fredag, december 07, 2007

Klädsnobberi igen. Chukkaboots den här gången.



Okej, det ska erkännas. Jag är en klädsnobb. Men jag är fullständigt ointresserad av mode och jag bryr mig inte om att det ska vara några speciella märken. Däremot bestämde jag mig för cirka 25 år sedan hur jag ville gå klädd, och jag har avvikit väldigt lite från det sen dess. Hittar jag kläder som passar in på min specifikation köper jag dom. Rätt snitt och rätt material regerar. Clarks ökenkängor är ett bra exempel. En designklassiker som har hållit ställningarna i 50 år. Fast dom dojorna har ett allvarligt fel. En mjuk rågummisula kanske är bra i öknen, men den är omöjlig att byta ut när den blir sliten och dessutom har Clarks den dåliga smaken att ibland använda syntetinnerfoder. Nä, bättre att gå tillbaka till originalet före originalet, som precis som många andra bra produkter härstammar från den brittiska militären. Chukka boots är nämligen ridkängor (chukka är en 7 minutersperiod i hästpolomatcher). Och det finns ett flertal företag som tillhandahåller klassiska brittiska skor på nätet. Shipton & Heneaghe till exempel. Precis vad jag ville ha.
Så det var med en viss upphetsning jag inväntade mitt paket, men resultatet är väldigt över förväntan. Så här ska skor vara. Riktiga herrkängor. Handsydda utan barnarbete.
Så jävla fina skor...
Och dom klarar ju alla punkterna på min kravlista. Om svaret är ja på en av punkterna köper jag. Om alla punkter är OK så har det funnits på min inköpslista i flera år. Så här ser listan ut:
* har det här plagget burits av brittisk militär?
* är det här plagget av naturmaterial?
* skulle Suggs i Madness ha köpt det här plagget?
* är designen minst 40 år gammal och still going strong?

Så jag må vara konservativ. Men jag är snygg. Och det finns ingen som helst anledning att leta efter herrmodetips på manolo.se, Babylon by bike täcker även in det området. Nu vet ni det.


(Edit: en annan bra referens är ju alltid Michael Caine.. Om du kan tänka dig Michael Caine i dom skor du vill ha är dom godkända, se "Get Carter" om du är tveksam)

8 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jag börjar tro att vi är mer lika än jag har trott innan Inte bara Hammarby och Ull. Med den enorma skillnad att du faktiskt hittar många av de saker som jag vill ha. Eller så är jag bara för lat/bekväm för att göra research.

Läskigt...

Anonym sa...

Min välsignelse som vanligt.

/M(som hade ett par Bexhill när det coktailades igår...)

Markus F sa...

Tack Micke. Du är en av dom jag litar fullständigt på när det gäller stil.

Tobbe Arnesson sa...

Eftersom Michael Cain och brittisk militär är två kriterier förväntar jag mig att se dig klädd så här nästa gång vi ses (jag såg filmen Zulu tidigare i veckan).

Sebastian sa...

Jag köpte mitt livs första dessies häromdagen, 500 spänn kändes som ett rätt ok pris. Creme-färgade.
De käkar upp mina fötter på ett par minuter bara tyvärr, så de får stå och vara snygga i hallen lite till.
Chukka boots är fint men är nog inget jag skulle ha, väntar tills jag blir 40+ tror jag.

Markus F sa...

Du tar dig Sebastian. Scooterfester och ökenkängor, jojo.

Angående Michael Caine så gäller regeln att det är kläder som han skulle kunna ha köpt, inte kläder som han har på sig i filmer.

Men jag erkänner att jag faktiskt en gång i tiden har haft en röd militärjacka...
Med chelseaboots, paisleyskjorta, paisleyscarf, Lennonkeps och hjärtformade solbrilllor...
Jag såg ut som omslaget till Sgt Pepper. Kanske inte ett av mina mest stilfulla ögonblick.

Sebastian sa...

hjärtformade solbrillor? Seriöst?
Annars lät det rätt bra.
(Jag skulle kanske inte kombinera paisley+paisley och särskilt inte med en paraduniformsjacka, men en i taget är det ju bra skit).

Sånger från nedre botten sa...

Jag har en utmaning/uppmaning till dig och alla andra som villhänga på hos mig; gör en årsbästalista. Läs mer hemma hos mig.

Lycka till!