Snart kommer freeroadcykeln att vara klar. Alla komponenter finns på plats, hjulen är färdiga och känns hardcore. Konstigt nog så tog XT-naven (den förmodligen vanligaste och mest sålda produkten på hela cykeln) längst tid att få hem. Underligt. Vevpartiet är slutligen bestämt, jag hade en plan på att bara flytta över det FSA-parti som sitter på den blå cykeln men var inte riktigt övertygad om Megaexo var rätt. Nu blev det istället Miche Team Compact 34/50 med 170mm vevar och ett Miche Primato vevlager. Billigt som fan och förmodligen bombsäkert med tanke på att det är fyrkantsaxel. Om en cykel nånsin kan kallas överbyggd så är det nog den här. Om jag får bygget under 10 kg blir jag väldigt nöjd. Jag ser verkligen fram emot att randonnörder, CX-are och viktkänsliga lvg-svetton ska börja förklara för mig vad som är fel på den här cykeln.
Förresten, jag tänkte ha en liten poll: Svart eller röd styrlinda? Ramen är röd och svart.
lördag, februari 10, 2007
Bygget fortskrider.
Upplagd av Markus F kl. lördag, februari 10, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
14 kommentarer:
Kolla in Skoglings hoj så blir valet av styrlinda helt plötligt :väldigt: lätt
Du menar att Shiggy har varit smakrådgivare?
Bry dig inte om skägglurken
Miche med fyrkantsaxel är nog driftsäkert som attans. Och eftersom jag har Miche prylar på min gamla Gianni Motta racer, så vurmar jag självklart lite extra för det märket :-) Styrlindan blir ju svart, om du inte kör vit sadel, för då blir den ju vit såklart.....(fast nu var det ju rött eller svart det gällde)
Svart såklart... Jag har visserligen en röd sadel på min svart/vita räser men skulle inte matcha den med styrlindan.. Allt annat än svart blir ju så satans fult efter ett litet tag.. Väntar på bilderna nu.....
stfu haningesvetto!
Vad blir det för stolpe då? En Miche också?
Det blir en Ovalstolpe som tydligen bra låg och skräpade..
Svart måste väl bli snyggast!? Färgade lindor som bara stämmer nästan med ramen blir aldrig snyggt. Instämmer, Bilder!!
Är den inte klar snart??
Cykeln hade varit färdig för länge sedan om rätt bakväxel hade kommit.. Svart 105 är tydligen slut i hela Europa, så Shimano skickade en metallfärgad.
Svart 105 (long cage för niodelat) finns i Hammarby Sjöstad för jättebilliga pengar...
Jaja. Det nordiska lokalkontoret för den stora cykelkomponentstillverkaren (vars lager uppges skötas av Schenker!) skickade metallfärgad bakväxel två gånger. Till slut gav både Phil och jag upp så nu sitter det en milt använd Dura-Ace bakväxel där i stället. Jag hade tänkt hämta cykeln idag, men Schwalbedäcken lyste med sin frånvaro.
Det känns helt klart som om det gamla systemet med nationella distributörer håller på att bli förbisprunget. Inte ens butikerna vinner på det, om jag köpte prylarna från ful-Tyskland och sen betalade en butik 400:-/h för att montera rubbet så gjorde vi alla en bättre affär.
Förmodligen skulle det bli optimalt för alla parter. Butiken skulle kunna koncentrera sig på service och kunskap, det som vi alla värdesätter hos en lokal cykelaffär (och som gör att jag väljer att lägga så mycket som möjligt av mina inköp på hemmaplan).
Om jag verkligen ville att aporna på Schenker skulle klanta till en order eller få fel saker så kunde jag lika gärna köpa prylarna på nätet. Pengarna jag sparar genom att köpa från Europa kan jag ge oavkortat till min lokala butik istället.
Jag vill se bild NU !
Kom hit och fotografera då. Som jag har förstått det så är du ganska duktig för att vara amatörfotoentusiast.
Skicka en kommentar