söndag, februari 04, 2007

Varför Surly är bäst.




Ja jag vet att det inte än någon nyhet och att kloka människor har försökt övertyga Sverige om Xtracycles förträfflighet i flera år. Men jag blir mer och mer sugen på den här cykeln.. Xtracycle är en mycket bra idé, men det är ett tillbehör som ska skruvas fast på en befintlig ram. Jag gillar inte modifieringar. Jag föredrar saker som är gjorda för rätt användningsområde från början, speciellt ramar. Och då kommer Surly och gör det igen, och visar varför dom är världens bästa cykelföretag. Med Big Dummy har dom fyllt ännu en nisch i cykelvärlden. För vem behöver ytterligare en producent med en fulldämpad allmountaincykel eller en superlätt carbonram i produktkatalogen? Det finns gott om tillverkare som kan tillgodose den vita medelklassens fritidsproblem, men jag gillar Surly för att dom inte ser cyklar som leksaker eller sportutrustning. Surlys produkter ska användas i vardagen, och det är precis så jag vill ha det. Så varför är just den här cykeln så jättebra?
Jo, den är nämligen speciellt framtagen för att användas med Xtracycles lastsystem. Och jag har testat med packväskor och olika pakethållare tidigare, men dom räcker inte alltid till. Att handla den dagliga ölen, spaghettin och fläskkotletterna går bra med väskor och ryggsäckar. Och ska man handla till hela festen så går det att proppa packväskorna fulla. Men hur gör man när man ska panta hur många ölburkar som helst, köpa ett handfat eller lämna utdöda dvd-spelare och bildskärmar till återvinningscentralen? Nån som har cyklat med en gitarr?
(eller för att ta ett färskt exempel, en ram, en framgaffel och ett bockstyre på ryggen)
Visst, det finns alltid lösningar på hur man kan få med sig last. Alla kan med gott om tid och material spänna fast massvis med prylar på en cykel, men själva poängen är att det ska vara enkelt. Det ska inte vara jobbigare att lasta cykeln än att stoppa in prylar i bakluckan på en bil.
Det är först då som någon kommer att använda sin cykel till att åka till Fredells byggvaruhus i stället för att ta bilen. Många som älskar att cykla och bor i relativt tätbefolkade områden är tvungna att ha en bil för en massa vardagstransporter eftersom våra samhällen är byggda för att bilar ska vara det dominerande transportalternativet. Och eftersom inte en jävel kommer att ha råd att åka bil om några år så behövs det alternativ.
Xtracycle ändrar på det, och Big Dummy är den första ramen som är tillverkad speciellt för Xtracycle. Det är det jag kallar framsteg. En cykel som gör att jag kan slänga grovsopor? Perfekt. Det är faktiskt så jättebra att jag funderar över att frångå min princip om att tjäna pengarna först och köpa sedan och ta ett medlemslån hos SEB.

5 kommentarer:

PMA sa...

Hallå,

Håller inte riktigt med att det är bäst med specialiserade cyklar för varje behov. Det blir ytterligare en cykel i garaget, och då får i alla fall jag sälja/slänga bort någon annan. När det gäller en så enkel sak som att släpa tung last funkar cykelkärra tillräckligt bra för mig. Om man inte gillar det, _då_ får man börja titta på lastcyklar. Då upptäcker man sådana saker som LongJohn och dess efterföljare, eller Christianiacykeln. Då har Xtracycle inte mycket att komma med om det är lastförmåga vi skall diskutera.

Mvh,
Peter/Lågflyga

Anonym sa...

När man spankulerar omkring i Köpenhamn så slås man ju av hur många lastcyklar som susar omkring där. Och så tänker man... detta skulle vara mulligt i stockholm. Ända tills man inser att Köpenhamn är platt. Som en pannkaka.

Läser man lite om Long John så inser man att den väger 40 kg. Tom.
http://www.veloform.se/artiklar/vatternrundan.htm

Jag kör då hellre runt Vättern på en Surly.

/JLarsson

Markus F sa...

Ja, men här är ju cykelkärran redan monterad.Den sitter där varje dag. En sak mindre att böka med.

Nu är det iofs över 20 år sedan jag körde en Long John, men redan då kändes den cykeln gammalmodig, tung och fruktansvärt instabil. Jag gillar inte heller ett 20"-hjul fram, hur tacklar man en trottoarkant? Cykeln väger ju 35 kg olastad, vad händer då när man sätter två flak öl framtill? Har dom gjort lastbäraren av avloppsrör?

Och Christianiacykeln kunde varit ett alternativ, om den inte var så svårmanövrerad (och gammalmodig).
Mina armar skulle ramla av om jag försökte köra den fullastad.
Båda dom modellerna är ju i princip oförändrade sedan 70 år, och det har hänt en hel del sedan dess. Om dom är så pass bra så undrar jag varför dom inte är populärare?


Big Dummy känns ju som en cykel. Säkert tung, men den kommer att manövreras som en fullständigt vanlig cykel. Och det finns en ytterligare en väldigt viktig sak, nämligen att det är en ram. Jag kan speca den med ett rejält styrlager, dämpad framgaffel, feta däck, XT/DT/Mavichjul och skivbromsar.
(nu tror jag väl inte att jagkommer att langa på en MX Comp på den hojen, men jag kan tänka mig att det vore bekvämt ibland). Den blir alltså som jag vill, och jag slipper byta ut nån dansk tantsadel eller se ut som en en husockupant.

jns sa...

Det här tände jag rejält på! Enda som är lite trist med Big Dummy är att den är för 26"-hjul. Annars tror jag den slår cykelkärra med hästlängder. Har kört varje dag i ca två år med cykelkärra och lämnat/hämtat barn. Detta blir ju en "riktig cykel" att kitta med favoritutrustningen inkl. skivbromsar.

Någon som vet vad lagen säger om att langa upp tex ett större barn och ett i barnstol på xtracycle-hållaren (med fotsteg mm då givetvis)

Markus F sa...

Jag tror inte att det finns någon lag mot att frakta passagerare på en cykel så länge fordonet är byggt för det. Och angående 559-hjul så finns det fördelar. Det är en stor och tung cykel som man ska manövrera, så hjulen kommer att göra den lite mer lättstyrd och det blir inte lika jobbigt att få den att börja rulla. Tänk på hur lätt det blir att få tag på dubbdäck, dom bästa är ju ändå Nokian!