantastisk. Och att se sitt barn lycklig toppar allt.

Nypan sa...

Vilken härlig känsla det måste vara för Anton. Min grannes grabb, Johan, är 18 år, och föddes med en hjärnskada som uppstod i samband med förlossning eller vid kuvöstiden. Därför kommer han aldrig kunna klara sig själv, eller ens cykla. Han kan säkert hålla balansen, men han förstår ju inte vad som händer om man cyklar rakt ut i vägen. Jag brukar låta honom sitta på min räser som står på trainern. Johan tok-kör och är skitlycklig då. Cykling gör människor lyckliga.

/Nypan

Tobbe Arnesson sa...

GRUMT!

Grattis Anton!

Markus F sa...

Nypan, visa det här för Johans päron.
Berätta dessutom att det finns trehjuliga cyklar där man sitter två bredvid varandra. Perfekt för den som behöver styrhjälp men som kan trampa själv.

Sånger från nedre botten sa...

Kul! Hälsa Anton.

Hrmmpf. Så var det där med listan...

Anonym sa...

Anton goes fixed!

Jag väntar fortfarande på Antons tävling.

Mickegillarcyklar sa...

Så totalgrumt! Jag är glad för Antons skull. Och för dig som fick vara med och dela glädjen. Grattis Anton.

Rikard sa...

Hur bra som helst ju. Fick ni altså skeppshult att bygga en fixietrike eller har spoke moddat den?

Anonym sa...

Helt underbart, alla ska kunna cykla ! :-)

Markus F sa...

Rikard. jag vet faktiskt inte om cykeln kom "stock" från Skeppshult eller om Hjälpmedelscentralen moddade drivlinan. HMC hjälpte dock till med sitsen och höftstödet. Phil var med som "advisor" vid utprovningen men då var det mest fråga om att kolla sittställning. Men nu har vi råmaterialet, hade dom envisats med rullbroms hade Phil fixerat hojen senare i allfall. Hjul, vevar och BB kan nog behöva kollas och kanske moderniseras. Anton beställde ju en "bike" av Phil redan förra vintern, och vi hade planer på en trike från Longstaff om inte den här beställningen hade gått igenom.

(med tanke på nivån hos HMC´s tekniker så tror jag nog att cykeln kom "fixed och färdig" från Skeppshult.)

Markus F sa...

Vid en närmare titt i Skepsshults katalog så visar det sig att dom faktiskt gör "fixietrikes" med hjulstorlekarna 12", 16" och 20". så det var kanske inget problem för fabriken att slänga på samma drivlina på Antons 24".

Sebastian sa...

Fixie är väl standard på trehjulingar?
Det där ser övergrumt ut. Efter vad jag har sett av den gamla cykeln verkar det vara en rejäl förbättring och mycket mer riktig cykel över den här. Jag räknar med att Anton kommer ta hem alla fixiesprints nästa sommar?

Johan Mölleborn sa...

Grattis Anton! Nu kan han skjutsa pappa fram och tillbaka till Hjälmaren också.
/J

Anonym sa...

... om inte annat så iallafall hämta hem pappa när han inte hittar hem från Hjälmaren.

Anonym sa...

Grattis Anton. Man blir fri av att kunna ta sig runt med cykel.
/STEFAN

Markus F sa...

Tack Stefan. Vi spottade för övrigt din cykel idag när vi köpte julgran.

Markus Lindholm sa...

Kanonbra!

Skeppshult kan nog knåpa ihop det mesta i hjulväg. Det vanliga är nog de 3 och 7-växlade nexusnaven men då blir det inte fixed.

Hjälpmedelscentralen här i Bromma vet jag har hjälpt många att få en trehjuling.

Anonym sa...

Grattis till Anton! Jag har faktiskt tänkt på honom sedan jag var hemma hos dig i februari. Har funderat på om det blev en cykel till Anton, och det blev det ju! Du är en bra pappa, Markus:-)

Anonym sa...

Johan S, skrev ovanstående...