lördag, december 27, 2008

Nya tag.

(bilden togs 2004 vid Brenner Grenzkamm. Några kilometer senare blev jag tvungen att vända, det var för mycket snö trots att det var slutet av juni. Efter att ha släpat cykeln genom 300 meter med smältande sorbet vågade jag inte göra det en gång till när nästa snöfält dök upp, risken att hela snödrivan som låg över vägen skulle börja kana ner i dalen var för stor... Behöver jag säga att det inte var ett dugg kul att göra om proceduren, jag var livrädd redan första gången. Hoppas på något liknande 2009)


Det blev ingen alpcykling i somras. Däremot hade jag två drömsemestrar, först med min yngste son Anton i Rimini i juni och sen i september med min mor och syster i Val Gardena. Både bad i Adriatiska havet och alpvandring, och jag fick en chans att ta med dom jag älskar till Italien. Inget kan slå det.
Men det betyder ju inte att jag har slutat att längta efter att cykla i bergen. Tvärtom så börjar begäret stiga i kroppen. Mina luftrörsproblem brukar ge med sig vid nyår, och så verkar även vara fallet i år. I nästa vecka kan jag nog ta min första Hellastur på några månader, och jag börjar fundera på att åka till Tyrolen och cykla. En sak är säker den här gången: Det blir MTB.
Eventuell snabbhet på asfalt spelar ingen roll, för det är på stigen jag trivs. Då går det lätt att stå ut med att snitthastigheten sänks med några km/h för att däcken är feta. Jag har testat alpcykling med ett flertal olika hojar nu, och det är ingen tvekan om vad jag föredrar. Lätt packning, lätta växlar, ett par 2.1 däck och en dämpad framgaffel med låsning är den kombination som ger mest njutning. Och jag har en liten plan... Tanken är att åka tåg mellan alla roliga ställen. Karwendelgebirge, Tuxerjoch, Brenner Grenzkamm, bakvägen till Val Gardena genom Puez Odle nationalpark och sen Passo Duron ner till Val di Fassa... Ungefär.
Jag har fått lite bra idéer på mullig singletrack.
Fy fan vad skönt. Varje vinter sedan 2003* har jag suttit hemma och stirrat på kartor och gymmat för att få upp konditionen (undantaget var 2008, då jag hade andra planer för mina Italienresor) och det känns väldigt skönt att suget finns kvar även denna säsong. Sålunda är det dags att gå till gymmet, och börja fundera på hur cykeln ska specas. Kanske ett Rohloffnav vore perfekt på min gamla stålram?

*2003: Touring med min Cannondale T800. Sporadiska utflykter på singletrack och grusväg
2004: Mini-Transalp med en Kona Caldera.
2005: Light touring på en Kona Jake för att titta på Giro d´Italia. Transalptur på MTB senare under sommaren.
2006: Ingen cykelresa, var tvungen att jobba.
2007: Två veckor i alperna med en fulcross och lätt bagage.
2008: Som sagt, annat fokus.
2009: Here we go again.

15 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att du är tillbaka i cykel/bloggsvängen. Du har varit saknad.

Johan Andersson sa...

Klart att du måste använda Rohloffnavet som bara ligger och väntar på att få komma ut i Hellas.

Kul att inspirationen kommit tillbaks. Har varit ute två ggr i Hellas nu och satan i gatan vad det är kul på stigarna.

God fortsättning på dig.

Velonavia sa...

Välkommen tillbaka, gott slut och gott nytt år...

Tobbe Arnesson sa...

Säg till om du vill ha sällskap...

Johan Mölleborn sa...

Välkommen tillbaka.

Anonym sa...

Gött att läsa Markus, upp i sadeln igen!

Unknown sa...

Ojoj, du vet verkligen hur lägga upp det för att det skall låta lockande.

Jag tror det kommer bli jättetråkigt!

Tobbe Arnesson sa...

Grattis på 46-års dagen, så här sista minutrarna!

*kram*

Hector sa...

Kul att du är tillbaka!

Sköna Helena sa...

hej. synd att du inte bloggar mer. gillar det jag ser

Tobbe Arnesson sa...

Haru funderat på den här bloggen med?

Markus F sa...

Tobbe: Jag ska dra igång den här bloggen igen. Framförallt så har jag ju nånting att skriva om nu. Min Big Dummy och min senaste alpresa.

Tobbe Arnesson sa...

Yay! :)

Unknown sa...

Riktigt bra blogg, härifrån skulle ma vilja bli länkad ;)

Mandie sa...

Hi, I came across your site and wasn’t able to get an email address to contact you. Would you please consider adding a link to my website on your page. Please email me back.

Thanks!

Mandie Hayes
mandie.hayes10@gmail.com